Fått förklarat för mig att besiktningen/dokumentation/mätning görs för att avgöra VEM som betalar OM det blir skador.

Det handlar alltså om att skapa en slags ”bevis” för hur känsliga konstruktioner (skorstenar, fasader, källarväggar osv) såg ut före sprängningen och sen hur kraftiga vibrationer som sen uppstod vid själva sprängningen utifrån vissa gränsvärden/riskbedömningar osv.

Krasst kan man säga att OM sprängaren gjort rätt i förarbetet och vibrationerna varit under gränsvärdena och skador ändå uppstår har fastighetens känsliga konstruktion en för ”dålig konstruktion” och då får fastighetsägaren fixa till/bekosta uppkommna skador själv.

Överskrids gränsvärdena blir det sprängarens ansvar att fixa till det.

Finns ingen dokumentation före och/eller mätning OCH fastighetsägaren anser att det uppstått skador lär det sluta med en tvist där sprängaren antagligen får skylla sig själv och stå för kostnaden (dennes försäkringsbolag?)

Därav att många tror/anser att man ”måste besikta/mäta”. (Kan antagligen finnas som krav av sprängarens försäkringsbolag för att dennes försäkring ska gälla)
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Fått förklarat för mig att besiktningen/dokumentation/mätning görs för att avgöra VEM som betalar OM det blir skador.

Det handlar alltså om att skapa en slags ”bevis” för hur känsliga konstruktioner (skorstenar, fasader, källarväggar osv) såg ut före sprängningen och sen hur kraftiga vibrationer som sen uppstod vid själva sprängningen utifrån vissa gränsvärden/riskbedömningar osv.

Krasst kan man säga att OM sprängaren gjort rätt i förarbetet och vibrationerna varit under gränsvärdena och skador ändå uppstår har fastighetens känsliga konstruktion en för ”dålig konstruktion” och då får fastighetsägaren fixa till/bekosta uppkommna skador själv.

Överskrids gränsvärdena blir det sprängarens ansvar att fixa till det.

Finns ingen dokumentation före och/eller mätning OCH fastighetsägaren anser att det uppstått skador lär det sluta med en tvist där sprängaren antagligen får skylla sig själv och stå för kostnaden (dennes försäkringsbolag?)

Därav att många tror/anser att man ”måste besikta/mäta”. (Kan antagligen finnas som krav av sprängarens försäkringsbolag för att dennes försäkring ska gälla)
Helt korrekt!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
S spaxx skrev:
Hej,

grannen ska spränga bort 30m i sin tomtgräns, 3-4 meter djupt.

borrhålen är 80cm från tomtgräns. Berget ligger 50-100 cm under vår trädgård.

kan inte se hur berget inte skulle spricka in under vår tomtgräns. Rätt så ordentligt.

eftersom jordlagret är så tunnt, vi har mycket stora träd vars rötter kan påverkas. Många fruktträd som potentiellt kan påverkas av att jordlagret reser sig från berggrunden och finrötter går av.

har även tänkt att gjuta plint och stödmur mot berget.

har man någonting att säga till om vad som händer under marknivå?
Ja grannen får definitivt spränga så. Bergytan ligger som du beskriver en bit ner under jordytan och sprickor kommer inte att synas för dig. Träd och buskar påverkas inte heller negativt snarare tvärt om då rötterna kan nå djupare, hitta mer vatten och mineraler. Med tiden blir de betydligt mer stabila och står emot hårda vindar bättre.
Gjuta plintar och mur på berg är bättre om ytan är ojämn och uppsprucken. En slät slipad häll kräver tex rostfri, injekterad dubb för att säkerställa vidhäftning och stabilitet.

Du kan vara helt lugn- sprängningen av grannen kommer inte påverka din trädgård negativt.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
H
David-O David-O skrev:
Sprängning kräver väl besiktning innan och efter inom ett visst avstånd.
Men vet inte om det bara gäller byggnader?
Gäller även om grundplattan har lagts vid nybyggnation. Olika kommuner har olika avstånd tror jag, besiktning, vibrationsmätning, radie 50 m hus på berg, mark radie 100 m.
 
P
Som flera redan är inne på så är den som spränger ansvarig för ev skador av betydelse på din fastighet. Då menar man normalt sett skador som sprickor på fastigheter eller grund / källare. Om det behövs beror på avstånd och hur det ser ut vilket är svårt att avgöra utan att vara på plats.

Grannen har troligen redan bygglov och marklov för att förändra sin tomt och att förhindra det lär inte gå så bra utan grannen har faktiskt rätt att göra vd den vill på sin sida utan att skada din fastighet.

Sen blir det nog väldigt jobbigt att bevisa att nån finrot till nåt fruktträd skadats och då är man nog mer inne på att vara krånglig och bevärlig och då blir det knappast nån positiv upplevelse för någon av parterna.

Vill man förstå mer hur precis man kan spränga så kolla längs vägarna där man sprängt ur för vägen. visst kan nån liten spricka kanske gå in en bit i berget men den kan ju ha funnits där redan innan sprängningen också..

