Ja, som rubriken säger så kan vi få rabatt på bolånet om vi har en bra energideklaration hos SBAB.
Klass A eller B ger 0,1% rabatt medan C ger 0,05% rabatt så det är inte helt ovidkomligt...

Man kan tycka vad man vill om det men min fundering, innan jag slänger ut 2.500 kr på en energideklaration, är vad man kan tänkas hamna på...

Jag har Googlat runt men inte hittat så mycket...

Hus från 1977 med lättbetong (40 cm) nedre våning och betong med tegelskalfasad och 100mm bergull övrevåning. 3-glas fönster runt om och bergvärme. 300 mm lösull på kallvind...
Vad mer kikar de på?
 
T tophee skrev:
Har du hittat någon lösning? Annars kanske du hittar något i denna tråd: [länk]
Tack! Ja, det ordnade sig och vi kom in på ett B
 
Har du några tipps hur ni gjorde? Det var ju ändå en risk att betala för deklarationen och sedan får besked att det är klass C eller D...

Om ett 70-tals hus kan få B, då borde vårt miljöcertificerat hus från 2011 väl också kunna få det. Men det verkar inte vara så lätt...
 
T tophee skrev:
Har du några tipps hur ni gjorde? Det var ju ändå en risk att betala för deklarationen och sedan får besked att det är klass C eller D...

Om ett 70-tals hus kan få B, då borde vårt miljöcertificerat hus från 2011 väl också kunna få det. Men det verkar inte vara så lätt...
Vi hade tidigare fått en energideklaration så jag visste att vi låg på ett rätt svagt C.

Vi har två plans suterräng där jag isolerat väggarna utvändigt på nedre plan och tilläggsisolerat på kallvinden. Vi har bergvärme vilket fick oss till C.

När vi skaffade solceller i höstas gjorde jag ett nytt försök och det var en del diskussioner och jag fick kontakta fyra olika "energiexperter" innan jag hittade en som var villig att försöka att räkan om med solcellerna i beaktande.

Det svar jag fick av Boverket var ju verkligen inte solklart (pun):

Tack för din fråga till Boverket.

Så här skriver våra sakkunniga inom energi om solceller och energideklration:

Byggnadens energianvändning får reduceras med energi från sol, vind, mark, luft eller vatten som alstras på byggnaden eller på dess tomt i den omfattning byggnaden kan tillgodogöra sig energin. Betydelsen av detta är att exempelvis solenergi som tillvaratas i solfångare eller solceller inte ingår i den energi som ligger till grund för beräkningen av byggnadens energiprestanda. Detta främjar utnyttjandet av solenergi på samma sätt som passiv solinstrålning genom fönster kan utnyttjas i byggnaden och därmed minska byggnadens behov av energi för uppvärmning. Energi från solfångare eller solceller som placeras på uthus eller byggnadens tomt, till exempel för att uppnå en bättre placering, får också tillgodoräknas förutsatt att de är avsedda för energiförsörjning av den aktuella byggnaden.

Den levererade energin till byggnaden minskar i motsvarande omfattning som energin från solfångare eller solceller tillgodogörs. Man behöver därför inte separat mäta energi från själva solfångarna eller solcellerna för att bestämma byggnadens energianvändning och energiprestanda. Däremot kan det vara lämpligt att i projekteringsskedet göra en beräkning för att få en uppfattning om storleksordningen på den förväntade nyttiggjorda solenergin. Om verifiering av energikravet sker genom beräkning bör det visas att denna energi används direkt i huset och inte exporteras till elnätet för att senare användas, till exempel för att utnyttja överskottsel från dagen under natten.
När vi räknar bort energin vi kan tillgodogöra från egen tillverkning landar vi nätt och jämnt på ett B!
 
anders07 anders07 skrev:
När vi skaffade solceller i höstas
Ja, men detta förklarar ju allt. Hade inte tänkt på det trots att vi sitter med precis samma tankar. Jag är dock fortfarande inte riktigt säker på panelernas ekonomiska lönsamhet. Om vi räknar med att fortsättningsvis (dvs även efter den nuvarande bindningstiden) få 0,1% mindre ränta så ser det okej ut, men annars? Det är många faktorer som man måste gissa, inte hur länge skattereduktionen kommer att finnas kvar. Tycker det är orealistisk att räkna med mer än 10 år. Solcellsbolagen verkar räkna med att den finns kvar i 30 år. Då ser det visst ut som en bra investering...

