Jag skulle vilja lyfta en positiv erfarenhet av att ta hjälp av hantverkare, i det här fallet en så omdiskuterad yrkesgrupp som elektrikern.

Jag bor på en såväl större som äldre fastighet med en komplex elinstallation och har haft problem med en säkring som gått.

Idag kom det två elektriker som hade kört två mil för att komma hem till mig. De kom på överenskommen tid och insisterade på att ta av sig skorna när de kom in.

De skaffade sig snabbt en överblick över installationen och problemet och säkrade upp huset från 16A till 20A. Därtill kollade de även upp ett uttag jag hade en fråga kring och de kunde konstaterar att en jordkabel hade lossnat i ett annat uttag vilket de åtgärdade.

Det var här i ca 1.5 timmar.

När de åkte frågade jag om när fakturaran kunde vänta komma. De viftade då bort det och sa att det här var en sån dag då det blev gratis. De tog ingenting betalt överhuvudtaget!

Jag kan varmt rekommendera dessa elektriker och firman. Givetvis kan man aldrig förvänta sig att det ska bli gratis igen eller ens "billigt". Men om någon är ute efter en trevlig, pålitlig och kompetent elektriker i Sundsvall så skicka PM så delar jag gärna kontaktuppgifterna.
 
  • Gilla
  • Wow
Nybygge_vid_kusten och 3 till
  • Laddar…
janwide
Är det din egen elfirma du promotar :cool:
 
  • Gilla
Hyrakzo och 1 till
  • Laddar…
Haha, det hade varit snyggt! Men nix, jag är i en helt annan bransch.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Jag kan väl bidra med min senaste erfarenhet. Det lönar sig inte att köpa materialet själv...

Faktura med posterna installationsarbete, servicebil, kabelskydd och klammer inkluderande priser och moms för elprojekt.

Arbetet avsåg flytt av en elcentral och inkoppling mot nytt fasadmätarskåp, så det tog inte fyra timmar att sätta upp kabelskyddet om någon undrar...
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Även jag hade en bra erfarenhet av en elektriker häromdagen.
Pratade över telefon om vad som skulle göras och han sa att han kommer vid 7 på måndagen.
07:00 exakt rullade han in på gården, vi tittade på de 2 jobben och han satte igång direkt och gjorde en fläktinstallation och en dragning av FK.

Sen pratade vi lite allmänt och tittade på hur det såg ut i övrigt och han gjorde en kontroll av min JFB och lite annat runt skåpen som jag hade funderingar på.

Hade även en rörelsesensor som strulat på sistone med den nya utelampan, så han kopplade om lite så att det också fungerade som det skulle.

Och vet ni vad, han städade t.om. efter sig ;)

Allt på 1,5 timme och då hann han låta lilleman få se på lite blinkande saker på hans verktyg med som var väldigt uppskattat.

En sån elektriker jag gladeligen ringer igen!
 
  • Gilla
Hyrakzo och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag kan väl bidra med min senaste erfarenhet. Det lönar sig inte att köpa materialet själv...

[bild]

Arbetet avsåg flytt av en elcentral och inkoppling mot nytt fasadmätarskåp, så det tog inte fyra timmar att sätta upp kabelskyddet om någon undrar...
Nyfikenhet bara, på vilket vis lönar det sig inte?
Vilket material hade du köpt själv, och på vilket sätt ökade det kostnaden?
Förlängde installationstid?

Å andra sidan kan man ju bli mer nöjd av att få just det material man vill, det kan ju på sätt och vis vara värt en högre totalkostnad.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Kabelskyddet elektrikern tog 75:- för kostar 95:- (plus frakt) från elbutik,se. Det tycker jag är en bra motvikt mot de som blir lurade av påhittade priser och oskäliga påslag...
Om jag hade köpt det själv hade det blivit ett exakt likadan i metall till skillnad från det i går plast som elbolaget satte dit utan att fråga...
 
Det är klart att man ibland hittar en bra hantverkare.
När man gör det ska hålla hårt i denne.
Det är känns ibland lättare att hitta en ny bra fru, än en ny bra hantverkare.
 
useless useless skrev:
Kabelskyddet elektrikern tog 75:- för kostar 95:- (plus frakt) från elbutik,se. Det tycker jag är en bra motvikt mot de som blir lurade av påhittade priser och oskäliga påslag...
Om jag hade köpt det själv hade det blivit ett exakt likadan i metall till skillnad från det i går plast som elbolaget satte dit utan att fråga...
Då kostar dom antagligen ca 100kr "listpris" på A*ls*ll, och med elektrikerns rabatter ca 40-50kr.
Så ca 20% påslag, på deras faktiska priser, inte det påhittade listpriset.
Det är så man lätt kan tro att alla elektriker prissätter.
(finns säkert en och annan elektriker som också tror att alla andra prissätter på det viset)


Se det så här då. För ett par hundralappar till, så hade du fått kabelskydd i metall. Hade inte det lönat sig? :)
 
Snarare 179:- + moms... Men elektrikern har bättre rabatt än mig, så det hade inte lönat sig om jag köpt den på Ahlsell heller trots att jag har drygt 60% rabatt.

Prisdetaljer för kabelskydd med bruttopris, rabatt och slutsumma på 68,92 SEK exklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Är det din egen elfirma du promotar :cool:
Har vi Örebro några seriöst elektriker??
 
Den här tråden ligger på fel forum
Här på byggahus ska man hata alla hantverkare (speciellt elektriker):cool:;)
Skämt åsido, det finns bra firmor som gör bra jobb och inte skörtar upp kunderna
 
  • Gilla
S_B_O och 3 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Den här tråden ligger på fel forum
Här på byggahus ska man hata alla hantverkare (speciellt elektriker):cool:;)
Skämt åsido, det finns bra firmor som gör bra jobb och inte skörtar upp kunderna
Det finns andra firmor jag haft kontakt med som absolut inte lever upp till mötet jag haft med andra, speciellt vvsare .
Men nu har jag en bra elektriker, en mycket bra snickare och en bra servicekille för VP:n om den skulle krångla. Letar fortfarande efter en bra röris då dock. Även om jag gör det mesta själv av det jag får så är det fint att ha spetskompetens att tillgå när man inte har tid eller det blir övermäktigt
 
K
Har en firma här som sysslar med el och VVS. Har bara gott att säga där. Kan kanske vara si sådär med att komma i tid ibland men dem gånger det har varit akuta problem har han kommit hit jätte snabbt varit jätte hjälpsam. En gång funkade inte en ny termostat han köpt hit det löste han snabbt och smidigt utan några problem. Ett fläktaggregat gick sönder jag ringde honom han kom direkt felsöker i flera timmar utan att hitta det exakta problemet och för det tog han inget betalt då han sa att han lyckades ju inte lösa det. Tog sedan hit en ventilationsfirma som sa att det var en udda skåp som var väldigt knepigt så det ersattes med nytt då det var slut. Så en riktigt bra firma som jag är extremt nöjd med och alltid enkelt att köpa grejer billigt via honom även om jag sätter dit det själv .
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.