Vi har letat hus i över ett år och har nu äntligen hittat ett hus som ser precis ut som det vi letat efter. Det området vi letat hus i är ett högriskområde för markradon så radon kommer förekomma i alla hus där. Problemet är dock att det här huset har väldigt höga värden.

11 år sen gjordes en långtidsmätning på alla 3 våningar i huset, och fick medelvärde 250bq ( eftersom man tydligen inte räknar med källarens värden)
MEN i källaren är det över 1000 bq. Detta gör oss lite oroliga.

När vi har kollat i källaren så finns det en tvättstuga och ett rum för förvaring, golvet är kaklat. Det finns även en gammal matkällare med ”jordstampat golv”
Det Fönster som fanns var igenstängd och vi tror att luften står still där nere.

Nu vet vi inte hur vi ska göra, ska man lägga ett bud och ta in en radonexpert som kan se över varför det är så högt i källaren ?
Huset är sekelskifteshus så det borde inne finnas blåbetong i huset. Med Största sannolikhet är det ””bara” markradon.

fråga 1: kan man få garantier från radonexperter att vi kommer få ner värdet till under 200 om man anlitar dem?

fråga 2: är det inte konstigt att det ändå är ganska låga värden (även om det är över gränsen) på boytan när
Källaren har så höga värden?

fråga 3: vad kostar en radonsanering?

är det jättedumt att köpa huset?

vi är två vuxna och ett barn (ej bebis)
 
Är ni rökare så kanske ni inte ska köpa just det huset, men rent allmänt så går radon att åtgärda, rummet i källaren med jordgolv är en trolig källa. FTX- sänker alltid nivåerna, radonbrunn är inte dyrt.
 
Ett sånt hus borde man väl kunna köpa med besiktningsklausul (eller vad det nu kallas), dvs att du kan häva köpet om det visar sig att det inte går att åtgärda. Jag personligen hade inte köpt ett hus med så höga värden nånstans, jag hade varit nojig att radonet hade sipprat uppåt i huset... Men radon ska ju gå att åtgärda och det sunda förnuftet säger väl att radon är farligt i princip bara om du är rökare.
 
P Plutus skrev:
Är ni rökare så kanske ni inte ska köpa just det huset, men rent allmänt så går radon att åtgärda, rummet i källaren med jordgolv är en trolig källa. FTX- sänker alltid nivåerna, radonbrunn är inte dyrt.
ja visst borde det vara så? Kanske sån där
Blå radon plast på
Marken i det rummet kan hjälpa också? Ingen av oss röker och har inte rökt tidigare heller
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ett sånt hus borde man väl kunna köpa med besiktningsklausul (eller vad det nu kallas), dvs att du kan häva köpet om det visar sig att det inte går att åtgärda. Jag personligen hade inte köpt ett hus med så höga värden nånstans, jag hade varit nojig att radonet hade sipprat uppåt i huset... Men radon ska ju gå att åtgärda och det sunda förnuftet säger väl att radon är farligt i princip bara om du är rökare.
precis vi har också varit oroliga att radonet ska uppåt i huset men boytan ligger runt 200. Lite över gränsvärde.
Ingen av oss är
Rökare
 
L Husjakt2021 skrev:
Vi har letat hus i över ett år och har nu äntligen hittat ett hus som ser precis ut som det vi letat efter. Det området vi letat hus i är ett högriskområde för markradon så radon kommer förekomma i alla hus där. Problemet är dock att det här huset har väldigt höga värden.

11 år sen gjordes en långtidsmätning på alla 3 våningar i huset, och fick medelvärde 250bq ( eftersom man tydligen inte räknar med källarens värden)
MEN i källaren är det över 1000 bq. Detta gör oss lite oroliga.

När vi har kollat i källaren så finns det en tvättstuga och ett rum för förvaring, golvet är kaklat. Det finns även en gammal matkällare med ”jordstampat golv”
Det Fönster som fanns var igenstängd och vi tror att luften står still där nere.

