Du får ett sämre skydd mot brandspridning, men risken att kommunen ska komma ut och kontrollera är väl mikroskopisk...
 
Hammerglas har en lösning. Det fönster som hindrar brand sitter mellan två vanliga glas. En treglaslösning, de valiga glasen fungerar som just vanliga glas.
 
Jag skall ta tag i fönsterbytet lite senare i vår. Luften gick lite ur mig i höstas. Glasmästaren ville komma hit och mäta exakt. Han bestämde dag och plats - MEN DÖK INTE UPP! Så jag får hitta en annan glasmästare i en annan stad...
 
Alla större fönsterleverantörer har det i sitt sortiment. Kostar ca 3000kr / m2 extra. Går även att få som färdig kasett att sätta i en befintlig tre glas dörr eller fönster. Finns säkert kvar även till våren.
 
useless useless skrev:
Du får ett sämre skydd mot brandspridning, men risken att kommunen ska komma ut och kontrollera är väl mikroskopisk...
Det handlar inte enbart om ditt skydd mot brand utan även grannens/när liggande byggnads skydd. Så skippa inte brandklassen på fönstren.
 
useless useless skrev:
Brandklassning krävs väl bara för de delar av byggnaden som är närmare en annan byggnad än 8 meter?

Jag har två hus som står diagonalt mot varandra med mindre än 2 meter mellan hörnen, så två väggar på huset jag renoverar måste vara EI60 inom 8-metersgränsen.

Men en intressant sak jag upptäckte är att det inte krävs någon specifik brandklass för fönstren, bara att dom är 'brandklassade'. Så rent krasst räcker det om fönstren står emot rök i 15 minuter i en EI60-vägg för att hela väggen ska räknas som EI60.
Det finns tabeller i BBR kap 5 vilken brandklass som gäller beroende på avstånd mellan byggnader och typ av byggnad. Det går även att göra en strålningsberäkning som ev visar om du kan gå ner mer i klass. Kan göras av en brandingenjör.
Men att godtyckligt välja en lägre brandklass än väggen är inte ok.
 
E ebis skrev:
Jag skall ta tag i fönsterbytet lite senare i vår. Luften gick lite ur mig i höstas. Glasmästaren ville komma hit och mäta exakt. Han bestämde dag och plats - MEN DÖK INTE UPP! Så jag får hitta en annan glasmästare i en annan stad...
Tjena
Jag jobbar som brandingenjör och gör bl.a strålningsberäkningar för att påvisa att brandklassade glas ej behövs. Skicka underlag till erik.olsson@pe.se så kan ja ta en kik
 
T trampare skrev:
Det finns tabeller i BBR kap 5 vilken brandklass som gäller beroende på avstånd mellan byggnader och typ av byggnad. Det går även att göra en strålningsberäkning som ev visar om du kan gå ner mer i klass. Kan göras av en brandingenjör.
Men att godtyckligt välja en lägre brandklass än väggen är inte ok.
Jag jobbar som brandingenjör och gör bl.a strålningsberäkningar för att påvisa att brandklassade glas ej behövs. Skicka underlag till erik.olsson@pe.se så kan ja ta en kik
 
H
E ebis skrev:
När vi byggde vårt hus för elva år sedan krävde kommunen att vi skulle sätta in brandsäkra glas i fönstren närmast grannen. Finns det några brandsäkra glas som inte blir "prickiga" redan efter något år. Har redan bytt en gång och fönstren ser nu riktigt trista ut igen.
Gå in på Boverket och kontrollera vilhka regler som gäller för bransäkerhet.
Det finns en tabell 0-5 m gäller detta t.x. Max en kvadratmeter vanligt fönster. 5-8 m Max 4 kvadratmeter vanligt fönster, Gå in och läs så att du får exakta siffror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.