Fairlane Fairlane skrev:
Shit, det låter riktigt illa. Vad är det för stad där alla är hemmapulare av sämsta sorten, alternativt där vissa elektriker gjort riktigt usla jobb? En noggrann elbesiktnign låter som en bra rekommendation om man köper/har köpt hus i den staden.


Nja, med fastpris så har förhoppningsvis elektrikern tagit höjd för att det kan vra lite skit, så fastpriset gäller. Det är ju själva poängen med fastpris. Kunden vet slutpris och som säljare får man ta i lite extra så man tjänar mer pengar på de fall där det går fort och förlorar lite på de fall där det krånglar.
Nej, det är inte de riktiga elektrikerna som är problemet, det är fastighetsägarna själva eller nära bekanta till dessa som är problemet – man tror sig kunna – men kan inte. Och ja, en noggrann elbesiktning är absolut en bra rekommendation – inte bara i den här stan.

Du har rätt i att alla jobb innehåller ett visst mått av ”skit” – men det är en del som har en tendens att allt mer öka. I spåren på detta, finns det en uppenbar risk för att ”erfarna” elfirmor prisar ut sig om man bara lägger på en allt större säkerhetsmarginal (har sett 20-50%) mot allt oväntat – till förmån för ”mindre erfarna”.

Då är det sannolikt bättre att man har en måttfull säkerhetsmarginal mot de oväntade obehagligheterna – och sedan tillgriper ÄTA-arbeten i den mån som erfordras. Men det är viktigt att varje ÄTA-arbete tas upp med kunden på plats – och att man där och då kommer överens om vad det kostar – utöver det fasta priset.

Så bestämmelsen i vissa Allmänna Villkor, att man typ direkt får starta ett ÄTA-arbete – utan att fråga kunden – om kostnaden bedöms understiga ett halvt basbelopp (för närvarande 47600 kr/2= 23800 kr) är inte här tillämpbart. Varje ÄTA-arbete bör ”prissättas” på förhand (alltså innan man startar respektive ÄTA-jobb) – men då gäller det också att kunden är tillgänglig och har erforderligt mandat att ta sådana beslut – på stället.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är ett sätt att lösa det på, dock gödslar man med nya trådar.
Ett annat sätt är att besvara denna tråd och markera ditt egna svar som "Bästa svar".
Fråga och svar i samma tråd (y)
 
  • Gilla
Snicklas och 1 till
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Det är ett sätt att lösa det på, dock gödslar man med nya trådar.
Ett annat sätt är att besvara denna tråd och markera ditt egna svar som "Bästa svar".
Fråga och svar i samma tråd (y)
Smart! Det ska jag tänka på nästa gång, tack.
 
MathiasS MathiasS skrev:
:crysmile: Hej och välkommen till Internet. Du kommer också förstå hur det fungerar om några år.

Om du ändå vill veta var du körde i diket redan nu så får du fortsätta den dialogen med mig via PM.
Håll dig till tråden ,dina egna subjektiva åsikter utom trådlinjen har ingen relevans utan verkar
vilsekommet och helt ointressant .
Upplysningsvis , Internetbaserad diskussion minimerar de egna subjektiva åsikterna som riskerar att
skapa vilsekommen urspårning i tråden . Det fordrar naturligtvis förståelse för trådens innehåll och
syfte ,annars blir utfallet missvisande .
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
@Spikin du får nog starta ett eget forum om du vill diktera vem som får skriva vad. Eller i vart fall en egen tråd.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Säg att du kommer recensera företagets arbete på google och reco.
 
Q jope84 skrev:
Det skall du inte betala, betala det du tycker är rimligt och bestrid fakturan.
Inte en chans att de kommer vinna om det blir rättsligt.
Klart dem kan vinna rättsligt!
Jag hade likadan erfarenhet och fick bita i sura äpplet.

Dem som säger att dem köppt jordfelsbrytare och säkringar för 2500kr så har dem väl köpt det på classes eller kjelles eller biltema.

Företagarna köper typ på ahlsells eller andra grosister som har märken som simensmm som dem föredrar och som är sjukt dyra i jämförelse och så lägger dem på för att dem hämtar materialet till ditt hus och installerar det.

Min elektriker ville inte ens installera jordfelsbrytare från biltema eller säkringar..

Bytte elektriker efter detta.

Numera drar jag elen själv och elektrikern kommer och kopplar dosor och säkringar och mäter upp..

Mycket billigare. (och jo lagligt också)

Jari
 
  • Haha
DanyBouy
  • Laddar…
J jarituomi skrev:
Numera drar jag elen själv och elektrikern kommer och kopplar dosor och säkringar och mäter upp. Mycket billigare. (och jo lagligt också)
Det borde vara det...men dessvärre är det du beskriver brottsligt.
 
  • Gilla
Peter D_
  • Laddar…
richardtenggren
J jarituomi skrev:
Klart dem kan vinna rättsligt!
Jag hade likadan erfarenhet och fick bita i sura äpplet.

