A arkTecko skrev:
Ångspärrar kallas ofta (olyckligtvis) för "plast", fast det är en dålig beskrivning, eftersom även de flesta ångbromsar är av plast. De har dock andra egenskaper, som gör dem mer lämpliga om en större fuktvandring är att föredra.

Produkten jag själv använt är av polyeten och polypropen. Båda dessa beskrivs av Naturskyddsföreningen som "ofarlig plast". De tillverkas även ofta av naturliga råvaror, men är inte biologiskt nedbrytbara, så de ska återvinnas.
Tack hörni för riktigt bra svar. Jag håller med om mycket som att inte stirra sig blind på varje materialdel men att samtidigt försöka göra sitt bästa för att minimera miljöpåverkan men inser oxå att ibland får man göra kompromisser. Jag finner oxå att flera experter har sagt att PP-plaster anses ofarliga för miljön och ingen människopåverkan om jag inte äter ur dem (antar att man inte bör dricka vattnet ur PP-rör i badrummet då...).

Jag vill gärna köpa av Feelingwood / Thermocell vars isolering vi beställt men det är svårt att beräkna åtgång och jag hade behövt materialet innan isoleringen kom så man kunde förarbetat där så var möjligt. Jag går nu vidare till en ny jobbig fråga (det verkar som om det aldrig tar slut med ångest när man försöker bygga rätt) om masonit...
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Köpa ångbroms alltså...
 
MmeMim MmeMim skrev:
Köpa ångbroms alltså...
Hej Mim, hittade du någon bra lösning till detta?
Ska isolera om i en stuga där "krypvinden" blir ordentligt varm om sommarn och troligen rejält kall om vintern då temperaturen inne kan ligga runt 10-15 grader.

Är det den vanliga blå plasten som gäller då eller det kan finnas andra lösningar?

Det var plast där innan som nu börjar bli svart, misstänker kondens.
 
M MEE-84 skrev:
Hej Mim, hittade du någon bra lösning till detta?
Ska isolera om i en stuga där "krypvinden" blir ordentligt varm om sommarn och troligen rejält kall om vintern då temperaturen inne kan ligga runt 10-15 grader.

Är det den vanliga blå plasten som gäller då eller det kan finnas andra lösningar?

Det var plast där innan som nu börjar bli svart, misstänker kondens.
Jag är verkligen lekman och inte rätt person att fråga om hur du ska isolera för att huset ska må så bra som möjligt utan jag kan ge ett råd och även säga hur vi gjorde...

Ring en expert - eller två, inga vänner... :)
Vi har haft enorm nytta av att vara med både i byggnadsvårdsföreningen och i villaägarna för att kunna fråga deras expertpanel. Fördelen med villaägarnas experpanel är att man kan ringa å få svar direkt, nackdelen är att få av dem är byggnadsvårdare utan tycks gilla att byta mycket och täta allt. En fördel med byggnadsvårdsföreningen är att man kan läsa alla tidigare frågor och svar som andra ställt och artiklar om isolering (de senare kanske utan att vara medlem). Jag klipper in längst ner saker jag sparat från deras hemsida.

Ang. vår vind som jag nog tänker är vad du tänker som en krypvind... en vind så låg att man bara kan krypa? Vårt hus är isolerat i snedtaket på våning 2 med ett diffusionsöppet system som andas och låter fukten vandra in och ut i isoleringen (och helst ut på utsidan oftast...) men när den når vinden ligger bara isoleringen på golvet på vinden (s.k. vindsisolering till skillnad mot takisolering i inredda vindar där man isolerar längs taket upp i nock). Det är alltså innertaken på ovanvåningen som är isolerade fast på ovansidan och sen är det öppet utrymme och jag ser insidan på takbeläggningarna. Eftersom vi inte vill förändra så mycket i husets konstruktion tänker vi att vi antingen lägger vindpapp eller ångbroms (har inte kommit dit än men saxar in vad jag har sparat från byggnadsvårdsföreningens hemsida sedan tidigare och jag gör som de säger...). Så vi har plast ovanför badrummet och sen kommer vi lägga ångbroms och täta som galningar runt alla skarvar och öppningar på hela vinden. Sen ska det på isolering igen.
Det du frågade efter om hur vi gjorde med ångbromsen är att vi tog Isover vario extra på snedtaken. Bör vi ha samma täthet på vinden fortsätter vi med den, och annars byter vi nog till en som har lägre och är mer i papp som vi köpt från woodisol. Vi har en med 2,5 och en med 6,45 i sd-värde.


