Hejsan! Vi har börjat att byta golv i vår lägenhet men hittat ett extra golv under laminatet. Har hört att ibland är det golv/lim med asbest kvar och har ingen erfarenhet med detta. Vad tror ni enligt bilderna, ser det ut som ett golv med asbest? Jag vet om analyserna men vore bra att bli av med det så snart som möjligt utan att ha det öppet i lägenheten för dagar. Tack!
 
  • Gammalt undergolv synligt under borttaget laminatgolv, möjlig asbestoro, vid fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bit av misstänkt asbesthaltigt material, brunaktigt med fibrer, på en produktbeskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppbrutet lager av gammalt golv under laminat, med synliga fibrer och limrester, potentiell asbestoro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S skibro skrev:
Hejsan! Vi har börjat att byta golv i vår lägenhet men hittat ett extra golv under laminatet. Har hört att ibland är det golv/lim med asbest kvar och har ingen erfarenhet med detta. Vad tror ni enligt bilderna, ser det ut som ett golv med asbest? Jag vet om analyserna men vore bra att bli av med det så snart som möjligt utan att ha det öppet i lägenheten för dagar. Tack!
Ingen regel utan undantag men asbestlim brukar vara svart och golvmattor med asbest brukar ha små små fibrer som far omkring när mattan rivs sönder. Det bästa är att testa både matta och lim. Går att hitta firmor som testar för en hyfsat billig penning om du inte behöver ha analysen gjord på en dag.
 
BirgitS
S skibro skrev:
Jag vet om analyserna men vore bra att bli av med det så snart som möjligt utan att ha det öppet i lägenheten för dagar.
För att veta säkert så är det analys som behövs och om du inte vill vänta på analysresultatet får du väl göra som om det är asbest någonstans, dvs. plasta in rummet, byta kläder i en luftsluss, ha munskydd med tillräckligt skydd, slänga allt i dubbla plastsäckar eller vad din återvinningscentral har för krav, våttorka allt efteråt två gånger osv.
 
Det ljusgröna hårdare materialet som sitter fastlimmat under mattan är så kallat "asbestplatta",innehåller 9 av 10 gånger asbest oftast också i limmet tillhörande plattan.
Limmet till linoleummattan är omöjligt att säga såvida du inte vet att det är satt efter 1982.
 
S skibro skrev:
Hejsan! Vi har börjat att byta golv i vår lägenhet men hittat ett extra golv under laminatet. Har hört att ibland är det golv/lim med asbest kvar och har ingen erfarenhet med detta. Vad tror ni enligt bilderna, ser det ut som ett golv med asbest? Jag vet om analyserna men vore bra att bli av med det så snart som möjligt utan att ha det öppet i lägenheten för dagar. Tack!
Hej! Skickade ni in det där ljusgröna materialet som sitter fast i den juteliknande väven? Om ja, var det asbest? Har ett snarlikt material under golvet i lägenheten (byggd på 50-talet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.