jag är arkitekt, har varit det i två veckor nu!
under studietid, praktik, och jobb använder jag Rhino 3d. det är användarvänligt, och används om inte mer, lika mycket som sketchup inom arkitektkåren. Också roligare än sketchup tycker jag.
 
  • 3D-modell av ett hus i Rhino-programvaran med menyer och lagerpaneler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janusfranciscus janusfranciscus skrev:
jag är arkitekt, har varit det i två veckor nu!
under studietid, praktik, och jobb använder jag Rhino 3d. det är användarvänligt, och används om inte mer, lika mycket som sketchup inom arkitektkåren. Också roligare än sketchup tycker jag.
Är det gratis?
 
B berne88 skrev:
Jag gillar sketchup, använder det ofta för att tita tex möbler osv, är långt ifrån duktig på det.

Men har börjar fundera lite på att använda ipad istället, mer bekvämt än att sitta vid datorn.
Vad finns det för snarlika program då att välja på, så inte är för avancerande

Med vänlig hälsning,
Du kan köra webversionen av Sketchup på platta. Det går men det är fruktansvärt omständligt.
 
janusfranciscus janusfranciscus skrev:
jag är arkitekt, har varit det i två veckor nu!
under studietid, praktik, och jobb använder jag Rhino 3d. det är användarvänligt, och används om inte mer, lika mycket som sketchup inom arkitektkåren. Också roligare än sketchup tycker jag.
janusfranciscus janusfranciscus skrev:
jag är arkitekt, har varit det i två veckor nu!
under studietid, praktik, och jobb använder jag Rhino 3d. det är användarvänligt, och används om inte mer, lika mycket som sketchup inom arkitektkåren. Också roligare än sketchup tycker jag.
Gränssnittet ser ut ungefär som Sketchup, men många gånger fler verktyg.

Jag hade inte hört talas om detta tidigare, men en snabb koll på webben indikerar att styrkan med Rhino är att det går att göra runda, börja och oregelbundet mjuka former. Det är Sketchup helt kass på. Men å andra sidan så består hus nästan enbart av fyrkantiga bitar. Så det känns lite som att själva kärnan i Rhino inte kommer till användning vid husritande.
 
A andersmc skrev:
Gränssnittet ser ut ungefär som Sketchup, men många gånger fler verktyg.

Jag hade inte hört talas om detta tidigare, men en snabb koll på webben indikerar att styrkan med Rhino är att det går att göra runda, börja och oregelbundet mjuka former. Det är Sketchup helt kass på. Men å andra sidan så består hus nästan enbart av fyrkantiga bitar. Så det känns lite som att själva kärnan i Rhino inte kommer till användning vid husritande.
Jag kan faktiskt hålla med här. Och på kontor används rhino för skissande/och ta fram förslag av husvolymer, något mer detaljerat ibland. Mest för rendering och ta fram bilder som sedan används för presentation. För precisare 3d modellering (projektering och extremt korrekta 3d modeller för betonggjutning i fabrik, och andra byggnadselement, blir standarden något annat - Revit, Archicad(som också är ett standard cad program). större projekt oftast.
 
Ett program för 10 000:- är väl inget alternativ till Sketchup?
 
  • Gilla
Mattias00 och 1 till
  • Laddar…
Jag använder Live Home 3D, tycker det är lättare än Sketchup men kanske inte passar alla.
 
  • Gilla
janusfranciscus
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett program för 10 000:- är väl inget alternativ till Sketchup?
HAha, nej verkligen inte. samma anv.område. men klart vansinnigt pris om man köper fullversion.
Finns ju fullversioner i typ 90 dagar för att prova, räcker för skiss-perioden i ett husprojekt. :)
 
  • Gilla
Mattias00
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Du kan köra webversionen av Sketchup på platta. Det går men det är fruktansvärt omständligt.
Väldigt tråkigt att dom inte satsar på en app. Hade varig guld. kunna sitta med plattan å skissa. Är enda anledningen jag har dator typ
 
B berne88 skrev:
Väldigt tråkigt att dom inte satsar på en app. Hade varig guld. kunna sitta med plattan å skissa. Är enda anledningen jag har dator typ
Jag tror ärligt talat att efterfrågan på 3D CAD-program för plattor är väldigt begränsad. Men du kan testa med webversionen av Sketchup så får du se vad du tycker. En app hade knappast varit mycket annorlunda.
 
K Kane skrev:
Inte riktigt.......:(
[länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.