Har köpt ett hus med fristående förråd för 1,5 år sedan. I kontrakt står att det ska vara ett isolerat förråd. Det är en rejäl byggnad. Även att fastigheten är byggd på platta på mark. Det är ett litet el-element i förrådet, ställt på 8 grader. Nu verkar det som att det ligger en spånskiva under plastmattan där ute. Intill förrådet är ett trädäck i anslutning. Nu har jag tänk renovera och hittade ett bygglov i arkiv digitalt, där det verkar vara enbart vara byggt på plintar och asfaboard i förrådet. Jag känner mig lurad. Detta är väl inte ett varmförråd? Jag har lådor med kläder i plastpåsar där och ett kylskåp. Kan man processa detta? Jag trodde jag köpt ett hus med varmförråd och förråd på gjuten platta.
 
Var du och kollade på förrådet när du köpte huset? Var det någon som nämnde ordet undersökningsplikt för dig? Ingick det en spetsig mössa i köpet?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns ingen strikt definition av ett isolerad förråd och bygglovet gäller bara byggnationen som den en gång planerades och uppfördes. Det är inte bygglovspliktigt att isolera ett förråd till den grad man tycker är lämpligt. En byggnad på plintar kan också isoleras, platta på mark är inget krav.

Så du ska inte känna dig lurad på något sätt. Och det finns inget att processa om, du har ju köpt ett isolerad förråd. D v s precis det isolerade förråd som du undersökte vid köpet.

Har du ens problem med att hålla förrådet frostfritt och torrt, vilket ju är syftet med att isolera ett förråd?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Var du och kollade på förrådet när du köpte huset? Var det någon som nämnde ordet undersökningsplikt för dig? Ingick det en spetsig mössa i köpet?
hur menar du nu? Det är belagt med sten framför förrådet, vid sidan på förrådet är det byggt ett trädäck intill kortsidan, plastmattan är limmad på golvet. Hur skulle jag undersökt?
 
Redigerat:
D dilemma skrev:
Var du och kollade på förrådet när du köpte huset? Var det någon som nämnde ordet undersökningsplikt för dig? Ingick det en spetsig mössa i köpet?
i förrgår var en tekniker ifrån ocab och kollade på golvet som även han trodde var betongplatta.
 
Eftersom det finns bygglovsritningar på förrådet så har du haft möjlighet att kolla konstruktionen innan du köpte huset.

Sen är det inget fel med att ha ett varmförråd byggt på plintar, man bygger även hus på plintar.

Så förstår inte riktigt problemet!
Är det inte isolerat som det nämns i kontraktet?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Claes Sörmland
S StellaMaris skrev:
hur menar du nu? Det är belagt medarbetar framför förrådet, vid sidan på förrådet är det byggt ett trädäck intill kortsidan, plastmattan är limmad på golvet. Hur skulle jag undersökt?
Vilka utfästelser har säljaren gjort om förrådet? Förutom att det är ett isolerat förråd?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilka utfästelser har säljaren gjort om förrådet? Förutom att det är ett isolerat förråd?
L Lutte skrev:
Eftersom det finns bygglovsritningar på förrådet så har du haft möjlighet att kolla konstruktionen innan du köpte huset.

jag var övertygad om att det var ett varmförråd. Det sitter ett element där. Med ett antal år på nacken. Ägarna hade själv papplådor och vanliga inomhus-saker där inne. Jag har haft och vill kunna förvara barnens utväxta saker och kläder i plastpåsar där. Har även kyl o frys där. Den blir väl förstörd?

Sen är det inget fel med att ha ett varmförråd byggt på plintar, man bygger även hus på plintar.

Så förstår inte riktigt problemet!
Är det inte isolerat som det nämns i kontraktet?
 
jag var övertygad om att det var ett varmförråd. Det sitter ett element där. Med ett antal år på nacken. Ägarna hade själv papplådor och vanliga inomhus-saker där inne. Jag har haft och vill kunna förvara barnens utväxta saker och kläder i plastpåsar där. Har även kyl o frys där. Den blir väl förstörd?
 
Varför skulle kyl och frys bli förstörd?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vad blir förstört och varför? Hur är väggarna uppbyggda och på vilka grunder anser du att det inte är ett varmförråd?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför skulle kyl och frys bli förstörd?
Det är ju inte varmt precis där ute när det
är minus ute.
 
Claes Sörmland
S StellaMaris skrev:
jag var övertygad om att det var ett varmförråd. Det sitter ett element där. Med ett antal år på nacken. Ägarna hade själv papplådor och vanliga inomhus-saker där inne. Jag har haft och vill kunna förvara barnens utväxta saker och kläder i plastpåsar där. Har även kyl o frys där. Den blir väl förstörd?
Återigen, vad har säljarna gjort för utfästelser om förrådet? Vad exakt har de uppgivit i köpehandlingarna (inklusive prospekt) som har gjorde dig övertygad om att det var ett "varmförråd"? Vad menar du det ställs för byggnadstekniska krav på ett "varmförråd"?

(Vad gäller kyl och frys så har de ofta en rätt hög minimitemperatur för att fungera korrekt. De ska således oftast stå i rumstemperatur och inte in ett förråd som bara hålls frostfritt. Kolla i instruktionsboken så står det där.)
 
A Avemo skrev:
Vad blir förstört och varför? Hur är väggarna uppbyggda och på vilka grunder anser du att det inte är ett varmförråd?
kommer titta i väggarna på måndag men det är förmodligen panel, asfaboard och träfiberplatta. Planen var att höja temperaturen till 16grader för att kläder inte ska mögla. Men det lär ju inte gå utan isolerade väggar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Återigen, vad har säljarna gjort för utfästelser om förrådet? Vad exakt har de uppgivit i köpehandlingarna (inklusive prospekt) som har gjorde dig övertygad om att det var ett "varmförråd"? Vad menar du det ställs för byggnadstekniska krav på ett "varmförråd"?

(Vad gäller kyl och frys så har de ofta en rätt hög minimitemperatur för att fungera korrekt. De ska således oftast stå i rumstemperatur och inte in ett förråd som bara hålls frostfritt. Kolla i instruktionsboken så står det där.)
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Återigen, vad har säljarna gjort för utfästelser om förrådet? Vad exakt har de uppgivit i köpehandlingarna (inklusive prospekt) som har gjorde dig övertygad om att det var ett "varmförråd"? Vad menar du det ställs för byggnadstekniska krav på ett "varmförråd"?

(Vad gäller kyl och frys så har de ofta en rätt hög minimitemperatur för att fungera korrekt. De ska således oftast stå i rumstemperatur och inte in ett förråd som bara hålls frostfritt. Kolla i instruktionsboken så står det där.)
borde väl vara någon mineralull i väggen? Kan inget om isolering av hus på plintar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.