"Det är viktigt att det inte finns luftläckage mellan bostadsvåning och vind, passa därför på att lägga en ångbroms/vindpapp under isoleringen i vindsbjälklaget och se till att det är tätt i konstruktionsskarvar och runt vindsluckan."

Från <https://byggnadsvard.se/nytt-innertak-och-bjalklagsisolering-i-gammalt-hus/>



"Ju tjockare isolering, desto större temperaturskillnad mellan undersida och ovansida. Och därmed också ökad risk för kondensskador, framför allt om det finns otätheter från bostadsvåningen. Därför vill man helst lägga en ångbroms under isoleringen på vinden som sluter tätt mot skorsten och konstruktionsdelar där det kan uppstå rörelser. Om ni inte vill lyfta bort det spontade vindsgolvet och det befintliga bjälklaget är sparsamt isolerat kan man lägga ångbromsen ovanpå golvet och fylla på med 20 – 30 cm cellulosaisolering. Principen är att kondenspunkten hamnar högt upp i isoleringen där fukten kan vädra ut. Efter åtgärden bör ni placera en hygrometer på vinden en vintersäsong för att se till att den relativa luftfuktigheten inte blir för hög."

Från <https://byggnadsvard.se/isolera-vindbjalklag-med-lagt-tragolv-pa-vinden/>

"I badrum är fuktmängden så hög att en plastfolie är befogad."

Från <https://byggnadsvard.se/diffusionssparr-2/>
 
Hej, krypa skulle man kanske kunna om man är runt 2-3 år, det är i princip bara så det går att titta in och lägga lite bräder.

Tack för dina tips mma Mim, jag tar dessa med mig. :)

Så i badrummet kan det vara bättre med helt tät plast då?
 
Iaf står det så på byggnadsvårds hemsida. Vi lägger dock ångbroms på vinden ovan badrummet trots plastduken. Tänker ändå det är enklast. Plasten är väl egentligen under vindstaket och inte på vinden tänker jag? men jag minns inte riktigt...
 
  • Gilla
MEE-84
  • Laddar…
Hej mma Mim det blev endast ångspärr ovanför badrummet ni och ångbroms i övrigt, hoppas det blir bra?
 
Har du klätt in det? Hur? Vi har reglar på hela vinden och jag är osäker om man ska dra runt reglarna eller kapa av och tejpa skarvar mot reglarna. Osäker på hur man gör.
 
MmeMim MmeMim skrev:
Alla företag och experter som pratar om diffusionsöppna lösningar och att huset ska andas med t.ex. träfiber, hampa, lin osv säger att man ska ha ångbroms istället för "ångspärr av plast" och att "man behöver inte alls täta med plast". Men när vi nu ska köpa ångbromsen hittar vi ingen som inte är gjord av plast för visst är polypropen, polyeten, gjort av plast?

