Hej!

Vi har en ekbänkskiva i köket, mycket snygg. De som bodde i vår lägenhet innan oss oljade in den innan vi flyttade in. Det höll i fyra år, sedan började det se lite nött ut. Vi fick burken av dem, men det var svårt för oss att använda den då det var lång torktid och det behövdes två lager (vi har småbarn och i och med corona kan vi inte sova borta och köket har inga dörrar att stänga ute dem med). Vi köpte Ikeas Stockaryd då den hade kort torktid. Vi körde två omgångar i julas - och det ser redan efter två månader ut som med den andra efter fyra år... De delar där vi ställer saker är där det syns.

Kan någon rekommendera en olja som liknar Stockaryd (resultatet var mycket snyggt) och som har kort torktid och inte är farlig att inandas, men som håller längre?
 
Jag brukar använda linolja. Och det kanske inte håller fyra år men ett år i alla fall. Brukar få torka över natten och så gör jag det igen kvällen efter. Går bra att använda bänken emellan men jag brukar vara försiktig och inte söla på den innan det är helt klart.

Jag oljade min mors bord för fyra, fem år sedan och det är fint ff men det är ju inte samma slitage som en köksbänk. Köksbänkar tycker jag är helt ok att olja en gång per år.

Det finns ju en hel uppsjö oljor till köksbänkar. Vad var det för typ av olja de förra ägarna använt?

Slipade ni innan ni oljade? Jag slipar av ordentligt först, oljar och sedan inför andra omgången drar jag av med fint slippapper igen och oljar andra ggn.
 
Hej och tack för svar! Ja, vi slipade innan vi drog på de två lagren. Absolut, att olja en gång om året funkar.
 
Testa kokt linolja och se vad ni tycker. Det är inte giftigt och luktar gott.

Trasor eller papper som man använt ska dränkas i vatten innan ni slänger dem. Lägg dem ordentligt blöta i en påse eller burk när du slänger. Eller elda upp dem direkt. Mellan strykningarna låter jag trasan ligga i en lufttät burk. Glasburk med skruvlock är bra. Linolja på trasa kan självantända i kontakt med luft. Gäller alltså inte oljan när den är på bänken eller i sin förpackning.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
G
saico eller osmo hårdvax?
 
Till ekskiva i kök är min enda och fullständigt övertygade rekommendation Osmo hårdvaxolja. Provat en uppsjö olika oljor och Osmo'n är den enda som verkligen gjort ett slitstarkt och varaktigt resultat.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.