Trädäck med utemöbler och blommande växter framför husfasad med mexitegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvåningshus med mexitegel-fasad omgiven av en välskött gräsmatta och lövträd under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej,

Vi har börjat fundera på hur vi ska ta oss an en renovering av fasaden på vårt hus. Skulle önska tips på tillvägagångssätt och vad/hur man kan göra. Viktigt att tänka på är att vi långsiktigt, inom en fem års period kanske, kommer bygga till en huskropp till på en gavelsida, den kommer vi givetvis inte vilja bygga i mexitegel, så de åtgärder som görs nu bör rimma med en ombyggnad i framtiden.

Som jag ser det finns två primära kortsiktiga alternativ.
1. Tvätta upp fasaden och laga de sprickor som finns på sina ställen i fogarna och sockel. Samt måla om sockel. Nackdel med detta alternativ är att lagningarna förmodligen inte går färgmatcha superbra med övrig fog och det riskerar bli ganska fullt. Samt risk att man får tänka om igen ang fasad i samband med utbyggnaden om något år.
2. Ta ett större helhetsgrepp då vi egentligen inte är supersugna på mexitegel-stilen. Några tankar då är att putsa hela huset vit, men osäker på om man kan putsa på mexitegel som är såpass ”rundad” i tegelstenarna som våra är? Samt även osäker på om befintliga fasaden orkar hålla uppe tyngden av en helputsad fasad? Undrar också om någon har kolll på ungefärlig kostnad och putsa hela fasaden?

Kom gärna med input på ovan förslag och framförallt om ni har andra förslag på hur man kan ”hotta” upp fasaden så den känns mer modern utöver våra tankar. Hus är cirka 11*7 m och ungefär 6-7 m uppe till nock. Osäker på hur gammal befintlig fasad är, men förmodligen sedan mexitegel var hett att bygga. Utöver en del estetiska sprickor är fasad i gott skick.



Med vänlig hälsning,
Johan
 
Med tanke på hur fönstren ser ut gissar jag att teglet är senare och kom till i samband med tilläggsisolering. Om det är så lär det enbart vara tunna plattor.
 
Om jag har rätt, och ni ändå inte tycker om utseendet, skulle jag riva bort det i samband med att ni bygger till. Då kan ni välja nytt fasadmaterial till hela huset.
 
1 16386 skrev:
Med tanke på hur fönstren ser ut gissar jag att teglet är senare och kom till i samband med tilläggsisolering. Om det är så lär det enbart vara tunna plattor.
stämmer att det är en gammal fasad bakom. Dock ingen isolering mellan, antar man satte upp tegel för man tyckte det var snyggt. Tegel är inte tunna plattor, utan rejäla tegelstenar av ”normal” storlek. Drar mig för att dra ner hela tegelfasaden, då jag antar det dels är ganska kostsamt att knacka ner, samt dels vet man inte vad man får fram under och risken är att det också blir kostsamt att renovera den äldre fasaden bakom.
 
Jag tvivlar på att det går bra att putsa, men kan ju ha fel. Ni bör nog kolla med några sakkunniga - och förhoppningsvis få råd från andra på forumet som kan detta.
Om det inte går att putsa har ni ju bara två alternativ - att behålla teglet eller ta bort det. Jag skulle ha tagit bort det, och i t.ex. Stockholm skulle det nog höja värdet på huset med mer än kostnaden, men vad ni väljer beror ju både på er ekonomi och husets läge.
 
N
Självklart kan du köra puts på ditt mexitegel, inga problem med vikt.
Bara grunda först och sen putsa, putsnät kanske är att föredra. Jag har putsat på mexitegel förut och det fungerar hur bra som helst.Utan nät, men känner man sig osäker kanske man ska näta
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Självklart kan du köra puts på ditt mexitegel, inga problem med vikt.
Bara grunda först och sen putsa, putsnät kanske är att föredra. Jag har putsat på mexitegel förut och det fungerar hur bra som helst.Utan nät, men känner man sig osäker kanske man ska näta
Vet inte om det syns på bilderna, men tegelstenarna är väldigt välvda, mer än de flesta mexitegelhus, vilket innebär att det är mycket ”tomtyta” mellan varje tegelsten att fylla ut med puts isåfall antar jag. Man måste väl putsa tätt så att säga? Dvs ha puts hela väggen mot fogen mellan stenarna? Isåfall är det en rejäl bit puts mellan varje sten som krävs och därför jag är orolig om det blir för mycket puts och tyngd
 
Måla med silikatfärg? Tillbyggnaden kan då göras med samma ton fast annan, förmodligen slätare, yta.

Här ett exempel på skrovlig målad yta.
289-6a-little-dartmouth-01.jpg

e7cbb3a14a3976dc5b34b174f1a6f8f8.jpg
289-6a-little-dartmouth-02.jpg
Bildlänkarna strular lite prova länk nedan. Finns bilder på panel bredvid målad stenväggar.

Coastal House, Devon: 6a Architects
http://www.6a.co.uk/projects/more/coastal-house

Resultatet blir lite abstrakt och helheten med den senare tillbyggnaden kräver lite tänk men snyggt kan det bli !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.