Hej! Vi har tillsammans med vår granne planer på att bygga ett plank.

Det blir ca 18 meter långt och ska vara 180 cm högt. Vi tänker oss stående brädor. Tillräckligt tätt för att det ska upplevas som insynsskydd.

Nuvarande är ett enkelt stängsel som på bild. Det finns stolpar gjutna i något betongfundament och de verkar sitta stenhårt. Stolparna är 65 cm höga och sitter med ca 2 m mellanrum. Jag gillar idén att använda betongfundamentet och stolparna på något sätt och här vill jag ha idéer. Befintligt stängsel utgör tomtgränsen.

Har någon av er tips på hur vi kan utnyttja befintliga staketstolpar och betongfundament?

Frågor:
- Kan jag dra fast 180 cm trästolpar i de befintliga, mindre? Kommer det att bli tillräckligt stadigt för reglar och brädor?

- Tror ni avståndet mellan stolparna är ok eller
behöver man komplettera? Kan jag använda mig av betongrännan på något annat sätt?

- Behövs några stöttor?

- Vilka dimensioner på stolpar och reglar?

- Jag har fått uppfattningen att detta kommer att kräva bygglov. Stämmer det?

/Kristoffer
 
  • Ett befintligt enkelt stängsel med ihopkopplade metallnät och 65 cm höga stolpar gjutna i betongfundament, omgivet av löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt stängsel med betongfundament och rostiga stålstolpar omgivna av höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plank kräver bygglov. Se efter om en eventuell detaljplan tillåter plank med den placeringen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Om du är överens med grannen så bygg! Jag tror på de gjutna stolparna, bara skruva fast en regel och kolla hur bra det sitter?
Kommunen behöver inte veta allt..
 
P Paragrafryttaren skrev:
Plank kräver bygglov. Se efter om en eventuell detaljplan tillåter plank med den placeringen.

Jag har fått aktuell detaljplan och det står inget om att plank inte får uppföras på det sätt som är tänkt. Kan jag då utgå från att det är ok?
 
G gusvo085 skrev:
Om du är överens med grannen så bygg! Jag tror på de gjutna stolparna, bara skruva fast en regel och kolla hur bra det sitter?
Kommunen behöver inte veta allt..
Det är min plan. Jag tänkte bara på stolparna över tid, om de inte är avsedda för den brytande kraft som ett tyngre plank kan innebära. Men som du säger, det är ju bara att testa.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
P Ptkristo skrev:
Jag har fått aktuell detaljplan och det står inget om att plank inte får uppföras på det sätt som är tänkt. Kan jag då utgå från att det är ok?
Att det inte står något specifikt förbud mot plank i DP är till din fördel. Det betyder däremot inte att det är okej att bara bygga, det krävs att du ansöker om bygglov hos kommunen.

Det brukar finnas information på din kommuns hemsida. Bifogar exempel.

https://www.norrkoping.se/download/...ket, plank och murar i Norrköpings kommun.pdf
 
  • Gilla
Ptkristo
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Om du påbörjar byggnationen innan du fått startbesked får jag fram en sanktionsavgift på 9 858 kr Boverkets beräkningsmall.
[länk]
Jag kollade närmare på kommunens hemsida men det kommer nog ändå sluta med att jag tar kontakt.
Tack för input.
 
Det är lika bra att ni skriver något er emellan om det inte krävs bygglov. Framför allt avseende skötsel av planket om någon av er flyttar.

Eftersom planket blir så långt kan ni ju göra 2 st mindre brytninngar in i respektive trädgård som förstärkning, förslagsvis någon halvmeter. Då känns planket inte så klumpigt och stabiliteten blir mycket bättre.

När jag fixade avskärmning i min förra trädgård la vi stående plank på var sin sida om stolparna med mellanrum men ändå inte så man kunde se igenom det. Det blev lika snyggt för bägge grannar och vinden kunde passera emellan vilket också gjorde planket stabilare.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det är lika bra att ni skriver något er emellan om det inte krävs bygglov. Framför allt avseende skötsel av planket om någon av er flyttar.

Eftersom planket blir så långt kan ni ju göra 2 st mindre brytninngar in i respektive trädgård som förstärkning, förslagsvis någon halvmeter. Då känns planket inte så klumpigt och stabiliteten blir mycket bättre.

När jag fixade avskärmning i min förra trädgård la vi stående plank på var sin sida om stolparna med mellanrum men ändå inte så man kunde se igenom det. Det blev lika snyggt för bägge grannar och vinden kunde passera emellan vilket också gjorde planket stabilare.

Vad menar du med brytningar? Något som går i vinkel?

Att ha stående plankor på båda sidor är något vi tänkt på. Det lutar åt det utseendet.
 
90 grader vinkling, ca 50 cm, in mot din trädgård, ca 1 m längs plankriktningen, 50 cm in mot planket. Blir en alltså en nisch som kräver ytterligare 2 stolpar. Samt ytterligare en nisch mot grannen längre bort. (Dålig beskrivning). I nischen kan man tex sätta ett träd om man vill. Eller en fast monterad bänk.
 
  • Gilla
Ptkristo
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
90 grader vinkling, ca 50 cm, in mot din trädgård, ca 1 m längs plankriktningen, 50 cm in mot planket. Blir en alltså en nisch som kräver ytterligare 2 stolpar. Samt ytterligare en nisch mot grannen längre bort. (Dålig beskrivning). I nischen kan man tex sätta ett träd om man vill. Eller en fast monterad bänk.
Jag förstår. Har du möjligen någon bild för inspiration?
 
... sålde för 16 år sedan... inget minne av bild på just detta...
 
  • Gilla
Ptkristo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.