Hej!

Min bror har köpt ett nytt hus och har nyss fått indraget fiber i kåken. Dock i hans skåp där alla nätverkskabelar går så blir det rätt trångt om han ska få plats med fiberbox, router från Telia samt switch.

Han har även köpt Google nest wifi-puckar så att han kan köra trådlöst i hela huset. Men hur bör man koppla nu?

Min tanke är fiberbox - > switch - > Google nest puckarna som man placerar ut i olika rum. Måste man köra Telias router emellan fiberboxen och switchen eller kan mn klara sig utan? Blir för trångt i det lilla skåpet han har nu.

Trångt nätverksskåp med indraget fiber, fiberbox, kablar och switch placerade huller om buller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(just nu är det fiberboxen och switchen ni ser i skåpet.)

Mvh
 
L
Det går bra att ställa Telia routern i ett rum där man kan ta båda nätverksuttagen och koppla in den i. Sen i skåpet låter man den ena gå till fiberswitchen och den andra gå till switchen. I och med att det är plåtdörr blir det ändå ganska dålig wifi signal från Telia routern, så om den ska användas är det bättre att placera på friare plats.
 
L Lenza skrev:
Det går bra att ställa Telia routern i ett rum där man kan ta båda nätverksuttagen och koppla in den i. Sen i skåpet låter man den ena gå till fiberswitchen och den andra gå till switchen. I och med att det är plåtdörr blir det ändå ganska dålig wifi signal från Telia routern, så om den ska användas är det bättre att placera på friare plats.
Ja just det ja det det funkar ju, problemet är dock nu såg jag att de enbart har ett uttag per rum och inte 2.
 
Google Nest Wi-Fi är konstruerad för att vara router.
Routerfunktionen i den går att stänga av men då lär den tappa funktionalitet (Mesh) och fungera sämre.

Teliaroutern behövs ej, men kan vara bra att koppla in första gången redan innan fibern blir inkopplad eller att prova med vid eventuella supportärenden. Telia ser då att de har kontakt med routern och att allt fungerar.

WAN ut från mediafördelaren (den vita boxen med röda lappen) kopplas till första Google Nest WIFI WAN ingång.
Den andra Google Nest pucken är en Mesh nod (inte router).

Andra prylar som spelkonsoler, stationär dator etc kan med fördel anslutas med kabel. Då behövs en LAN switch i mediaskåpet. Switchen ansluts med kabel från Nest routerns LAN anslutning, sen kan kablar från olika rum anslutas till denna switch.

Saknas det dubbla uttag så dra en extra nätverkskabel eller offra en Nest puck och sätt den i eller i närheten av mediaskåpet. Jämför vad en extra Nest puck kostar respektive en extra kabel och dubbeluttag.

Det finns förstås många sätt att koppla på som kan tyckas fungera men som medför problem och begränsningar som kanske inte märks för än i framtiden. Dvs att vissa saker inte kommer att fungera, så därför är det bra att koppla och använda prylarna så som de är designade att användas. (Undvik dubbel-NAT, dubbla routrar, dubbla Wifi, dubbla LAN mm).

Finns det planer på IP-TV från tex Telia så kan en lösning vara 2 VLAN switchar.
Mediaskåpet ser inte riktigt färdigt ut. Det saknas patchpanel.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Google Nest Wi-Fi är konstruerad för att vara router.
Routerfunktionen i den går att stänga av men då lär den tappa funktionalitet (Mesh) och fungera sämre.

Teliaroutern behövs ej, men kan vara bra att koppla in första gången redan innan fibern blir inkopplad eller att prova med vid eventuella supportärenden. Telia ser då att de har kontakt med routern och att allt fungerar.

WAN ut från mediafördelaren (den vita boxen med röda lappen) kopplas till första Google Nest WIFI WAN ingång.
Den andra Google Nest pucken är en Mesh nod (inte router).

Andra prylar som spelkonsoler, stationär dator etc kan med fördel anslutas med kabel. Då behövs en LAN switch i mediaskåpet. Switchen ansluts med kabel från Nest routerns LAN anslutning, sen kan kablar från olika rum anslutas till denna switch.

Saknas det dubbla uttag så dra en extra nätverkskabel eller offra en Nest puck och sätt den i eller i närheten av mediaskåpet. Jämför vad en extra Nest puck kostar respektive en extra kabel och dubbeluttag.

Det finns förstås många sätt att koppla på som kan tyckas fungera men som medför problem och begränsningar som kanske inte märks för än i framtiden. Dvs att vissa saker inte kommer att fungera, så därför är det bra att koppla och använda prylarna så som de är designade att användas. (Undvik dubbel-NAT, dubbla routrar, dubbla Wifi, dubbla LAN mm).

Finns det planer på IP-TV från tex Telia så kan en lösning vara 2 VLAN switchar.
Mediaskåpet ser inte riktigt färdigt ut. Det saknas patchpanel.
Okej, men kan jag göra så att jag kopplar från fiberboxen, till switchen i skåpet och sedan till google-routern eller kommer jag att få problem då? Behöver jag en router efter fiberboxen?

