Hej
Jag leker med tanken att bygga ett fritidshus.
Vet att det är många som frågar om budget men hittar inte riktigt svar på mina frågor så jag hoppas att det finns vänliga personer som kan hjälpa mig.
Har tyvärr varken tid eller kunskap att göra så mycket själv även om jag tänker använda lite av sparad semester och några långhelger för att vara på plats. Är alltså inte så intresserad av svar som blir något av en tävling i att tala om hur billigt man lyckats bygga, hur mycket man gjort själv o.s.v. Vet också att man kan/ska begära in offerter men jag är inte där än.
Jag är intresserad av alla tips jag kan få på att hålla kostnaderna nere men främst vill jag ha hjälp med att bedöma om min budget ser OK ut eller om den är helt fel, om jag glömt några poster o.s.v.
Ni får gärna vara petiga. All feedback uppskattas!
Min egna reflektion är att det blir dyrt men det kanske är jag som inte har bättre koll...

Budgettabell för byggande av fritidshus med kostnadsposter och totalbelopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Följer då jag är i liknande läge. Tror tyvärr det är ännu dyrare och jag lär åka på betydligt dyrare tomt och behöver större platta. Tror du har rejält med tillkommande kostnader på markarbete inkl arbete med grunden.
 
T TobbeSturefors skrev:
Följer då jag är i liknande läge. Tror tyvärr det är ännu dyrare och jag lär åka på betydligt dyrare tomt och behöver större platta. Tror du har rejält med tillkommande kostnader på markarbete inkl arbete med grunden.
Ska bli spännande att följa dig och se hur det går. Har nu även hittat någon annan här som har ungefär samma funderingar.
Så du tror att jag tagit i för lite vad gäller grund+markarbete? Har tagit upp 150 tkr för grunden och 100 tkr för väg+markarbete. Hoppas du har fel... :)
Undrar om min buffert på 15% är rimlig eller kan man räkna på högre summa för oförutsedda utgifter för ett fritidshus?

Några andra som har kommentarer eller tips?
 
Mitt projekt är nog troligen fortfarande en bit fram i tiden.

Hoppas verkligen jag har fel men tror du är helt off på mark+platta. Får se vad andra i tråden säger.
 
Finns idag ett litet hus på gammal, dålig torpargrund som jag ska riva. Ska sedan gjuta en större platta där det förra huset stod. Tomten i övrigt, naturtomt, tänkte jag inte göra så mycket med.
Vet ju att det rusar iväg om vi lyckas hitta berg men vi får se.

Som sagt, hoppas du har fel...
 
Jag och sambon köpte en fjälltomt i dec, förra veckan fick vi bygglov och till våren startar markarbete. Vi kommer iof göra 98% av allt byggarbete själva men vissa poster går ju ändå att jämföra.
Vår tomt är just nu en naturtomt men med ganska goda förutsättningar, det är möjligt att omfördela befintliga fyllnadsmassor. Vi kommer att köpa in allt markarbete.

Vår budget har knappt 200k totalt för följande poster:
-Markarbete (avtäckning av halva tomten (ca 1000m2), gräva 60m dike i tomtgräns för dagvatten, omfördela befintliga massor på tomten, skapa en kort infart från befintlig väg och gräva grav för VA (som vi själva lägger ner och sen gräver igen).
-Inköp av 50m avlopp och vattenledning, från kommunal anslutningspunkt till plattan.
-Inköp av kross för att lägga under plattan samt några lass för infarten.
-Inköp av cellplast, kantelement och armering till en 89m2 platta på mark (300mm isolering).
-Inköp av betong / betongbil och hjälp med själva gjutningen.

Jag tycker att dina kostnader ser rimliga ut, möjligen är det onödigt mycket pengar på VA+VVS, men jag vet inte vad ni har för förutsättningar och vad som ska ingå i den posten.
 
Tack för input.
Tyvärr kommer VA-anläggningen att bli en dyr historia. Huset kommer ligga utanför kommunens serviceorganisation så jag får själv bekosta slang fram till deras anläggning. Innebär pump placerad i en brunn o.s.v.
 
Det låter vansinnigt dyrt, kan detta verkligen stämma? Utom tomtpriset som är lågt, är detta i Norrland kanske? Här utanför Stockholm kan man ju köpa ett färdigt fritidshus i den storleksklassen för dryga miljonen, med egen brunn, kamin, avlopp och allt. Att då betala mer än dubbelt så mycket för att bygga själv låter inte bra.
Kamin 60000kr? 20000 räcker gott och väl.
Vad är "anslutningsavgift" VA + EL?
Kostnaden för VA+VVS. Jag lät borra brunn för tre år sedan, det kostade 70.000kr (50.000 efter ROT) och det innefattade allt material, borrning, grävning och indragning av vatten med ledningar.
 
