richardtenggren
B Boggi skrev:
Det är väl här det finns lite missförstånd. Elinstallatörens nettopriser hos grossisten, ligger på ungefär samma prisnivå som lågprisvaruhusen. Noterar att ex vis nettopriset för en Hager MCN 110 C10 för min del är 48,50.

Skälet att vi går till grossisten är att där finns allt vad vi behöver – eller kan fås till nästa arbetsdag - för ett visst jobb. Det skulle vara fullständigt orimligt att jaga runt efter lågprisgrejor ute på varuhuskedjorna – DET tror jag inte kunderna vore villiga att betala för.

Och en dvärgbrytare från Biltema ….. nja, när jag har tittat på varifrån dessa grejor brukar komma – har jag full förståelse för installatören som vägrade att installera sådana. Jag har fullt förtroende för Biltema när det gäller grejor till bilar ….. men starkströmsmaterial??

Med all respekt så det huset Jari installerat, skulle jag nog inte vilja sova i. För att hela arrangemanget med ”delat ansvar” skall bli lagligt – krävs det en det en hel del pappersexercis vill jag minnas – förutsätter att Jari har gått igenom den ekluten.
Antingen var jag otydlig eller är läsförståelsen låg, jag menar att det är omotiverat låg prisskillnad för att välja skräp före kvalitet! Jari skrev att det var en stor prisskillnad vilket jag motbevisade?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Antingen var jag otydlig eller är läsförståelsen låg, jag menar att det är omotiverat låg prisskillnad för att välja skräp före kvalitet! Jari skrev att det var en stor prisskillnad vilket jag motbevisade?
Jag ifrågasatte inte ditt statment – jag ifrågasatte Jaris. Men er kombination var en bra utgångspunkt för ett klargörande från min sida, som tidigare varit otydligt på tråden. Ursäkta om jag råkade trampa dig på tårna – det skall jag undvika framgent.
 
richardtenggren
B Boggi skrev:
Jag ifrågasatte inte ditt statment – jag ifrågasatte Jaris. Men er kombination var en bra utgångspunkt för ett klargörande från min sida, som tidigare varit otydligt på tråden. Ursäkta om jag råkade trampa dig på tårna – det skall jag undvika framgent.
Såg mest ut som du citerade mig bara, men tårna är oskadda så ingen fara ;)
 
Redigerat:
  • Haha
Embee
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det borde vara det...men dessvärre är det du beskriver brottsligt.
Vem är brottslingen, elektrikern eller fastighetsägaren?
 
T tobbbias skrev:
Du får skriva att du vill ha det där proppskåpet som skulle kosta 9kkr. Inte det som kostade 3kkr. Fråga dem om du inte var tydlig nog i ditt mejl!
Står på dig att du vill ha ett skåp 8 till 9 tusen så få de va.. Ring och ber de sätt upp ett skåp som kosta där emellan.. Inte 1800kr
Jag installerade ventilationfläkt i badrummet.. Frågade vad ventilationfläkt skulle kosta.. 1400kr sa de sen fick jag faktura för 2500kr ventilationfläkt.. Då fick sänka till 1400kr som man kom överens
 
N Nissensbygg skrev:
Hej alla glada
Mitt första inlägg i det här forumet blir ett som besvarar alla som gnäller på att företag gör påslag på de produkter de installerar. Som företagare kan jag verkligen inte "hålla käften" längre, för det gnälls så ofta på detta och det jämförs gärna med vad det kostar att köpa produkten i butik eller online.

Är 9000 kr rimligt för den el-centralen - nej! Men ett påslag på 100% är rimligt... varför? Jag ska förklara!

Vad "ni alla gnällisar" glömmer är att när jag installerar ett uttag så tar jag också över ansvaret för att uttaget ska fungera ("garanti"). Det är mig ni ringer till om tex Schneiders uttag slutar fungera och då är det jag som kommer tillbaka och sätter in ett nytt och sedan reklamerar jag det. (kastar det i soptunnan och tar förlusten) och detta tar jag noll kronor betalt för.

Men köper Ni produkten själva och jag installerar den -är det ni själva som får stå för kostnaden om ett fel uppstår, skicka tillbaka, reklamera etc etc (dessutom tillkommer ju nu en kostnad för elektrikerns jobb också, servicebil etc). Ni betalar alltså för en service... (Dessutom har ni sluppit att åka till butiken och köpt allt material, rätt kabel, wagos, slangar i rätt dimension, skruvar, dosor och allt annat skit/detaljer man ska släpa på för att kunna göra ett bra jobb).

När ni går och köper en T-shirt i butik, har butiken minst!!! 300% påslag, gnäller ni över det? Eller skor, många här betalar mer än gärna 1500kr för att par "löpar dojor" -de kostar typ 1 dollar att tillverka och 200kr i inköp, gnäller du i butiken?

