Hus tomte
W williamspäron skrev:
Smart, det kör vi på! Elen är borttagen så nu är det bara å köra :)
Hanterbara bitar å akta tårna ;)
 
Det ser ut att vara murat med lättbetongblock. Såga etc är slöseri med tid. Ska hela väggen ner är det bara att ta fram en liten slägga, en kofot och en mindre bilhammare (Bosch 2-28 i mitt fall).

Det dammar som satan så använd plast och hyr gärna en fläkt och skapa undertryck så slipper du kanske damm i hela huset.

Ska du spara en del av väggen, såga ett snitt innan du börjar knacka ner väggen. Det går bra att såga med en fogsvans med hårdmetallskär så dammar det lite mindre. Eller så fäller du hela väggen och bygger en ny trävägg där du behöver en vägg.

 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Sådär, då var väggen nedtagen. Gick smidigt och använde mig mest av en liten slägga.
Då rummet bredvid har nyinsatt gipstak kommer jag köra på det även i köket.

Nu till min fråga, jag har läst mycket gott om att använda sig av karmskruv, det verkar hantverkarna gjort i övriga huset.

Jag har dock ett trätak uppsatt i köket och herren som byggde huset har använt många spikar så att ta ner detta kommer ta mycket energi. Det finns tillräckligt med plats så klurar på att skruva ribborna direkt i detta. Vad säger experterna? Är detta ok?

En nedtagen vägg med synligt träbjälklag och ett befintligt trätak i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Hus tomte
Ska du ner i samma nivå?
Spottar?
Led panel?
Taklampa?

ja hur långt e ett snöre
Hahahahahaha

Ja håller på me nästan samma sak på hela bottenplanet i huset å ja sliter ner allt bara för komma i samma nivå å slippa bastupanelen innanför gipset

men ja gör gärna allt lite krångligt oxå
 
Om det är gipstaket man ser på bilden så ser det ju ut som att det är sparat där.
 
Hus tomte Hus tomte skrev:
Ska du ner i samma nivå?
Spottar?
Led panel?
Taklampa?

ja hur långt e ett snöre
Hahahahahaha

Ja håller på me nästan samma sak på hela bottenplanet i huset å ja sliter ner allt bara för komma i samma nivå å slippa bastupanelen innanför gipset

men ja gör gärna allt lite krångligt oxå
Yes, det är gipstaket man ser där. Det finns mao gott om utrymme. Inga spottar ska in, bara taklampa och det finns plats för elrör. Men om det inte finns någon bra anledning till att ta bort takpanelen kommer jag nog låta den vara.
 
Hus tomte
W williamspäron skrev:
Yes, det är gipstaket man ser där. Det finns mao gott om utrymme. Inga spottar ska in, bara taklampa och det finns plats för elrör. Men om det inte finns någon bra anledning till att ta bort takpanelen kommer jag nog låta den vara.
Då är det bara att köra på
Ja tar bort mitt skit så ja kan maximera takhöjden:sweat:
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
Då är det bara att köra på
Ja tar bort mitt skit så ja kan maximera takhöjden:sweat:
Det skulle jag också gjort :crysmile:
Men det blir ju så sjukt mkt jobb för några ynka cm. Så ibland undrar man om det verkligen är värt det :rofl:
 
Hus tomte
T Tompafix skrev:
Det skulle jag också gjort :crysmile:
Men det blir ju så sjukt mkt jobb för några ynka cm. Så ibland undrar man om det verkligen är värt det :rofl:
Sant :sweat:
 
T Tompafix skrev:
Det skulle jag också gjort :crysmile:
Men det blir ju så sjukt mkt jobb för några ynka cm. Så ibland undrar man om det verkligen är värt det :rofl:
Det argumentet hade jag köpt om alla andra tak i huset är lägre. Orkar inte höja alla andra :)
 
Hus tomte
Om gipstaket e på den nivå som du vill ha alla ”andra” tak så låt d taket styra alla ”tak”
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.