Hej vänner!
Jag har en krypgrund på ca 60-70 cm där jag nu bestämt att jag ska lägga åldersbeständig plast samt installera en sorptionsavfuktare i. Jag vet inte vad vanliga krypgrunder har för höjd men jag tycker att det är riktigt tajt med plats för att arbeta bekvämt där nere. Hur ser det ut för er? Har ni några tips?
 
Varför ska du in där och greja? Finns bilder?
 
K Kulbygge skrev:
Hej vänner!
Jag har en krypgrund på ca 60-70 cm där jag nu bestämt att jag ska lägga åldersbeständig plast samt installera en sorptionsavfuktare i. Jag vet inte vad vanliga krypgrunder har för höjd men jag tycker att det är riktigt tajt med plats för att arbeta bekvämt där nere. Hur ser det ut för er? Har ni några tips?
Det är väl bara att bita ihop och använda "ålning medelst hasning" under arbetets gång.
Eller var frågan hur du kommer in i krypgrunden som det står i trådrubriken?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Hur komma in i krypgrund? var frågan alltså.
En lucka i golvet i något undanskymt utrymme.
Vi hade så i vårt första hus, som var en gammal fiskarstuga byggd 1800-kallt någon gång.
 
Min krypgrund är 50-60 cm hög. Jag har varit nere ganska mkt och dragit om avlopp, vattenrör och även lagt en matta över hela grunden. Det är meckigtbmen går bra. Krypa, åla sig fram... Har också byggt en bra lucka i ett hörn så att det är enkelt att komma ner.
 
Vi har krypgrund som också bitvis är väldigt låg i tak. Ingen plast på marken alls. Jag hade möjligen kunnat klämma ner mina 52 kg men med klaustrofobi och ingen älskare av spindlar är det uteslutet. Maken med dubbel kroppsvikt hade knappt fått ner en tå. Anticimex har också vägrat. Så i vårt fall får nog krypgrunden vara som den är tillsvidare. Säger som Jonatan, varför ska du plasta?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför ska du in där och greja? Finns bilder?
Ska in där eftersom det är oerhört fuktigt där och vi har haft bla. Anticimex här som har berättat att det finns mikrobiell påväxt på blindbotten. Dock ska de ha drygt 45 tkr för att plasta samt installera avfuktare, det kommer jag att göra själv och lätt komma under 25 tkr.
 

Bästa svaret

Ca 45-50cm är vår krypgrund. Det är bara att åla sig fram.

Det är bytt både avloppsrör, plastmatta, bärlinor, uppslagsreglar, trossbottenskivor, isolering samt installerats avfuktare underifrån i den. Så nog går det allt!

Nu är inte detta gjort själv, men för att citera byggfirmans chef "jag får skicka hit en liten krigare".
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
K Kulbygge skrev:
Ska in där eftersom det är oerhört fuktigt där och vi har haft bla. Anticimex här som har berättat att det finns mikrobiell påväxt på blindbotten. Dock ska de ha drygt 45 tkr för att plasta samt installera avfuktare, det kommer jag att göra själv och lätt komma under 25 tkr.
jag skulle inte lita blint på AC ord! Har ni kollat med egna ögon i grunden? Dubbelkolla allt så ni inte slänger sköna pengar i marken :(
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
jag skulle inte lita blint på AC ord! Har ni kollat med egna ögon i grunden? Dubbelkolla allt så ni inte slänger sköna pengar i marken :(
Är det en bra idé att sätta in en hygrometer och följa klimatet där nere?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Kanske, besiktiga allt själva med en bra ficklampa till att börja med.hur gammalt är huset?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, besiktiga allt själva med en bra ficklampa till att börja med.hur gammalt är huset?
Huset är från 1982, det finns redan plast lagd, men det är inte enligt branschrekomendationerna enl. Anticimex. När de var här så sa de att fuktvärdet var kring 19-20% FK och den kritiska gränsen är 15-17% FK. De noterade viss mikrobiell tillväxt och därifrån kom rekommendationer om omläggning av plast samt avfuktare.
 
Behöver inte vara problem för det. Kolla själva som sagt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
K Kulbygge skrev:
Är det en bra idé att sätta in en hygrometer och följa klimatet där nere?
Det är det första man bör göra. En eller två bra hygrometer som loggar fukt och temp. Notera att hur hög fuktighet du kan ha varierar med tempratur/över året. Det kanske räcker med att inte göra något eller att tex sätta in en billig avfuktare själv.
 
Börja som sagt var med att mäta temperatur och fuktighet - Helst med något system som loggar automatiskt. Mät över en 'fuktsäsong', vår, sommar och höst för att bilda dig en uppfattning om eventuella problem.
Risken för påväxt beror till stor del på temperaturen och tiden, så några ögonblicksmätningar med hög fuktighet säger inte så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.