En annan lösning är att ha fiberboxen, teliarouter med bortkopplad wifi och sedan till switchen. Sen ställer jag Googles router i något rum dit jag har kabel från mediaskåp/switchen? Eller kan jag få ip-konflikt eller liknande då jag kommer ha 2 routrar?
 
messijah messijah skrev:
Okej, men kan jag göra så att jag kopplar från fiberboxen, till switchen i skåpet och sedan till google-routern eller kommer jag att få problem då? Behöver jag en router efter fiberboxen?

En annan lösning är att ha fiberboxen, teliarouter med bortkopplad wifi och sedan till switchen. Sen ställer jag Googles router i något rum dit jag har kabel från mediaskåp/switchen? Eller kan jag få ip-konflikt eller liknande då jag kommer ha 2 routrar?
Vad menar du med fiberboxen och switchen?

En mediafördelare är en switch med en fiberomvandlare. Boxen med stor röd etikett.
Vad är den svarta lådan i skåpet för något?

Ska något nu eller i framtiden gå att ansluta med en nätverkskabel i mediaskåpet, dvs från något annat rum?

Nej, du ska inte koppla in dubbla routrar. Visst kan man koppla in en extra router på den första routerns lokala nätverk, LAN, men det är lite krångligt att göra påsett bra sätt. Det kan ibland vara önskvärt med ett eget LAN till vissa prylar, men oftast är det dumt då tex en dator eller telefon inte kommer åt tex printer eller någon smart-pryl för att de sitter på olika nätverk.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vad menar du med fiberboxen och switchen?

En mediafördelare är en switch med en fiberomvandlare. Boxen med stor röd etikett.
Vad är den svarta lådan i skåpet för något?

Ska något nu eller i framtiden gå att ansluta med en nätverkskabel i mediaskåpet, dvs från något annat rum?

Nej, du ska inte koppla in dubbla routrar. Visst kan man koppla in en extra router på den första routerns lokala nätverk, LAN, men det är lite krångligt att göra påsett bra sätt. Det kan ibland vara önskvärt med ett eget LAN till vissa prylar, men oftast är det dumt då tex en dator eller telefon inte kommer åt tex printer eller någon smart-pryl för att de sitter på olika nätverk.
Det du ser i skåpet, som du säger är den vita boxen med röd lapp kallar jag för fiberbox då det är där fibern kommer in. Den andra svarta lådan som du ser längst upp i skåpet är en switch med 16 portar I dagsläget så står teliarouter ute i vardagsrummet dragen från switchen. Men tänker nu att jag byter ut den, mot google-routern eftersom du skrev att jag inte behöver Telias router. Mediaskåpet är så trångt och har inte el så det räcker till alla apparater just nu
 
Ett alternativ om man vill ha routern i mediaskåpet är att ansluta trådade accesspunkter som inte innehåller någon egen router utan är gjorda för att användas just för Wi-Fi access. Man får då se till att modellen stödjer seamless roaming och bandstyrning så det funkar lika bra som Mesh.

Det kommer då att räcka med en kabel i varje rör ut till rummen eftersom alla kablar ut från mediaskåpet kommersat ligga i samma IP-nät. Vid behov av flera anslutningar hänger du bara på en liten switch.
 
messijah messijah skrev:
Det du ser i skåpet, som du säger är den vita boxen med röd lapp kallar jag för fiberbox då det är där fibern kommer in. Den andra svarta lådan som du ser längst upp i skåpet är en switch med 16 portar I dagsläget så står teliarouter ute i vardagsrummet dragen från switchen. Men tänker nu att jag byter ut den, mot google-routern eftersom du skrev att jag inte behöver Telias router. Mediaskåpet är så trångt och har inte el så det räcker till alla apparater just nu
Mediafördelare är ett bättre namn, eller möjligen mediaomvandlare.
Det är på den boxen man får ut anslutningar för internet/WAN, IP-TV och IP- tele, på olika uttag (fast egentligen är det en VLAN-switch som operatören fjärr-konfigurerar).

Finns det ingen router går det inte att använda switchen till något vettigt, Det skulle gå lika bra att ansluta kabeln jag markerat med rött direkt i mediafördelaren i stället för i switchen. Det är först efter routern som det går att ha en switch och ansluta prylar till och som då får IPnr på det lokala nätverket. IPnr som delas ut av EN router.

Trångt i skåpet är det väl inte, men det hänger massa kablar i vägen... Det är inte tänkt att man ska stoppa in en Wi-Fi router eftersom det inte kommer fungera bra med Wi-Fi radio inne i en plåtlåda.

En patchpanel längs upp eller möjligen i kanten, tar lite plats, men skulle bli snyggare.

Rörigt teknikskåp med mediaomvandlare och många kablar, markerad kabel och föreslagen plats för patchpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte bara byta ut den gamla Telia Wi-Fi-routern mot den nya Google Nest pucken som då får agera router?
Att det saknas en LAN-kabel tillbaka till 16 portars switchen är ju ingen skillnad mot innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.