Hej!

Första gången jag skriver här och vi är förstagångshusköpare i en Stockholmsförort sedan ca 6 månader tillbaka. Igår hände något märkligt som jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig att förstå.

På baksidan av tomten står ett 14m2 växthus från tidigare ägare, underlaget just där är grus (kanske ca 10-20 cm djupt). Resten av tomten har lermark och huset är därför pålat (vet andra andra grannar haft problem med sjunkande mark under sina äldre hus).

Igår stod mannen på ca 100kg och dottern på ca 12 kg och övade på att hoppa i växthuset. Plötsligt gav marken under mannen vika och han stod plötsligt i en ca halvmeter djup grop. Han försökte rota runt i gropen ifall det var något rör som gått sönder men hittade bara organiskt material. Dock var det svårt att se eftersom gruset hela tiden ramlade i. Det verkar dock osannolikt eftersom vägen är på andra sidan huset och växthuset har endast andra grannars trädgårdar i närheten. Ingen lukt heller vad han la märke till.

Kan det vara....mullvad? Vi har inga andra gropar i trädgården eller så. Eller ska man bara förvänta sig att marken ger vika under fötterna med pga lermark?
 
Claes Sörmland
Råttor? Kaniner?
 
Har inte sett tecken på det heller men det är ju inte omöjligt.
 
Kanske stått ett träd där tidigare. Stubben kan ha ruttnat totalt och kollapsade vid belastning.
Jag har ett par hål i gräsmattan där jag vet att det varit stora fruktträd för mer än 30 år sedan.
 
  • Gilla
fillyo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.