Att bygga fritidshus med bra åretrunt-standard kostar lika mycket som att bygga ett normalt bostadshus, kanske till och med mer då fritidshusen tenderar att vara lite mindre och då blir kostnaden per m2 något högre. Gör man allt arbete själv så är 6000-10000kr / m2 rimligt, nyckelfärdigt blir det snarare runt 20000kr / m2.
 
R Tammer skrev:
Det låter vansinnigt dyrt, kan detta verkligen stämma? Utom tomtpriset som är lågt, är detta i Norrland kanske? Här utanför Stockholm kan man ju köpa ett färdigt fritidshus i den storleksklassen för dryga miljonen, med egen brunn, kamin, avlopp och allt. Att då betala mer än dubbelt så mycket för att bygga själv låter inte bra.
Kamin 60000kr? 20000 räcker gott och väl.
Vad är "anslutningsavgift" VA + EL?
Kostnaden för VA+VVS. Jag lät borra brunn för tre år sedan, det kostade 70.000kr (50.000 efter ROT) och det innefattade allt material, borrning, grävning och indragning av vatten med ledningar.
Det gläder mig om du har rätt och jag fel...
Anslutningsavgift? Det är en avgift för att få koppla på sig på el och vatten hos elbolaget resp kommunens bolag för VA. Vad gäller VA så kommer fritidshuset dessutom att ligga utanför deras distributionsområde vilket innebär att de har avlämningspunkten vid sin pumpstation, inte min tomtgräns. Jag får alltså själv bekosta nedgrävning av slangar för både vatten och avlopp. Vad gäller avlopp så måste jag också fixa en egen pump.
Jag kanske tagit i vad gäller kamin men räknade med ca 30 tkr för kamin och ungefär lika mycket för skorsten.

Om det är så som du skriver, att man i Stockholm kan få ett färdigt hus inkl ”allt” för miljonen gör mig orolig. Vad gör jag för fel som gör att det blir så dyrt?
Tack för återkopplingen. Vill ha så mycket feedback det bara går.
 
G Gabbe1 skrev:
Att bygga fritidshus med bra åretrunt-standard kostar lika mycket som att bygga ett normalt bostadshus, kanske till och med mer då fritidshusen tenderar att vara lite mindre och då blir kostnaden per m2 något högre. Gör man allt arbete själv så är 6000-10000kr / m2 rimligt, nyckelfärdigt blir det snarare runt 20000kr / m2.
Ja, det blir ju ungefär samma kostnader som ett åretrunt-hus även om jag försöker vad jag kan för att hålla nere kostnaderna.
Du skriver att nyckelfärdigt går på runt 20tkr/kvm. I min kalkyl kommer jag upp i 40tkr/kvm! Vad gör jag för fel?
 
Tumregeln att det kostar 20-25000 kr/ m2 att bygga "normal" villastandard nyckelfärdigt är som sagt bara en tumregel och nästan alla räknar olika, dvs det är olika vilka kostnader man inkluderar i byggkostnaderna. Om du även räknar in ovanligt dyra kostnader för VA, anslutningsavgifter, tomt och markarbete så sticker ju såklart kostnaden. Dessa kostnader är ju dessutom desamma oavsett om du bygger 400 m2 eller 40 m2, men det slår ju såklart enormt (10ggr) olika på kostnaden fördelar per m2.

I ditt fall blir det mer rättvist att ta byggkostnaderna (1,55 miljoner) och dela på arean.
 
B Byggsnyggen skrev:
.
Om det är så som du skriver, att man i Stockholm kan få ett färdigt hus inkl ”allt” för miljonen gör mig orolig. Vad gör jag för fel som gör att det blir så dyrt?
Tack för återkopplingen. Vill ha så mycket feedback det bara går.
Det kanske helt enkelt är dyrare att bygga själv än att köpa ett befintligt hus, du har ju gjort en gedigen och grundlig kalkyl för kostnaderna. Det låter bara så dyrt att betala 2,5 miljoner för en stuga på 60kvm. Min stuga ligger i Norrtäljetrakten och där säljs hus i den storleksklassen för 1-1,5 miljoner. Lita varierande standard, men alltid med vatten och avlopp, kamin, vinterisolerat och oftast med gäststuga och annat som hör till. Ett par exempel från Hemnet, jag har dock inte kollat detaljer vad gäller standard och läge.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-gottrora-norrtalje-kommun-riddarbolsslingan-13-17312241
https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-4rum-bjoringe-norrtalje-kommun-sveaborgsvagen-20-17319183
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Sök på färdig byggsats stuga så får du en prisindektion vad det kan kosta med färdig stomme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.