En annan sak som kan spela roll men som är svårt att räkna ut i kronor är att solcellerna ökar husets värde och därmed minskar belåningsgraden så att man har bättre chans att fä bättre ränta. Men det spelar väl mest roll när man ligger på en gräns mellan relevanta belåningsgrader.

Hursomhelst, hoppas att ni inte tillhör den gruppen som räknade med att få investeringsstödet men inte fick det...

anders07 anders07 skrev:
Det svar jag fick av Boverket var ju verkligen inte solklart (pun):
Jag känner att jag sammanfattat detta ganska begripligt här:

T tophee skrev:
Energideklaration handlar ju om hur mycket energi ett hus förbrukar för uppvärmning (enkelt uttryckt), dvs. hur mycket energi du måste köpa in. Om du har solpaneler så producerar huset el och den solelen som du förbrukar själv direkt (eller lagrar och förbrukar senare) räknas inte in i deklarationen (elnätet vet ju inte ens att den egenförbrukade elen finns). Så i den utsträckning som du värmer upp ditt hus med solel så sänkar du husets primärenergital rejält (viktingsfaktor 0 så att säga).
:geek:

Men jag förstår att du var ute efter lite mer konkreta siffror.

anders07 anders07 skrev:
jag fick kontakta fyra olika "energiexperter" innan jag hittade en som var villig att försöka att räkan om med solcellerna i beaktande.
Vad var problemet? Det är väl solkart att solcellerna ska beaktas? Gissar att problemet var att ni inte ville vänta ett år tills att data finns på hur mycket solcellerna har påverkat husets energibehov, eller? Och energiexperterna sa att de inte kan gissa utan behöver belastar data? Just detta undrar jag nämligen med. Men bra att veta att man kan hitta någon som gör det.
 
T tophee skrev:
Ja, men detta förklarar ju allt. Hade inte tänkt på det trots att vi sitter med precis samma tankar. Jag är dock fortfarande inte riktigt säker på panelernas ekonomiska lönsamhet. Om vi räknar med att fortsättningsvis (dvs även efter den nuvarande bindningstiden) få 0,1% mindre ränta så ser det okej ut, men annars? Det är många faktorer som man måste gissa, inte hur länge skattereduktionen kommer att finnas kvar. Tycker det är orealistisk att räkna med mer än 10 år. Solcellsbolagen verkar räkna med att den finns kvar i 30 år. Då ser det visst ut som en bra investering...
Någon bra affär på kort sikt är det ju inte men vi hade en del pengar som var tänkt för ett bastubygge som vi istället lade på solceller. Vi har 25 år garanti på panelerna och 10 år på övrig utrustning och allt beror ju förstås på väder men eftersom vi håller 30-31 grader i en relativt stor pool från maj t.o.m. september förbrukar vi en hel del el även under sommaren så när jag räknar "glatt" kan vi komma på plus/minus noll redan efter 6½-7 år men mer relatistiskt närmare 8 år (ränterabatt inräknat).

De flesta energiexperter ville ha riktiga siffror och inte beräknade var problemet att hitta någon...
 
25 år garanti är bra (är det LG paneler?), men alldeles nyligen påpekade någon för mig att man bör läsa det finstilta i dessa garantier och menade att tillverkarna brukar friskriva sig från det mesta, ffa "micro cracks". Garantin gäller alltså inte vid micro cracks. Jag funderar därför om det kan vara värt med glas-glas paneler. De har 30 års produktgaranti utan friskrivelser. Jag har hittills räknat med en livslängd på 30 år och det är då det blir lite tight med lönsamheten (med konservativa antaganden, i alla fall). Men jag borde nog lägga till några år efter garantin. Då ser det bättre ut. Men i slutändan är det nog en fråga om man av andra skäl än ekonomiska vill ha solceller. Och så kan det bli rätt lönsamt i slutändan om t.ex. elpriset stiger (vilket det dock inte gjort i många år), skattereduktionen finns kvar under en lång tid, eller om man få billigare bolån under en längre tid etc.