Nu vet vi inte hur vi ska göra, ska man lägga ett bud och ta in en radonexpert som kan se över varför det är så högt i källaren ?
Huset är sekelskifteshus så det borde inne finnas blåbetong i huset. Med Största sannolikhet är det ””bara” markradon.

fråga 1: kan man få garantier från radonexperter att vi kommer få ner värdet till under 200 om man anlitar dem?

fråga 2: är det inte konstigt att det ändå är ganska låga värden (även om det är över gränsen) på boytan när
Källaren har så höga värden?

fråga 3: vad kostar en radonsanering?

är det jättedumt att köpa huset?

vi är två vuxna och ett barn (ej bebis)
Hej, markradon är luftburet så tar man problemet där det börjar sippra in dvs längst ner i källare så har man en bra chans att bygga bort det med att frånluftventilera alla rum. Sedan även kolla om bjälklaget (taket i källare) har fuktspärr d s en plast som även lufttätar annars är det nog inget stor grej att fixa. Dörrar bör tätas till övervåning. Givetvis skall ingen sova där möjligtvis högst tillfälligt. Har man eget vatten finns det säkert radon där med,
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, markradon är luftburet så tar man problemet där det börjar sippra in dvs längst ner i källare så har man en bra chans att bygga bort det med att frånluftventilera alla rum. Sedan även kolla om bjälklaget (taket i källare) har fuktspärr d s en plast som även lufttätar annars är det nog inget stor grej att fixa. Dörrar bör tätas till övervåning. Givetvis skall ingen sova där möjligtvis högst tillfälligt. Har man eget vatten finns det säkert radon där med,
det finns ingen egen brunn så vattnet bör vara ok. Okej kan en radonexpert ”se” om taket i källare har fuktspärr ?
 
Det med markradon och ta in någon radongubbe blir ett dyrt kalas, dom kommer säkert att säga som jag tänker min 50 kkr , ta reda på hur dräneringen är, ny eller gammal, den går utmärkt att använda för att få bort radom. Det finns otaliga exempel på detta forum. kanske lite gräva för att koppla ihop till en fläkt som suger nere i mark med ett litet undertryck, Det heter radonbrunn utsida och används ofta vid markradon. Hade själv 14 000 i pik av det under huset och nu 90 efter ett par rör genom plattan under och en liten fläkt som suger. Behövde inte något på utsidan.
 
H
Håller själv på att åtgärda radon i hus med lättbetong.

Finns bidrag att söka för att åtgärda radon 50% av max 50 000kr.
Boverket - radonbidrag
 
  • Gilla
Lghperson
  • Laddar…
Har köpt nyligen ett "Radonhus" med runt 850bq på undervånningen men under 100 på övervåning o sovrum, , dock är det inte markradon utan pga blåbetong.

Satte mig in i det och garantier kan man inte få, dock prognoser, i vårt fall ser det bra ut då huset är självdrag så sätta in ventilation bir en bra första åtgärd, dock blir det först om ett år pga man tyvärr inte hade gjort mätning under rätt period för att kunna ha som stöd för söka radonbidrag (finns även liten risk här att värdena kan vara lite högre)

Tycker inte det är så konstigt om det inte är bra ventilerat, det är ju en gas som uppstår av sammanfallande radioaktivt material och ventilerar man inte bort den blir ju koncentrationen hög

En sak jag tog med mig från radonkillen vi pratade med är att han tyckte det var bra det inte var markradon i vårt fall, att det på det huset varit svårare åtgärda, vet inte om det gäller allmänt dock

Ett tips sen är ring kommunen och hör dig för också, jag kunde få ut samtliga radonmätningar som gjorts på grannhus upp till 10 år, googla bara kommunens namn och radon så brukar man hitta, gjort det i flera kommuner på objekt vi varit intresserade av (lite kul den med tanke på vi sen köpte med vett och vilja ett hus med radon), dessutom finns radonkartor men dem antar jag ni sett iom ni nämner det är riskområde

