S StellaMaris skrev:
kommer titta i väggarna på måndag men det är förmodligen panel, asfaboard och träfiberplatta. Planen var att höja temperaturen till 16grader för att kläder inte ska mögla. Men det lär ju inte gå utan isolerade väggar.
Om väggarna inte är isolerade lär det bli dyrt att värma upp. Så långt är jag med. Men på vilka grunder antar du att det inte finns isolering innan du tittat efter?

Du måste inte ha 16º för att kläder inte skall mögla. Men om du vill ha 16º bör givetvis förrådet vara isolerat.
 
A Avemo skrev:
Om väggarna inte är isolerade lär det bli dyrt att värma upp. Så långt är jag med. Men på vilka grunder antar du att det inte finns isolering innan du tittat efter?

Du måste inte ha 16º för att kläder inte skall mögla. Men om du vill ha 16º bör givetvis förrådet vara isolerat.
det är rätt det är spekulationer. Men står inget i bygglovet jag hittade igår? Skiss från bygglov med anteckningar om dimensioner för reglar och spånskiva för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
S StellaMaris skrev:
borde väl vara någon mineralull i väggen? Kan inget om isolering av hus på plintar.
Mineralull i väggar, golv och tak är en vanlig lösning för att isolera förråd, plintgrund eller ej.

Har säljarna gjort en utfästelse om mineralull i väggarna eller är det något som du har antagit baserat på utfästelsen "isolerat förråd" i kontraktet?

Vet du redan att det inte finns någon form av isolering i väggar och tak? D v s har du öppnat väggar och tak? [Edit: Såg att du svarat på detta medan jag skrev. Det kan alltså finnas isolering i väggar och tak.]
 
Är det några innerväggar i förrådet? Bilder?



Vad gäller kyl och frys så stänger dom av om det blir för kallt. Risken då är att det blir för kallt i kylen och för varmt i frysen (beroende på hur kallt det är i rummet), men dom går inte sönder av det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mineralull i väggar, golv och tak är en vanlig lösning för att isolera förråd, plintgrund eller ej.

Har säljarna gjort en utfästelse om mineralull i väggarna eller är det något som du har antagit baserat på utfästelsen "isolerat förråd" i kontraktet?

Vet du redan att det inte finns någon form av isolering i väggar och tak? D v s har du öppnat väggar och tak?
i kontraktet står det: isolerat förråd
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det några innerväggar i förrådet? Bilder?



Vad gäller kyl och frys så stänger dom av om det blir för kallt. Risken då är att det blir för kallt i kylen och för varmt i frysen (beroende på hur kallt det är i rummet), men dom går inte sönder av det.
Det är spånplattor på väggarna
 
Claes Sörmland
S StellaMaris skrev:
Det är spånplattor på väggarna
Då har förrådet troligen isolerats i efterhand. Hade det varit oisolerat så skulle du se reglarna och ytterväggen (den svarta asfaboarden) från insidan av förrådet. Det som beskrivs i bygglovet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då har det nog isolerat i efterhand. Hade det varit oisolerat så skulle du se reglarna och ytterväggen (den svarta asfaboarden) från insidan av förrådet. Det som beskrivs i bygglovet.
Jag får hoppas på det då! Vi får se när de öppnar väggen. Vi ska byta ett par meter av spånskivan pga upptorkad fd fuktskada i ett hörn.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S StellaMaris skrev:
Det är ju inte varmt precis där ute när det
är minus ute.
Då tillför ni för lite värme, sen vet vi ju inte hur bra det är isolerat.
Tidigare ägare kan ju ha isolerat med 45mm glasull och då är det ju isolerat om än lite.

Är förrådet helt utan isolering då kan ni ju gå på tidigare ägare, men då får man fundera om det är värt besväret kontra att isolera det själv. O knyta handen i fickan.
 
L Lutte skrev:
Då tillför ni för lite värme, sen vet vi ju inte hur bra det är isolerat.
Tidigare ägare kan ju ha isolerat med 45mm glasull och då är det ju isolerat om än lite.

Är förrådet helt utan isolering då kan ni ju gå på tidigare ägare, men då får man fundera om det är värt besväret kontra att isolera det själv. O knyta handen i fickan.
ja. Har precis fått reda på att det är byggt på plintar. Orolig inför måndag då snickarna kommer. Rädd att det är ruttet i golvet. Rec upp
Mattan under en hålla de ställt under en uttorkas vattenskada. Ser ut som småprickigt svartmögel i ena hörnet. Vad jag förstått måste det kunna cirkulera luft under förrådet men där är det byggt ett trädäck.
Trädäck byggt intill vit vägg med möjligt svartmögel i hörnet, belysning indikerar tid för dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på del av husgrund visar plintar, stenar och underliggande trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett vitmålat skjul med tecken på fukt och mögel vid sockeln, placerat ovanför ett grått trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en byggnad i profil och sektion med måttangivelser, daterad 1992, relaterad till byggdiskussion om mögelskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns ju tre frågor (minst) att hålla isär här. Först har vi frågan om isolering som det står i trådstarten. Av vad som framkommit i tråden kan jag inte se någon indikation på om det är isolerat eller inte.

Sedan har vi frågan om grunden. Om luft kan cirkulera under boden och ut under trädäcket är det nog. Men visst ser det ut på bilderna som att panelen går mycket nära marken. Plintgrund är inget fel i sig vare sig på en isolerad eller oisolerad bod. Men hittar du spår av fuktskador är det givetvis klokt att få det tilltittat.

