Den ser ut så här och släpper in mer luft än den släpper ut. Och nu har den börjat pytsa ut varmvatten. Hela golvet är blött! Den kan inte vara kry. Såg en annan bild på en automatluftare, och den hade liksom ytterligare en grej på sig, som inte finns på min.

Här är i alla fall en bild på min.
 
  • automatluftare.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar den in luft så måste du ha undertryck vid låga temperaturer i systemet.
Har du slutet system så behöver du kolla expantionskärlet. Att den sen blåser
ut vatten när trycket stiger kan vara för att det är så mycket luft att det tar
med sig vatten ut.
 
Det ska nämnas att vvs-aren höjt det öppna expantionskärlet nu, och problemet med att den tar in luft tycks ha försvunnit. Däremot nu så rinner det hett vatten, alltså deciliter efter deciliter....
 
Håller med dig om att det ser ut att fattas ngn detalj på den, tex för anslutning av skvaller-rör. Om det är flera deciliter som kommer ut måste det vara ngt fel! Köp en sådan här: Spirotop
 
Då är den nog kass. Möjligtvis klarar den inte av att täta vid det låga trycket i
det öppna systemet.
 
Det som saknas är bara avstängningsskruven på bilden.
Om den inte tätar så har det kommit skit eller kalk i den, går att öppna och göra rent. Övre delen är gängad på, hade dock inte besvärat mig med det eftersom den typen är rent skräp (kostar 45kr på RR). Har själv kastat bort mina och ersatt med manuella luftare, bara klipp av den vita "pinnen" som sticker upp jäms med kanten på underdelen (som ej finns med på bilden) så slipper du dränera om du inte redan har gjort det..och dit med en vanlig manuell som garanterat inte suger in någon luft.

/danso
 
Bra tips, Danso. Finns de att beställa på Rinkaby? Vilken sort ska man köpa?
 
Ja, dom finns att betälla, Best.nr 2982 kostar 15kr. Tror dock att det blir billigare att gå till en lokal rörkrökare eller välsorterad järnaffär om du inte ska beställa fler saker.
Gängan ska var R10 utvändig.

/danso
 
Tack! Ska hämta upp en på måndag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.