Jag beställde nyligen en ny fläkt då den som satt där när jag nyss köpte lägenheten hade gjort sitt i mitt tycke. Vad jag har hört så sitter det en "centralfläkt med motor på taket", min fråga är egentligen bara om jag har köpt rätt fläkt och om den kommer att gå att installera?
När jag igår kväll öppnade förpackningen och såg hur elen såg ut på min nya fläkt blev jag lite osäker, där av frågan.
Jag kommer inte installera den själv då detta troligtvis inte är tillåtet, utan jag kommer att kontakta en elektriker.
Tack.

Köksfläkten jag har valt: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...4rec7Cn7aYPc16tzZQ0h2-_3Halk2qLgaAqwMEALw_wcB - Förhoppningsvis är det denna jag skulle ha.

Bruksanvisning: https://onepim-content.franke.com/d...125933_Bruksanv_722-10_Tender_Franke_Nord.pdf

Fläkten som satt där innan:
En ny vit köksfläkt monterad under ett skåp med synlig kopplingsbox och avstängd eluttag i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elskåp och uttag i kök väntar på installation av ny köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur kopplingen såg ut:
Elektrisk anslutning för köksfläkt med ledningar och kopplingar på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk anslutning med kablar och kopplingsplint på en vit yta, eventuellt vid installation av köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingar på en köksfläkt med flera kablar anslutna till skruvklämmor och en genomföring i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanslutningar för en köksfläkt med utsatta kablar markerade L, N1, N2 och en jordanslutning, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den nya fläkten med följande koppling: 1 st stickkontakt och någon annan typ av sladd.
En vit strömkabel med stickkontakt liggande på trägolv med spår av spackel och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sida ur en bruksanvisning för montering av en köksfläkt med diagram och textinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lite tunt med info i manualen för den nya kåpan, men det ser ut som du har fått rätt grejor.
Fläktkåpan kopplas till 230 V från brytaren på väggen, sedan ska det finnas någon kopplingsplint där utgående kabel till fläkten på taket ansluts.
 
  • Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
Hej

Du har gjort det klassiska lägenhetsmisstaget att inte kolla vilket system som finns i huset före köpet. "Centralfläkt med motor på taket" säger inte mer än att det just finns en motoriserad fläkt någonstans där uppe. Kanske blev det rätt, kanske inte. Det finns en del varianter på det temat. Chansen är i alla fall skaplig att det kommer att funka. Den stora domen brukar komma när det är dags för OVK. Det luriga här är att det ser ut som köksfläkten kan ha en utgång som styr något annat "längre upp" i systemet.

De riktiga klåparna köper en billig villafläkt med inbyggd motor, de funkar så gott som aldrig. En del lägenhetssystem kan funka med en specialfläkt med motor men villafläkten går aldrig att använda. För att det ska funka med en köksfläkt med egen fläktmotor ska det vara helt egna kanaler upp från varje lägenhet och suget ska regleras med frekvensomriktare styrd av en trycksensor i luftkanalen.
 
  • Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
Tack för era svar. Är det en särskild elektriker som man bör kontakta då det är en fläkt och ventilation?
 
Valfri tillgänglig elektriker ska kunna fixa detta. Kanske ska du välja att få eluttag monterat bakom fläkten istället för strömbrytare eller i kombination med brytaren.

Har du kollat hur vent.systemet fungerar? Ibland används fläkten även för utsug från badrum etc och ska då ha spänning och vara i drift även när man stänger av på fläktkåpan. Vent.anl. i bostadsrätter kan vara lite trixigt, ett tu tre är det dags för OVK och har man då inte rätt flöde i systemet får man ge sig på grejorna igen.
 
  • Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
Tänker att jag kanske ska höra av mig till fastighetsägaren (Riksbyggen) och fråga vilket system de använder, vilka fläktar de rekommenderar och om den jag köpt är ett bra alternativ.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Ja, du behöver kolla med bostadsrättsföreningen innan du installerar någon fläkt - de ska kunna informera dig om vilka fläktar som är godkända att installera med tanke på den ventilation som finns i byggnaden.
 
  • Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Ja, du behöver kolla med bostadsrättsföreningen innan du installerar någon fläkt - de ska kunna informera dig om vilka fläktar som är godkända att installera med tanke på den ventilation som finns i byggnaden.
Frågade de för ett tag sedan hur det fungerade. De svarade bara att det var en gemensam centralfläkt med motor på taket. Får fråga de igen helt enkelt.
 
Hur stort är huset, hur många lägenheter?
Om varje lägenhet har en egen fläkt så borde det synas på tak..
Har du kollat vent. i badrum nu när du har kopplat loss spänningsmatningen, är där utsug?
 
  • Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
Vad jag vet så har varje lägenhet en egen fläkt som sitter på respektive tak.
Flygbild över bostadsområde med fläktar synliga på flera husens tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
N Nick&Wald skrev:
Vad jag har hört så sitter det en "centralfläkt med motor på taket"
Just ordet centralfläkt brukar användas när fläkten ventilerar flera lägenheter.
 
  • Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hur stort är huset, hur många lägenheter?
Om varje lägenhet har en egen fläkt så borde det synas på tak..
Har du kollat vent. i badrum nu när du har kopplat loss spänningsmatningen, är där utsug?
Tack för tipsen och era frågor samt svar. Ska kolla detta idag.
 
Fick du svar?

Jag är i samma sits.

Ser liknade ut med egen fläkt på rak och 4 trådar på kablarna. Dvs nolla, fas, jord och sist en styrkabel (svart).
Jag tror du har köpt fel fläkt. Ska gissningsvis vara Alliance för villa och inte alliance för lägenhet trots att du bor i en lägenhet.
 
  • Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
B buhu skrev:
Fick du svar?

Jag är i samma sits.

Ser liknade ut med egen fläkt på rak och 4 trådar på kablarna. Dvs nolla, fas, jord och sist en styrkabel (svart).
Jag tror du har köpt fel fläkt. Ska gissningsvis vara Alliance för villa och inte alliance för lägenhet trots att du bor i en lägenhet.
Du hade rätt. Jag köpte fel fläkt... Såklart! :)
Det hela slutade med att jag anlitade en elektriker som köpte fläkten åt mig samt installerade den.
 
N Nick&Wald skrev:
Du hade rätt. Jag köpte fel fläkt... Såklart! :)
Det hela slutade med att jag anlitade en elektriker som köpte fläkten åt mig samt installerade den.
Vilken fläkt köpte du eller din elektriker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.