Anyway -Jag har inga som helst problem med att göra installationer med material som är införskaffat av kund själv, det är inte någon "grej" att man liksom vill lura folk på pengar, bara för att man gör ett påslag på material - som sagt det är för att jag tar ansvaret för grejjerna, jag har gjort inköpen etc...

Men visst tycker jag att elektrikern som tagit 9000 tusen för det skåpet borde gett ett rimligt pris, det är det ingen tvekan om.

Tycker jag det är tråkigt att så många gnäller på oss hantverkare -well, ja klart som fan att det är trist med "så mycket hat/förakt" -men så som branschen ser ut så finns det de som blåser folk på pengar. Vilket ju är uppenbart både i den här tråden och många andra här i forumet och det skapar ju ett förakt.

Men jag anser att de flesta hantverkarna är ju seriösa och försöker inte lura någon och jag tycker naturligtvis inte 500-700kr/tim för en duktig yrkesman är dyrt. Det är fullt rimliga pengar för någon som är duktig på sitt yrke. (jag tror de flesta här inne på detta forum tycker att deras jobb och kunskap är värd de pengarna -minst!)

Hur som - Till TS så håller jag tummarna för att elektrikern du valt "bara har gjort fel på fakturan" och ger dig ett rimligare pris på el-centralen. Lycka till

Tack för ordet - over and out.
Det är intressant att läsa vad hantverkare tycker är rimligt! Jag har gissningsvis mer år på högskola än hela din familj och räddar liv åtminstone varje vecka. Jag jobbar obekväma tider, inte sällan 13 timmar i sträck utan rast. Jag förväntas ställa upp på julafton eller nyår, var tredje helg etc. Trots detta tjänar jag 7 år efter läkarexamen i realiteten sämre än vad en elektriker/snickare/vvs:are gör. Och då ska vi inte tala om hur det är för sköterskor. Civilingenjörer gissar jag går in på under 30 på Volvo och löneutvecklingen är inte imponerande. Folk ska kunna leva på sitt jobb oavsett vilken bransch det gäller, men byggbranschen (och en hel del andra branscher med) är i akut behov av ett stålbad.
 
  • Gilla
  • Haha
Andreas_Hansson och 7 till
  • Laddar…
N Nybygge_vid_kusten skrev:
Det är intressant att läsa vad hantverkare tycker är rimligt! Jag har gissningsvis mer år på högskola än hela din familj och räddar liv åtminstone varje vecka. Jag jobbar obekväma tider, inte sällan 13 timmar i sträck utan rast. Jag förväntas ställa upp på julafton eller nyår, var tredje helg etc. Trots detta tjänar jag 7 år efter läkarexamen i realiteten sämre än vad en elektriker/snickare/vvs:are gör. Och då ska vi inte tala om hur det är för sköterskor. Civilingenjörer gissar jag går in på under 30 på Volvo och löneutvecklingen är inte imponerande. Folk ska kunna leva på sitt jobb oavsett vilken bransch det gäller, men byggbranschen (och en hel del andra branscher med) är i akut behov av ett stålbad.
Nu var det tag sedan. Men när jag jobbade som röris för lite mer för lite mer än ett decennium sedan så hade i alla fall jag ingen lön jag kunde skryta med. Det som gjorde att man kunde få lite mer i plånboken vid månadens slut var ackorden och dessa var alltid synonymt med stora jobb. Hur det ser ut nu har jag ingen aning om då jag inte kvar i branchen. Men jag misstänker att ackorden finns kvar. Känner dock en egenföretagare inom vvs. Ibland har han häcken full med jobb och kan dra in 180000 kr på en månad. Men sen finns dom månader han bara kommer upp 20% av det beloppet och det ska täcka alla omkostnader.
 
P
N Nybygge_vid_kusten skrev:
Det är intressant att läsa vad hantverkare tycker är rimligt! Jag har gissningsvis mer år på högskola än hela din familj och räddar liv åtminstone varje vecka. Jag jobbar obekväma tider, inte sällan 13 timmar i sträck utan rast. Jag förväntas ställa upp på julafton eller nyår, var tredje helg etc. Trots detta tjänar jag 7 år efter läkarexamen i realiteten sämre än vad en elektriker/snickare/vvs:are gör. Och då ska vi inte tala om hur det är för sköterskor. Civilingenjörer gissar jag går in på under 30 på Volvo och löneutvecklingen är inte imponerande. Folk ska kunna leva på sitt jobb oavsett vilken bransch det gäller, men byggbranschen (och en hel del andra branscher med) är i akut behov av ett stålbad.
Eftersom det inte är dina "kunder" som betalar dig för att du räddar livet på dem, så är jämförelsen med en hantverkare något vansklig. Jag förespråkar inte ett system där du ska fakturera dina patienter verklig kostnad + ett påslag så att du även får en inkomst. Samhället blir inte nödvändigtvis bättre med ett sådant system, men om vi ska ha en offentligt finansierad sjukvård så måste vi gå den politiska vägen för att höja lönerna för sjukvårdspersonal. Det är inte hantverkarnas fel att sjuksköterskor har dåligt betalt.