[länk]

[länk]

Någon som har något tips?
Jag har lite av samma problemställningar.
Det är verkligen inte så att jag har något emot plast om det används med eftertanke. Men... Den här eko-bygg-branschen verkar vara synnerligen lukrativ för en del aktörer och jag känner mig som en bonde redo att fångas.
De här papp-"baserade" ångbromsarna lär ju innehålla mer än bara plast och papp. Laminatet ska väl hållas ihop med något sorts lim också? Papp har cellulosa som fiberbas, men behöver ett bindemedel för att bli papp... så jag letar efter dokumentationen som ska höra till produkterna. Nu har jag luskat en bra stund utan att finna varken säkerhetdatablad eller utömmande produktdatablad för varken bison eller isolina. Nå väl, det ska väl bli reda på det med om ett par dagar.
Men det är inte helt oproblematiskt med blandmaterial/produkter.
T-Emmballage har en bubblare i ämnet: T-TÄT STANDARD BIO. Mycket lågt CO2 avtryck. Om den dessutom återvinns som avsett och håller som lovat så har vi nog en vinnare på min lista. Inte på grund utav att produkten verkar utföra jobbet bättre än något av de andra, utan på grund av de andra beter sig som bondfångare. Det är synd, för världen behöver inte mer plast, utan mindre.

Hur är det då med Isolinas linisoleringsskivor? Vad innehåller de? Linfiber och kanske lite plast. Ok. För ett år sedan luskade jag på hemsidan och får veta att det linfiber och återvunnet textilfiber, lite svävande med textilfiber tänker ja. Så jag kontaktar Bauhaus och får ett säkerhetsdatablad och får veta att textilfiber är återvunnea PET-flaskor. Ur säkerhetsdatablatet går det att utläsa upp till 30 vikt-% plastinnehåll. Den go'a känslan av "det gör väl inget om vi komposterar det som blir över", blev till något annat. Saken är den att det är en ganska okej produkt, men finnarna fick mig att känna mig som en bonde.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kristina Frimodig
  • Laddar…
@Villervalla72
Ja lite den förtvivlan... Jag tror det är hälsosamt med lite skepsis... angående textil i linisoleringen så känner jag bara... jaha, nu ska de behöva märka ut hur många procent lin det är i linisolering (för det förtjänar kunden att veta om de kallar det linisolering!).... Jag tänker dock att det kanske rör sig om fleece? Fleece görs ju av petflaskor tror jag? Räknas då fleece som textil eller plast? Vågar inte ens tänka på vad det är i lumppapp... Och Linoleumgolv som idag är, om jag minns rätt, 97% naturmaterial var förr 99% naturmaterial... skillnaden är just nu ännu inte förbjudna mjukgörare och ett lättstädat toppskikt... Man blir trött...

Iaf, tackar för tipset om duken du nämnde. Vår favorit, men absolut lite förstärkt, kanske plastad, kanske vaxad är nog ändå öko natur. Känns pappig och fin inåt rummet... https://www.isocell.com/sv/product/1/angbroms/OEKONATUR/

Ska spana in den du nämnde.
 
MmeMim MmeMim skrev:
@Villervalla72
Ja lite den förtvivlan... Jag tror det är hälsosamt med lite skepsis... angående textil i linisoleringen så känner jag bara... jaha, nu ska de behöva märka ut hur många procent lin det är i linisolering (för det förtjänar kunden att veta om de kallar det linisolering!).... Jag tänker dock att det kanske rör sig om fleece? Fleece görs ju av petflaskor tror jag? Räknas då fleece som textil eller plast? Vågar inte ens tänka på vad det är i lumppapp... Och Linoleumgolv som idag är, om jag minns rätt, 97% naturmaterial var förr 99% naturmaterial... skillnaden är just nu ännu inte förbjudna mjukgörare och ett lättstädat toppskikt... Man blir trött...

Iaf, tackar för tipset om duken du nämnde. Vår favorit, men absolut lite förstärkt, kanske plastad, kanske vaxad är nog ändå öko natur. Känns pappig och fin inåt rummet... [länk]

Ska spana in den du nämnde.
Tjejen, min älskling, gjorde ett statement innan jag hann kolla upp pappvarianterna. 2400 spänn för en 25 m rulle..(!!) Vår bygghandel kännde inte ens till den.
Nu är rullen här och vi får oss ett helt fantastiskt litet hus! :)
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Hejja! Vi upptäckte efter två rullar Isover vario extra a 4000 på Beijer att de bara kostar 1900.- på Hornbach!!!
Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.