Så det enda man kan göra är att kolla och dokumentera ev skador som finns på dina byggnader redan nu så ni slipper tjaffs om nån 25 år gammal spricka som nån tror kom till av sprängningen,

Så man kan väl sammanfatta det som att förhindra sprängning hos din granne kan du nog inte lyckas med utan grannen har inte begått nåt fel innan det har konstaterats en skada hos dig som inte var där innan , och även om det skulle i extrema fall kunna skada dina fruktträd och liknande så är inte det orsak att förhindra sprängningen
 
Redigerat:
Nissens
S skogstomten skrev:
Fått förklarat för mig att besiktningen/dokumentation/mätning görs för att avgöra VEM som betalar OM det blir skador.

Det handlar alltså om att skapa en slags ”bevis” för hur känsliga konstruktioner (skorstenar, fasader, källarväggar osv) såg ut före sprängningen och sen hur kraftiga vibrationer som sen uppstod vid själva sprängningen utifrån vissa gränsvärden/riskbedömningar osv.

Krasst kan man säga att OM sprängaren gjort rätt i förarbetet och vibrationerna varit under gränsvärdena och skador ändå uppstår har fastighetens känsliga konstruktion en för ”dålig konstruktion” och då får fastighetsägaren fixa till/bekosta uppkommna skador själv.

Överskrids gränsvärdena blir det sprängarens ansvar att fixa till det.

Finns ingen dokumentation före och/eller mätning OCH fastighetsägaren anser att det uppstått skador lär det sluta med en tvist där sprängaren antagligen får skylla sig själv och stå för kostnaden (dennes försäkringsbolag?)

Därav att många tror/anser att man ”måste besikta/mäta”. (Kan antagligen finnas som krav av sprängarens försäkringsbolag för att dennes försäkring ska gälla)
Detta stämmer helt. Så om de skall spränga i närheten av mitt hus så är det helt ok för mig att ingen besiktar. Jag hade sådana arbeten vid min fastighet förra året. Besiktningsmannen hittade faktiskt lite småskador jag själv inte hade sett. Hade jag upptäckt dem efter sprängningsarbetena så hade jag nog varit övertygad om att de uppstått när de sprängde...
 
S spaxx skrev:
Hej,

grannen ska spränga bort 30m i sin tomtgräns, 3-4 meter djupt.

borrhålen är 80cm från tomtgräns. Berget ligger 50-100 cm under vår trädgård.

kan inte se hur berget inte skulle spricka in under vår tomtgräns. Rätt så ordentligt.

eftersom jordlagret är så tunnt, vi har mycket stora träd vars rötter kan påverkas. Många fruktträd som potentiellt kan påverkas av att jordlagret reser sig från berggrunden och finrötter går av.

har även tänkt att gjuta plint och stödmur mot berget.

har man någonting att säga till om vad som händer under marknivå?
Jag skulle vara riktigt på min vakt när det gäller sprängning bostaden. Det är väldigt svårt att få rätt mot företaget som besiktar och dom som spränger om något blir fel, sättning mm. Det görs en ockulärbesiktning och sedan sätter dom upp vibrationsmätare före sprängning. Är vibrationerna inom referens så frånsäger dom sig skadorna. Nästan så erat hus ska besiktas innan sprängning. Har själv drabbats☹️
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Rätta mig om jag har fel, alltså. Men, äger man inte marken under sin tomt ända till jordens mitt?
Likaså uppåt.

Staffan
Nej
 
Staffans2000
M martin1973 skrev:
Nej
Vem äger den då? Om jag gräver en brunn?

Staffan
 
P
Gräv inte för djupt. Då kanske du kommer till morlockernas ägor.
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S spaxx skrev:
Hej,

grannen ska spränga bort 30m i sin tomtgräns, 3-4 meter djupt.

borrhålen är 80cm från tomtgräns. Berget ligger 50-100 cm under vår trädgård.

kan inte se hur berget inte skulle spricka in under vår tomtgräns. Rätt så ordentligt.

eftersom jordlagret är så tunnt, vi har mycket stora träd vars rötter kan påverkas. Många fruktträd som potentiellt kan påverkas av att jordlagret reser sig från berggrunden och finrötter går av.

har även tänkt att gjuta plint och stödmur mot berget.

har man någonting att säga till om vad som händer under marknivå?
Vad får dig att tro att bergrunden spricker??
Det lär inte hända.
Och ingen bryr väl sig om alla potentiella projekt ni har, de kanske aldrig blir av ändå...
 
S spaxx skrev:
Hej,

grannen ska spränga bort 30m i sin tomtgräns, 3-4 meter djupt.

borrhålen är 80cm från tomtgräns. Berget ligger 50-100 cm under vår trädgård.

kan inte se hur berget inte skulle spricka in under vår tomtgräns. Rätt så ordentligt.

eftersom jordlagret är så tunnt, vi har mycket stora träd vars rötter kan påverkas. Många fruktträd som potentiellt kan påverkas av att jordlagret reser sig från berggrunden och finrötter går av.

har även tänkt att gjuta plint och stödmur mot berget.

har man någonting att säga till om vad som händer under marknivå?
Måste man inte ha någon form av lov från kommunens byygnadsnämnd för att få göra en så stor sak?
 
P
Det förklaras i inlägg #39 att det krävs marklov för den här typen av markarbeten. Läs gärna igenom tråden.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Rätta mig om jag har fel, alltså. Men, äger man inte marken under sin tomt ända till jordens mitt?
Likaså uppåt.

Staffan
Inte i Sverige ivf. Jag blev så himla arg när jag läste det. Hittar några prospektorer värde under marken du köpt kan de gå in och utnyttja det. Jag trodde som du att man äger marken hela vägen ner ☹
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.