Byggbranschen är å andra sidan en bransch som passar för en marknad, men den har andra problem än att någon annan än kunden är den som betalar. En viss överreglering kan man nog säga finns där.
 
Redigerat:
  • Gilla
DanyBouy
  • Laddar…
N Nybygge_vid_kusten skrev:
Det är intressant att läsa vad hantverkare tycker är rimligt! Jag har gissningsvis mer år på högskola än hela din familj och räddar liv åtminstone varje vecka. Jag jobbar obekväma tider, inte sällan 13 timmar i sträck utan rast. Jag förväntas ställa upp på julafton eller nyår, var tredje helg etc. Trots detta tjänar jag 7 år efter läkarexamen i realiteten sämre än vad en elektriker/snickare/vvs:are gör. Och då ska vi inte tala om hur det är för sköterskor. Civilingenjörer gissar jag går in på under 30 på Volvo och löneutvecklingen är inte imponerande. Folk ska kunna leva på sitt jobb oavsett vilken bransch det gäller, men byggbranschen (och en hel del andra branscher med) är i akut behov av ett stålbad.
Med all respekt så tror jag du fått fel uppfattning om ”elektrikers/snickares/vvs:ares” löner etc. Av den timtaxa som du ser skymta förbi på den här tråden på kanske mellan 700-800 kr – tillfaller typiskt kanske ca ⅓-del yrkesmannen i form av en bruttolön, det betyder ca 250 kr i timmen eller runt 40000 kr i månaden. Jag har nära vänner som är läkare och jag har på goda grunder fått uppfattningen att de ligger betydligt högre än så - men det kan ju naturligtvis variera i olika delar av landet.

De yrkesmän vi talar om har sannolikt inte så lång utbildning som du har – men uppriktigt sagt stör det mig att du tar dig friheten att ”gissa” att ”du har mer år på högskola än hela yrkesmannens familj”. Du har inte en susning om hur länge ”hela yrkesmannens familj” har studerat och vad de har för utbildning.

Men en sak är klar, deras utbildning och arbete räddar också liv, direkt och indirekt – och de ser till att ni högt kvalificerade personer har en fungerande arbetsplats att gå till – att det finns en markservice. Ofta grundläggs de stora stjärnornas lyskraft genom ett idogt och väl utfört arbete av personal i kanske något mindre glamorösa funktioner – men utan dessa fungerar ofta ingenting.

Men det är knappast yrkesmannen som skär guld med täljknivar – ca 20% av timtaxan efter skatt – som ytterligare direkt reducerar betalningsförmågan genom 20% moms på inköp av livets nödtorft. Är det då företaget som tar så oförskämt bra betalt? Nej, det visade sig, i realiteten är det så att ca 65-70% av timtaxan går direkt eller indirekt till staten i form av skatter och avgifter. De övriga 30-35 %-en går till yrkesmannen och företaget.

Som jag påpekade i ett tidigare inlägg på tråden – "Världens högsta skatter" är väldigt prisdrivande på både varor och tjänster. Utan att gå in på detaljer skall vi naturligtvis betala våra skatter, men tro mig – det har ett pris. Och hushållningen av våra skattemedel imponerar inte – och inte heller respekten för oss skattebetalare – en grupp som du också tillhör.
Förlåt att jag tar i lite – men ibland måste man sätta ner foten.
 
  • Gilla
  • Haha
Robban8 och 7 till
  • Laddar…
H
O Ofoxer skrev:
Förstår det, men det var inte så han skrev... :D Sen ska alla skattebetalare vara med å pröjsa för ”hans” renovering istället... vilket resulterar i att Rot och Rut bidrag inte räcket alla. Tycker personligen att det låter som en ganska dålig idé.
Varför inte bara vara ärlig? Redovisa timpenning, reseersättning, materialslaget 10-12% på en offert, bifoga faktura på inköpt material. För det är väl timpenningen som är hantverkararnas huvudsakliga inkomst?
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Undrar hur TS förhandlig gått....
 