Dem som säger att dem köppt jordfelsbrytare och säkringar för 2500kr så har dem väl köpt det på classes eller kjelles eller biltema.

Företagarna köper typ på ahlsells eller andra grosister som har märken som simensmm som dem föredrar och som är sjukt dyra i jämförelse och så lägger dem på för att dem hämtar materialet till ditt hus och installerar det.

Min elektriker ville inte ens installera jordfelsbrytare från biltema eller säkringar..

Bytte elektriker efter detta.

Numera drar jag elen själv och elektrikern kommer och kopplar dosor och säkringar och mäter upp..

Mycket billigare. (och jo lagligt också)

Jari
En Hager MCN 110 C10 kostar 51 kr på elbutik, förhoppningsvis betalar elektrikern lite mindre.
På Biltema kostar en C10 39 kr, alltså är Hagers ~20% dyrare, men ändå småpengar i sammanhanget.
 
Mikael_L
P Paxman skrev:
Det borde vara det...men dessvärre är det du beskriver brottsligt.
Beror på.
Han kan ju vara med i egenkontrollprogrammet på något vis, då blir det ju lagligt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
richardtenggren richardtenggren skrev:
En Hager MCN 110 C10 kostar 51 kr på elbutik, förhoppningsvis betalar elektrikern lite mindre.
På Biltema kostar en C10 39 kr, alltså är Hagers ~20% dyrare, men ändå småpengar i sammanhanget.
Jag pröjsar ca 40kr + moms för de flesta erkända märken av MCB, det kanske varierar mellan typ 37-45, och då om är det Hager QC, eller inte QC (skiljer ett par kronor), Schneider, ABB, Garo, Legrand, även Siemens billigaste serie ligger i den häraden, kanske högst upp.
Legrand ligger lägst (iaf för mig hos elektroskandia, Solars motsvarighet av mest prispressade är AEG), sen är alla på ungefär en 40-lapp. Men Schneider Resi9 köper jag för bäst pris på Solar, Schneider IC60 samt Hager har jag bäst pris hos ES.
Ja det är roligt med grossisterna, en riktig soppa. :D

Stora elfirmor har säkerligen bättre priser. Jag omsätter ju rätt lite i jämförelse, särskilt som en del av mina kunder har materialet själva.
 
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
@Spikin du får nog starta ett eget forum om du vill diktera vem som får skriva vad. Eller i vart fall en egen tråd.
Eller söka att få bli moderator här.
Tips, länka till denna tråd, för att visa på vilka kvalitéer du besitter.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
En Hager MCN 110 C10 kostar 51 kr på elbutik, förhoppningsvis betalar elektrikern lite mindre.
På Biltema kostar en C10 39 kr, alltså är Hagers ~20% dyrare, men ändå småpengar i sammanhanget.
Det är väl här det finns lite missförstånd. Elinstallatörens nettopriser hos grossisten, ligger på ungefär samma prisnivå som lågprisvaruhusen. Noterar att ex vis nettopriset för en Hager MCN 110 C10 för min del är 48,50.

Skälet att vi går till grossisten är att där finns allt vad vi behöver – eller kan fås till nästa arbetsdag - för ett visst jobb. Det skulle vara fullständigt orimligt att jaga runt efter lågprisgrejor ute på varuhuskedjorna – DET tror jag inte kunderna vore villiga att betala för.

Och en dvärgbrytare från Biltema ….. nja, när jag har tittat på varifrån dessa grejor brukar komma – har jag full förståelse för installatören som vägrade att installera sådana. Jag har fullt förtroende för Biltema när det gäller grejor till bilar ….. men starkströmsmaterial??

Med all respekt så det huset Jari installerat, skulle jag nog inte vilja sova i. För att hela arrangemanget med ”delat ansvar” skall bli lagligt – krävs det en det en hel del pappersexercis vill jag minnas – förutsätter att Jari har gått igenom den ekluten.
 
richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag pröjsar ca 40kr + moms för de flesta erkända märken av MCB, det kanske varierar mellan typ 37-45, och då om är det Hager QC, eller inte QC (skiljer ett par kronor), Schneider, ABB, Garo, Legrand, även Siemens billigaste serie ligger i den häraden, kanske högst upp.
Legrand ligger lägst (iaf för mig hos elektroskandia, Solars motsvarighet av mest prispressade är AEG), sen är alla på ungefär en 40-lapp. Men Schneider Resi9 köper jag för bäst pris på Solar, Schneider IC60 samt Hager har jag bäst pris hos ES.
Ja det är roligt med grossisterna, en riktig soppa. :D

Stora elfirmor har säkerligen bättre priser. Jag omsätter ju rätt lite i jämförelse, särskilt som en del av mina kunder har materialet själva.
Precis, därför jag skrev LITE billigare, på ”mitt” konto(typ obefintlig rabatt) på Ahlsell så är det typ 57 exkl. Jag räknade på den utan QC för att jämföra mot biltema, hemma är allt QC, då elektrikern föredrog det ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.