Hej, jag fick ett muntligt pris på 7.500,- från en verkstad och när jag sedan skulle hämta det som hade reparerats så fick jag reda på att det tillkommer moms på priset, vilket jag inte hade räknat med. Min fråga är det lagligt att uppge nettopris till en privatperson? Om inte var hittar jag den lagtexten?

Det var helt uppenbart när jag lämnade in grejerna att jag inte var ett företag.
Jag frågade om ett uppskattat pris men de ville/måste kolla innan de kunde ge ett pris.
När jag inte hade hört av firman på en vecka ringde jag dem och fick reda på att allt var klart och kostade 7.500,-
Några dagar senare ska jag hämta mina saker och får frågan om jag kan betala kontant.....? Naturligtvis inte.
Det var ok, de kunde fakturera mig.... 7.500,- + moms, jag blev lite paff och kom inte på mig att protestera direkt.
Det visade sig dessutom att allt inte var helt riktigt gjort heller.
 
B
Företag ska lämna prisuppgift inklusive moms till privatperson. Om det inte tydligt framgår att moms tillkommer kan konsumenten förutsatta att priset är inklusive moms.

Pris är inklusive moms om inte annat anges
En prisuppgift som lämnas av ett företag till en konsument alltid ska anses inkludera moms om inte annat tydligt framgår. Det är företaget som måste bevisa att det på ett tillräckligt tydligt sätt informerat konsumenten om att priset inte inkluderade moms.



Konsumenten fick en prisuppgift av ett företag för omlackering av hans bil. När arbetet var klart krävdes han på ytterligare 1 500 kr som avsåg moms. Företaget hade inte informerat om att moms inte ingick i priset. Konsumenten begärde att inte behöva betala ytterligare för momsen. Företaget svarade att arbetet var fackmässigt utfört och att priset var skäligt samt att det hade informerat om att moms skulle tillkomma.

ARN ansåg att en prisuppgift som lämnas av ett företag till en konsument alltid ska anses inkludera moms om inte annat tydligt framgår. ARN ansåg att företaget inte bevisat att det på ett tillräckligt tydligt sätt informerat konsumenten om att priset inte inkluderat moms. Konsumenten hade rätt att utgå från att moms skulle ingå i priset. ARN rekommenderade därför att priset skulle sättas ned med 1 500 kr.
https://www.arn.se/vanligafall/pris-ar-inklusive-moms-om-inte-annat-anges/

Edit: När jag började skriva mitt svar fanns inget annat svar, men jag blev visst trea på bollen ändå.
 
Redigerat:
Det låter ju uppenbart, att de antog att du skulle betala svart kontant. Hade du betalat kontant så hade de inte tagit ut moms, och heller aldrig bokfört betalningen.
 
optimum
H hempularen skrev:
Det låter ju uppenbart, att de antog att du skulle betala svart kontant. Hade du betalat kontant så hade de inte tagit ut moms, och heller aldrig bokfört betalningen.
Ja du har nog rätt.
Men vem är så dum att anlita sådan firmor?
Synd de inte går att hänga ut så inte fler åker på samma skojare.
 
Tack för era svar med länkar, nu har jag något att bifoga när jag bestrider fakturan.
 
V Vindö skrev:
Tack för era svar med länkar, nu har jag något att bifoga när jag bestrider fakturan.
Bestrid bara den felaktiga delen och betala resten.
Så betala 7500kr.
 
optimum optimum skrev:
Ja du har nog rätt.
Men vem är så dum att anlita sådan firmor?
Synd de inte går att hänga ut så inte fler åker på samma skojare.
Ja det var väl jag som var så dum. :D
I det här fallet är det svårt att hitta någon som kan/vill utföra den typen av arbete och jag fick tippset från återförsäljare/generalagent.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Bestrid bara den felaktiga delen och betala resten.
Så betala 7500kr.
Det är vad jag nu ska göra, ville ha någon "lagtext" att bifoga/hänvisa till. Dessutom att göra ett avdrag för det som inte blev helt rätt utfört också.
 
C
V Vindö skrev:
Det är vad jag nu ska göra, ville ha någon "lagtext" att bifoga/hänvisa till.
Det är prisinformationslagen.
https://lagen.nu/2004:347
 
optimum
V Vindö skrev:
Ja det var väl jag som var så dum. :D
I det här fallet är det svårt att hitta någon som kan/vill utföra den typen av arbete och jag fick tippset från återförsäljare/generalagent.
Ja alla kan ha otur (inte dum) :cool:
men du fick ändå rekommendation så då borde det varit ok.

Tror det vore bra om du återkopplar till den som gav dig tipset.
 
  • Gilla
Vindö
  • Laddar…
Var det rostjobb? Byta ut en katalysator eller airbag mot en "begagnad"? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.