Silver78 Silver78 skrev:
Nu var det tag sedan. Men när jag jobbade som röris för lite mer för lite mer än ett decennium sedan så hade i alla fall jag ingen lön jag kunde skryta med. Det som gjorde att man kunde få lite mer i plånboken vid månadens slut var ackorden och dessa var alltid synonymt med stora jobb. Hur det ser ut nu har jag ingen aning om då jag inte kvar i branchen. Men jag misstänker att ackorden finns kvar. Känner dock en egenföretagare inom vvs. Ibland har han häcken full med jobb och kan dra in 180000 kr på en månad. Men sen finns dom månader han bara kommer upp 20% av det beloppet och det ska täcka alla omkostnader.
P pmd skrev:
Eftersom det inte är dina "kunder" som betalar dig för att du räddar livet på dem, så är jämförelsen med en hantverkare något vansklig. Jag förespråkar inte ett system där du ska fakturera dina patienter verklig kostnad + ett påslag så att du även får en inkomst. Samhället blir inte nödvändigtvis bättre med ett sådant system, men om vi ska ha en offentligt finansierad sjukvård så måste vi gå den politiska vägen för att höja lönerna för sjukvårdspersonal. Det är inte hantverkarnas fel att sjuksköterskor har dåligt betalt.

Byggbranschen är å andra sidan en bransch som passar för en marknad, men den har andra problem än att någon annan än kunden är den som betalar. En viss överreglering kan man nog säga finns där.
Problemet med en icke - fungerande marknad
Silver78 Silver78 skrev:
Nu var det tag sedan. Men när jag jobbade som röris för lite mer för lite mer än ett decennium sedan så hade i alla fall jag ingen lön jag kunde skryta med. Det som gjorde att man kunde få lite mer i plånboken vid månadens slut var ackorden och dessa var alltid synonymt med stora jobb. Hur det ser ut nu har jag ingen aning om då jag inte kvar i branchen. Men jag misstänker att ackorden finns kvar. Känner dock en egenföretagare inom vvs. Ibland har han häcken full med jobb och kan dra in 180000 kr på en månad. Men sen finns dom månader han bara kommer upp 20% av det beloppet och det ska täcka alla omkostnader.
Du behöver driva eget för att kunna tjäna riktigt bra som hantverkare. Fakturerar du 180000 på en månad kan du dra in 20% en månad och fortfarande ha oförskämt bra pengar ut. Vilka enorma kostnader menar du att en rörmokare/elektriker/vvs:are har?

KPI 2008 var 260,8 och 2020 335,92. Det är en ökning .på ca 29%. Hur har fakturorna stigit sedan dess för hantverkare?

Jag tror att en sjuksköterska krigat för en ingångslön på 25000kr på ett sjukhus nära mig efter 3 års studier och få har en lön över 30000kr efter 15-20 år. Och då har de inga möjligheter till mer eller mindre tveksamma avdrag och inköp på företaget.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eftersom det inte är dina "kunder" som betalar dig för att du räddar livet på dem, så är jämförelsen med en hantverkare något vansklig. Jag förespråkar inte ett system där du ska fakturera dina patienter verklig kostnad + ett påslag så att du även får en inkomst. Samhället blir inte nödvändigtvis bättre med ett sådant system, men om vi ska ha en offentligt finansierad sjukvård så måste vi gå den politiska vägen för att höja lönerna för sjukvårdspersonal. Det är inte hantverkarnas fel att sjuksköterskor har dåligt betalt.

Byggbranschen är å andra sidan en bransch som passar för en marknad, men den har andra problem än att någon annan än kunden är den som betalar. En viss överreglering kan man nog säga finns där.
Det finns exempel på såna system och nej, de fungerar inte bättre för samhället som helhet (för läkaren är det möjligen ett bättre system då ev bakslag för samhället vägs upp av att snabbt bli ekonomiskt oberoende).

Jag håller inte med om att du kan separera frågorna. PPP (dvs, köpkraften) försämras för icke-hantverkare när ersättningen för hantverkstjänster stiger kraftigt. Hade det rört något obskyrt intresse som folk med lätthet kunde låta bli att utnyttja så hade det varit ett mindre problem. Då hade byggbranschen konkat för länge sen.

Utvecklingen inom byggbranschen är ett känt problem. Inom offentliga upphandlingar har man försökt få in utländska företag för att kunna få ett rimligare pris. Tyvärr har de utländska företagen anpassat sig efter svenska priser snarare än tvärtom.

Jag håller med om att det för den enskilde hantverkaren kan vara svårt att göra något åt en hel bransch, men att argumentera som du gör är naivt och, skulle jag hävda, omoraliskt. Ska jag suga ut folk för att jag kan? Om ja, så faller hela det samhälleliga kontraktet. Av en del av hantverkarnas kommentarer som yttrat sig ovan blir jag nästan sugen på att jobba för fullständig privatisering av sjukvården för att sedan köpslå med anhöriga innan behandling startas av kritiskt sjuka individer.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Varje månad är det fasta kostnader på ca 20kkr, bil, lokal, sopor, revisor osv...
Ska man sen få ut 30kkr i lön (20kkr efter skatt) så är det minst 15kkr i arbetsgivaravgifter och pension. Så totalt behöver en hantverkare dra in minst 65kkr i vinst varje månad för att få ut 20kkr i lön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.