Sedan kommer frågan om du är lurad. Om det visar sig att förrådet helt saknar isolering är du lurad. Angående printgrunden är jag tveksam. Det är bara att läsa kontraktet om du hittar en tydlig utfästelse om att boden har gjuten platta. Min gissning är att du har en lång uppförsbacke om du vill processa det hela.
 
A Avemo skrev:
Det finns ju tre frågor (minst) att hålla isär här. Först har vi frågan om isolering som det står i trådstarten. Av vad som framkommit i tråden kan jag inte se någon indikation på om det är isolerat eller inte.

Sedan har vi frågan om grunden. Om luft kan cirkulera under boden och ut under trädäcket är det nog. Men visst ser det ut på bilderna som att panelen går mycket nära marken. Plintgrund är inget fel i sig vare sig på en isolerad eller oisolerad bod. Men hittar du spår av fuktskador är det givetvis klokt att få det tilltittat.

Sedan kommer frågan om du är lurad. Om det visar sig att förrådet helt saknar isolering är du lurad. Angående printgrunden är jag tveksam. Det är bara att läsa kontraktet om du hittar en tydlig utfästelse om att boden har gjuten platta. Min gissning är att du har en lång uppförsbacke om du vill processa det hela.
nej det står isolerat förråd, inte vad förrådet är byggt på. Enbart att fastigheten är platta på mark.

Fråga: antar att jag inte kan få ut vare sig pengar för renovering av sovrum pga förra ägarnas felinstallerade ventilation och platsbyggda garderob som gav fuktproblem?
Med möglig tapet. Eller något för fårrådets förmodligen småruttna golv, samt felbyggda tak utan plåtar vilket gav rutna plankor samt fuktinträngning vid taket samt i hörnet? På min försäkring eller dolda fel? Skadan i hörnet på förråd står att den är upptorkad skada pga att taket flög av i stormen. Den var upptorkad men verkade inte bero på storm utan felbyggt tak utan plåtar.

de hade ställt en trähylla med massor med trädgårdsmaterial och plattor som de ”snällt” lämnade efter sig. För att vi inte skulle se mer av skadan innan försäljning. Vi har mätt fukt mhja fukttekniker tidigare och de konstaterade det som torrt. Nu efter vintern ser det ut såhär idag när vi flyttade allt.
Våtrum med fuktskador och mögel längs väggkanter och i hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S StellaMaris skrev:
Fråga: antar att jag inte kan få ut vare sig pengar för renovering av sovrum pga förra ägarnas felinstallerade ventilation och platsbyggda garderob som gav fuktproblem?
Med möglig tapet. Eller något för fårrådets förmodligen småruttna golv, samt felbyggda tak utan plåtar vilket gav rutna plankor samt fuktinträngning vid taket samt i hörnet? På min försäkring eller dolda fel? Skadan i hörnet på förråd står att den är upptorkad skada pga att taket flög av i stormen. Den var upptorkad men verkade inte bero på storm utan felbyggt tak utan plåtar.
Än en gång dags att hålla isär saker. Till att börja med låter det som att tidigare ägaren lämnat efter en hel del fel. Dels fel som han medgav redan vid affären men försökte få att verka mindre och dels fel som han försökt att dölja. Inget att fundera på. Det finns fel på huset som fanns där vid affären.

Den andra frågan är om ni kan få ersättning för detta. När det gäller så kallade dolda fel så brukar det talas om att det skall vara fel som inte kunnat upptäckas utan att riva eller förstöra saker. Det får heller inte kunna misstänkas finnas med ledning av husets allmänna skick. Fuktskadan i hörnet du visar är ett solklart fel. Och lika solklart är det inte dolt. Skulle det visa sig att isolering saknas i väggarna trots att förrådet uppgivits vara isolerat kanske det är ett dolt fel. Men något som man genast ser när man flyttar en bokhylla är inte dolt.

Trist läge och säljaren verkar inte ha varit helt ärlig. Men det är inte detsamma som att du kan ha framgång i att processa om ersättning.
 
Tråkigt att du känner dig lurad, allt är inte alltid någon annans fel.
Ta tag i felen som finns och gör det bästa av situationen, känns säkert tråkigt just nu men när det är klart så kan ni njuta av nya boendet och klappa er på axeln för ett bra utfört arbete.

Att processa med det du har skrivit låter extremt långsökt och kommer troligen kosta dig massa pengar och spilld energi.
 
Claes Sörmland
Om den gamla fuktinträngningen i förrådet är åtgärdad så att spånskivmaterialet har torkat upp så ser det nog värre ut än det är. Fast just spånskiva är inte något som passar i förråd, det är väldigt fuktkänsligt. Bättre skivval hade nog varit rent trä eller i alla fall OSB/plyfa. Men på 90-talets början var spånskivan allenarådande.

Vad gäller frågan om ersättning så finns troligen inga möjligheter här. Möjligen om det visar sig att det inte finns någon isolering alls bakom de där spånskivorna i förrådet. Det är i så fall rimligen en felaktig utfästelse. Men förrådet är från 1992 och i dåligt skick (av fotona att döma) så troligen skulle det inte anses påverka köpesumman i sin utsträckning att det skulle ge något. Men saknas isolering så skulle jag nog försöka få säljarna att punga ut lite. Är ni överens om det så spelar det ju ingen roll hur tingsrätten skulle döma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.