anders07 anders07 skrev:
allt beror ju förstås på väder men eftersom vi håller 30-31 grader i en relativt stor pool från maj t.o.m. september förbrukar vi en hel del el även under sommaren så när jag räknar "glatt" kan vi komma på plus/minus noll redan efter 6½-7 år men mer relatistiskt närmare 8 år (ränterabatt inräknat)
Poolen gör säkert skillnad. När jag i kalkylen höjer egenförbrukningen från 30% till 50% så är skillnaden på återbetalningstiden ändå bara 4 år (32 vs 28, i den aktuella versionen, utan bolån). När du säger 8 år, är du säker på det? Det låter som den kalkylen som jag fått från försäljaren och där det visade sig att han hade räknad med 3% inflation och att skattereduktionen fanns kvar i 30 år... Eller har du räknat med den där Excelkalkylen som de tog fram på Mälardalens högskola? (Investeringskalkyl för solceller - Mälardalens högskola (mdh.se)). I så fall skulle jag gärna vilja veta mer om det, eftersom med en så kort återbetalningstid blir det en icke-fråga att skaffa solceller, då köper jag de direkt och oavsett tveksamma garantivillkor.
 
@tophee Ja, jag har använt kalkylen från MDH och den säger drygt 8,5 år men med mina egna jämförelser och kurvor från förbrukning borde jag komma lite bättre då jag räknar med att i princip kunna värma poolen "gratis" och där ligger jag rätt högt på maj och september speciellt så det är definitvt poolen som "räddar" kalkylen och sen får jag se hur mycket skillnad det blir om jag främst laddar elbilarna (har två) under dagtid då solen skiner så jag har nog bättre förutsättningar än de flesta att få en bra kalkyl...
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Intressant att det kan vara så lönsamt. Jag blev rätt pessimistisk när jag såg allt man skulle ta hänsyn till enligt den vetenskapliga kalkylen. Två elbilar och en pool gör skillnad. Och jag antar att det uttrycker sig i högre egenförbrukning i kalkylen, men hur mycket? Vad har du för egenförbrukning i kalkylen? Skulle du kunna skriva in 30 procent istället och berätta hur många år det blir då?
 
T tophee skrev:
Intressant att det kan vara så lönsamt. Jag blev rätt pessimistisk när jag såg allt man skulle ta hänsyn till enligt den vetenskapliga kalkylen. Två elbilar och en pool gör skillnad. Och jag antar att det uttrycker sig i högre egenförbrukning i kalkylen, men hur mycket? Vad har du för egenförbrukning i kalkylen? Skulle du kunna skriva in 30 procent istället och berätta hur många år det blir då?
Med 30% hamnar jag på drygt 10 år. Det är ju svårt att veta hur mycket jag faktiskt nyttjar och värre blir det av att jag har Tibber och Otovo så de betalar 1 kr per kWh upp till 1000 kWh sålt och sen spotpris så jag borde egentligen försöka sälja så mycket som möjligt på morgontid då spotpris normalt sett är högre och då styra elbilladdning och poolvärme så den inte går då...
 
Jaha, men Otovo ger väl bara 10 år produktgaranti på panelerna?

Tibber låter intressant. Ska titta på det. Jag är dock lite tveksam när det gäller timpris på el. Har du läst om hur der gick i Texas? Vad var de högsta timmpriset du hade under jan/feb i år? Men jag ser fördelen om man har elbil som man kan ladda när det är billigast. Vi har varken bil eller pool... Att de betalar så mycket för solel är väl ett tillfälligt erbjudande? Hur passar det med att de lovar solel till bästa priset? Man kan ju inte lova högt pris till producenterna och lågt pris för konsumenterna?

När du valde Otovo, vilka alternativ valde du emellan? Tänkte du på Glas-Glas moduler som en möjlighet? Jag förstår fortfarande inte hur du kan hamna på 10 års återbetalningstid. Är Otovo paneler så billiga? Eller kanske du monterade själv? Jag kollade lite snabbt på erbjudandet jag får på deras hemsida och där får jag ett pris på 15810 kr/kWh och det är mycket bättre än de 20500 jag har på glas-glas panelerna, men återbetalningstiden blir ändå 21 år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.