Gjutit plintar till en blivande carport. Landsbygd, dock inom detaljplanerat område.
Byggnaden ligger 4,5m från min enda granne som givit sitt godkännande. I övrigt omgärdas tomten av markägarens skog.
Tyvärr ligger carportens östliga gavel blott 3m från tomtgränsen/markägarens område där en enskild väg går förbi.
Gäller det även att avståndet måste vara 4,5m även mot detta område?
Handritad skiss av en tomtplan för en carport nära grannens gräns och en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur kunde du få bygglov utan att detta klargjorts?
 
Bygglov krävs och ska skickas in. Grannen sade att det bara var mot hans tomt som 4,5m gällde och att jag inte behövde oroa mig för sträckan mot den enskilda vägen men nu börjar jag ana oråd...
 
Har du tittat vad detaljplanen reglerar gällande avstånd till tomtgräns och eventuell prickmark?
 
P Paragrafryttaren skrev:
Har du tittat vad detaljplanen reglerar gällande avstånd till tomtgräns och eventuell prickmark?
Tack för tips, har precis rotat fram detaljplanen och ska lusläsa den just i detta nu, tack. Återkommer om jag inte blir klokare.
 
Något oklart. Det står 2m gällande komplementbyggnader mot tomtgräns i detaljplanen men samtidigt gäller ju 4,5m mot tomtgräns enligt kommunens hemsida gällande attefallshus/carport.
Får väl helt enkelt ringa kommunen och fråga...
 
Om du söker bygglov måste den vara minst 2 meter ifrån tomtgränsen. Attefall minst 4,5 meter ifrån. Det är olika lagparagrafer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.