Jag har köpt en tomt på en fäbod i Dalarna. Den tomten har aldrig och kommer aldrig att kännas vid vatten och el. På den tomten ska jag bygga en liten stuga som väl harmoniserar med kringliggande timmerhus. Vi kommer utrusta stugan med vattentankar och 12V-system.

Dock är jag under byggtiden beroende av 230V för att kunna använda mina maskinella verktyg. Jag letar därför efter driftsäker och billig elgenerator.

Jag har hittat en ProBuilder på 3000W på Bauhaus. Har ni andra bättre förslag?
Jag vill inte ha elstart och vara beroende av batterier.
https://www.bauhaus.se/elverk-3000w-208cc#go-to-description

Ni kan följa mitt projekt, som ännu är i sin linda, på min blogg, och i framtiden på min YouTube-kanal
 
Driftsäker så skulle jag valt något med honda eller briggs&stratton motor.
Men då blir det inte billigt.

Så något från en lokal butik som lämnar garranti och spara kvitto rekommenderar jag.
 
  • Gilla
cygnel och 1 till
  • Laddar…
Har du 230v maskiner eller batteridrivna?
Är det batteri så sätt upp solceller och ladda verktygen med en omvandlare
 
Fairlane
Ska du använda några storförbrukare?
Vi har några liknande elaggregat som vi använt i många år i samband med festligheter på plats som saknar el. De fungerar utmärkt, men drar man igång något som drar mycket ström så märks det, ibland stannar aggregatet.
Nu har vi flera som fungerar olika bra efter att ha fått noll omvårdnad under säkert 10 år. Vissa klarar det bättre än andra, så vi väljer helt enkelt vilket vi ska ansluta kaffebryggare till och vilket vi ska ansluta vattenkokare till (dessa maxar i princip aggregatet), medan övriga saker som ljudanläggning, glassfrys etc kan sättas på även de sämst fungerande för de sakerna drar ju nästan ingenting.
 
Kloge Kloge skrev:
Har du 230v maskiner eller batteridrivna?
Är det batteri så sätt upp solceller och ladda verktygen med en omvandlare
Både och...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ska du använda några storförbrukare?
Vi har några liknande elaggregat som vi använt i många år i samband med festligheter på plats som saknar el. De fungerar utmärkt, men drar man igång något som drar mycket ström så märks det, ibland stannar aggregatet.
Nu har vi flera som fungerar olika bra efter att ha fått noll omvårdnad under säkert 10 år. Vissa klarar det bättre än andra, så vi väljer helt enkelt vilket vi ska ansluta kaffebryggare till och vilket vi ska ansluta vattenkokare till (dessa maxar i princip aggregatet), medan övriga saker som ljudanläggning, glassfrys etc kan sättas på även de sämst fungerande för de sakerna drar ju nästan ingenting.
Största förbrukaren är nog kapsågen på typ 1500W
 
Fairlane
C cygnel skrev:
Största förbrukaren är nog kapsågen på typ 1500W
Jag gissar att den har en viss startström, men jag tycker marginalen är rätt stor om du inte kör en massa annat samtidigt så det borde fungera.

De vi kör med är noname-varianter som varit med i 10+ år. Vi kör de iofs bara en gång om året, då kanske 10-12 timmar. Övrig tid har de förvarats på en riktigt dålig plats med extremt mycket damm etc.
Inget byta av bränslefilter, oljefilter, olja eller tändstift under den här tiden och de startar utan problem varje gång, så jag är rätt imponerad.
 
  • Gilla
cygnel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.