Hur länge klarar veden ligga i stockar innan man kapar och klyver?

Har fått ett bra erbjudande, men har inte plats att ta hand om det föränn om 2år.....kanske nästa vår om jag hinner bygga en förlängning på vedskjulet.

/danso
 
Torr ved blir inte sämre!
Randbarka stocken täck över el. "stapla den stående" så klarar den sig minst 5år
det gjorde jag med mina stormfällda träd som jag inte hade tid att göra till ved .
Sen är det ju en annan sak att stockarna är lite jobbigare att såga torra men
betydligt lättare att hantera
 
Jag hade ca 60 m grov bland ved som låg travad i 4 år.
björken var dålig al sådär gran och asp var bra.
 
Är inga somhelst problem
 
gadeberg skrev:
Är inga somhelst problem
Har gran, ek, björk, mm. liggandes sedan 3-4år..
Staplade kubbar i 50cm längder ståendes under bar himmel..
Klyvde lite nu i dagarna och det är inga som helst konstigheter förutom med björken som har börjat "ruttna" och så växer det någon vit svamp på den..
På eken finns det några blå/svarta svampar men inget annat..
på tall/gran så har det varit mycket akivitet under barken! Men inget fel på veden alltså!

mellan vissa kubbar har det dock blivit mögel/svamp

så nästa gång blir det till att lagra i 3m längder i stället och såga i kubbar vid klyv dags!
 
Just björk är viktig att åtminstone klyva, annars kan okluven ved klara sig länge under tak.
 
Tror jag skippar det, det är mest björk. Barken är tät som attan på björken, det är därför den klarar sig sämre...
Den har redan legat ett år och såg inte jättebra ut....var och kollade idag.

/danso
 
Om den ligger fritt från marken och man har möjlighet att täcka den med några plåtar eller liknande så borde den kunna ligga i många år.
 
Skär en skåra med motorsågen längs björken så ruttnar den inte!!!
 
  • Gilla
Isacp och 1 till
  • Laddar…
singledad skrev:
Skär en skåra med motorsågen längs björken så ruttnar den inte!!!
Ett mycket bra tipps. När du hugger träden och du vet att det kommer att bli ved så låt motosågen "gnaga" i barken hela tiden du går framåt och kvistar. Speciellt om du vet att du inte kommer att klyva den så snart eller på klenare bitar som du inte kommer att klyva för att de är så klena.

Sen måste det inte vara en skåra, utan det går bra att bara dra svårdet längs stammen så barken sågas bort på en sida.
Martin
 
  • Gilla
Pbq
  • Laddar…
Bra tips, nu är det tyvärr inte jag som har avverkat det. Har redan legat ett drygt år och börjar bli dåligt redan nu.

/danso
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.