Sen riskerna är inte astronomiska heller att leva i det , så länge man inte röker är det inte allt för farligt av det jag läst mig till och förstått av tex strålskyddsmyndighetens site, och upp till 1000bq är ok på vissa arbetsplatser för vistelse i upp till 37.5 timmar per vecka MEN om man röker är det klart sämre, dock märker man rädslan för radonet är stor , vi får se om det blir problem för oss i framtiden (inte går åtgärda och vi vill sälja ) eller vår lycka (jättefint 50 tals hus där tidigare ägarna precis blivit klara med renovera allt tråkigt + badrum (dvs servis, tak, drännering, putsning, elen mm mm ) och kök o ytskikt mm är det som är kvar och som inte drog iväg alls egentligen på budgivningen vilket jag till stor del tillskriver radonet,

Så personligen efter all research vi gjorde skulle jag nog inte dra mig om jag gillar huset i övrigt och vågar ta risken att det ev inte går åtgärda och då ha avgjort redan att jag står ut med tanken att leva med en 850 bq i mitt vardagsrum och den värde påverkande aspekten av radonet
 
Redigerat:
  • Gilla
Lghperson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med markradon och ta in någon radongubbe blir ett dyrt kalas, dom kommer säkert att säga som jag tänker min 50 kkr , ta reda på hur dräneringen är, ny eller gammal, den går utmärkt att använda för att få bort radom. Det finns otaliga exempel på detta forum. kanske lite gräva för att koppla ihop till en fläkt som suger nere i mark med ett litet undertryck, Det heter radonbrunn utsida och används ofta vid markradon. Hade själv 14 000 i pik av det under huset och nu 90 efter ett par rör genom plattan under och en liten fläkt som suger. Behövde inte något på utsidan.
vad kostade detta? Vet inte alls när dräneringen är gjord det är en rullstensås
 
I mitt fall ordnade jag det själv, men inte via dräneringen då den redan var gjord tidigare av mig,. Jag hög ner under plattan 2 st 110 rostfria bitar rör diagonalt källaren och kopplade ihop med 75 avloppsrör i taket , drog det till en liten fläkt som kan sitta i ett 110 rör. Drar man det rakt ut i himlen behöver man inte tänka på kondensen som det blir mycket av, jag kopplade på avloppsventen och fick sätta ett vattenlås, Kostnad ca 2500 kr i materiel + eget arbete. en vecka på kvällarna.
 
  • Gilla
Lghperson
  • Laddar…
En tio år gammal mättapport skulle jag inte lita ett dugg på. Den är out of date. Kostnaden för att mäta är en spottstyver i sammanhanget.

Som referens, enplansvilla med inredd källare och markradon. Mätt med puckar både på entréplan och källare.

Årsmedel, 850bq, installerade radonsug av firma, kostnad isch 14k tror jag efter bidrag. Årsmedel 100bq.

Jag hade själv varit mer orolig för blåbetong. Markradon är oftast enklare och billigare att få till en lösning för.

Att FTX skulle lösa alla radonbekymmer är en myt. Har man markradon så kan en FTX till och med dra in mer radon i bostaden.

Edit, höga radon värden brukar indikera på att det handlar om just markradon.
 
  • Gilla
Lghperson
  • Laddar…
H
M mxjolle skrev:
En tio år gammal mättapport skulle jag inte lita ett dugg på. Den är out of date. Kostnaden för att mäta är en spottstyver i sammanhanget.

Som referens, enplansvilla med inredd källare och markradon. Mätt med puckar både på entréplan och källare.

Årsmedel, 850bq, installerade radonsug av firma, kostnad isch 14k tror jag efter bidrag. Årsmedel 100bq.

Jag hade själv varit mer orolig för blåbetong. Markradon är oftast enklare och billigare att få till en lösning för.

Att FTX skulle lösa alla radonbekymmer är en myt. Har man markradon så kan en FTX till och med dra in mer radon i bostaden.

Edit, höga radon värden brukar indikera på att det handlar om just markradon.

Ftx är den föredragna lösningen vid radon från t.ex. blå lättbetong. Är väl ingen som försöker lösa markradon med ftx? Vilket är både dyrare och ett större ingrepp.
 
  • Gilla
Lghperson
  • Laddar…
H halj skrev:
Ftx är den föredragna lösningen vid radon från t.ex. blå lättbetong. Är väl ingen som försöker lösa markradon med ftx? Vilket är både dyrare och ett större ingrepp.
Det finns folk till allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.