Lulaua Lulaua skrev:
Perfekt ju med ett garage som är 100% billigare!
Då skulle man ju beställa 2 direkt....:cool:
 
  • Gilla
ATable4U!
  • Laddar…
Kusinen byggde för ett antal år sedan. Problemet med att bara ”avstå” plastmattan i badrummen blev att underlaget var för glest reglat/ostabilt för kakel/klinker. Vet inte riktigt hur de gjorde i slutändan.

Genrellt sett så är det inga stora avdrag för ”bortval” från husleverantörerna. Har dessutom för mig att just Älvsbyhus bygger sina köksinredningar själva men jag kan ha fel.

MEN man kan ofta ändå lösa det billigare i slutändan om man t ex vill komplettera/lägga till mer än std-lösningen. (Det är ofta stora prisskillnader på just tillvalen i ett IKEA-kök jämfört med det som husleverantören använder).

Vi byggde med Brahus för 16år sedan. Valde helt bort både kök/tvättstuga/badrum osv. Frånluftsvärmepump var det t ex väldigt lite avdrag att välja bort så där körde vi ändå på deras NIBE std.
 
A
K Kane skrev:
Då skulle man ju beställa 2 direkt....:cool:
ja, efter att ha kollat LBhus, Smålansvillan, Trivselhus mfl där priset var 327000,412000,295000 etc. var Ähus med under 200000 billigt f db garage om 60kvm.:p
 
A ATable4U! skrev:
ja, efter att ha kollat LBhus, Smålansvillan, Trivselhus mfl där priset var 327000,412000,295000 etc. var Ähus med under 200000 billigt f db garage om 60kvm.:p
fast då är det ju 50% billigare.... 100% billigare = 0 kr...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
coconut
A ATable4U! skrev:
ja, efter att ha kollat LBhus, Smålansvillan, Trivselhus mfl där priset var 327000,412000,295000 etc. var Ähus med under 200000 billigt f db garage om 60kvm.:p
Fast det blir ju lite konstigt att jämföra en del av dessa tillverkare med Älvsbyhus. Då byggteknikerna skiljer sig åt och troligen även vad som ingår i priset. Men alla ger ett fullt fungerande garage såklart.

Det blir samma sak när det gäller huset också. Billigare byggteknik, billigare materialval osv ger ett billigare hus. Är det samma du har jämfört och säger att du får samma kvalitet hos Älvsbyhus? Nu är väl förvisso det en bedömning vad man anser är kvalitet, men när jag jämförde Älvsbyhus med både Trivselhus, LB-Hus och andra tillverkare i en högre prisklass så var kvalitetskänslan helt annorlunda hos de dyrare alternativen.
 
A
coconut coconut skrev:
Fast det blir ju lite konstigt att jämföra en del av dessa tillverkare med Älvsbyhus. Då byggteknikerna skiljer sig åt och troligen även vad som ingår i priset. Men alla ger ett fullt fungerande garage såklart.

Det blir samma sak när det gäller huset också. Billigare byggteknik, billigare materialval osv ger ett billigare hus. Är det samma du har jämfört och säger att du får samma kvalitet hos Älvsbyhus? Nu är väl förvisso det en bedömning vad man anser är kvalitet, men när jag jämförde Älvsbyhus med både Trivselhus, LB-Hus och andra tillverkare i en högre prisklass så var kvalitetskänslan helt annorlunda hos de dyrare alternativen.
Absolut, dock har jag just fått offert från F-Villan, 190kvm, byggsats lite över 2milj, totalentreprenad 4milj, exkl garage, altaner, balkonger eller något extra, bara standard, utan förändringar. Vad som kostar är vitvaror, köket och inhyrd arbetskraft, lokalt, från 6-8 olika firmor. Ähus bygger ¨hemma¨och har eget team, så allt extra inkl garage och tillbyggnad,m190 +60+60 3milj. Mycket extra pengar att handla för!
 
coconut
Har fortfarande svårt att se att det blir en rättvis jämförelse mellan tillverkare i olika segment av marknaden. Men är man nöjd med den nivån på vad Älvsbyhus levererar, så är det nog ett ekonomiskt bra val.

Det är nog inte heller kök eller vitvaror som är där de stora prisskillnaderna ligger, utan mer i byggnadssätt och grundstandard gällande materialval från grund till tak.
 
  • Gilla
Mattson
  • Laddar…
A
Godmrogon, jag avlsutar min del i denna konversation, om hus, med detta sist inlägg!
Ni har alla rätt, olika hus med olika priser ger olika saker. Dock tycker vi, att vi gärna gör uppgraderingen av ett Älvsbyhus, då jag står med runda slängar 1milj plus vid NF hus o garage.
Detta ger mer än vad jag får med de dyrare leverantörerna.
Tex ett extra fönster, Elit, i en av lev kostar det 12500, 8x10 fönster! Uv 1,0! Annan fönsterleverentör ,3600, Uv 0.78, 3 glas, isoler och ljuddämpande!
Ett oisolerat garage, db, på platta 318000, som kräver samma isolering/insats som ett billigare från ovan leverantör. Jag köper hellre bra grund kvalitet utan extra allt som inte är något att skryta om, och lägger till.
Ett proffs kök med 90 induction spis o ugn, + inbyggd ugn, dubbla kylar o frysar med ismaskin vinkylar och 4cm trä bänskskivor, och ligger forfarande under kostnad jämfört med standard i de dyra husleverantörerna. 3 bad ett måste pllus gäst wc, 2 en suite, med hörn bubbel, från Bauhaus, kostar 7000(passar på när det är 50 av), dubbla handfat i alla bad, stora walk in duschar, helkakaklat/klinkers i alla våtutrymmen. Ja listan kan bli lång vad man kan göra för den 1 milj +. Pool, däck, trädgård, inglasad året runt veranda. Viktigt för oss är också att husets delar är byggda inomhus och att husets rese snabbt, då fukt, regn och väder kan göra stora skador, mycket vanligt dessvärre. Men sista ordet om vilket hus vi tar , har vi ej sagt. Mycket att välja på, samt byggrestriktioner kan ¨tvinga¨en att gå en helt annan väg. ha en underbar och solig helg,
 
N Nybygganna skrev:
Hej!
Vi har funderingar på att bygga ett Älvsbyhus. Efter att ha surfat runt lite och sett att de varit aktuella i kalla fakta samt vid flertalet tillfällen varit aktuella på svarta listan hos ARN blir vi fundersamma.
Nu undrar jag om ni som byggt Älvsbyhus vill dela med er av era tankar och erfarenheter. Positiva som negativa.
Tack på förhand!
Mvh
Anna

Hej!
Vi beställde vårat älvsbyhus i somras. Dem stressade oss med att söka bygglov ordna fiber el osv.
Vi skulle få vårat hus med leverans tid på 12-14 månader senare. Då det var förlängd leverans pga corona.
I slutet av september får vi ett massmejl där det står att husleveranserna är uppskjutna 18-22månader pga corona men även att älvsbyhus sålt mer än vad dem kan leverera.
Ingen gör av sig personligen till oss och är vi söker svar vad som gäller vårat hus får vi axelryckningar till svar och när man pratar ersättning så väljer dem att inte svara å googlar du runt lite så är detta deras metod hota å tråka ut en.
Vi måste nu gå via ARN.
Är inte sugen på att ge dessa personer 1kr.
Säkert jättebra hus när dem står på plats men deras bemötande inger inget förtroende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.