Jag undrar om det finns någon spis med ugn där förbrukarna är trefas-anslutna?
Alltså där varje funktion drar ström på alla tre anslutna faser istället för en av de anslutna faserna.
Det hade varit bra för fördelningen av lasten på faserna i huset.
 
Det tror jag man kan glömma numera. När jag skulle köpa en induktionsspis försökte jag hitta men helt omöjligt. Det kanske är möjligt att hitta en spis med gamla klassiska plattor som har element för 400 V.
Att de har en perilexstickpropp med tre faser, nolla och jord innebär för det mesta bara att det är flera enfasiga laster (230 V) inne i maskinen.
Samma sak med tvättmaskiner, om man inte köper en Wascator. En uppenbar fördel med en trefasig tvättmaskin är att man kan ha mycket mer effekt på elementen så tvättprogrammen blir snabbare.

Fördelarna med "riktig" trefasdrift är uppenbara, just för att man fördelar ut lasten på flera faser. En induktionsspis är ju inget annat än switchad kraftelektronik och det skulle vara hur enkelt som helst att mata från trefas. Men vi i Sverige verkar vara lite unika med att ha tillgång till trefas i lägenheter och privathus - finns ingen marknad för att sälja sådana produkter. Det var skillnad när de flesta vitvaror tillverkades inom landet. Då var i stort sett alla spisar och tvättmaskiner trefasmatade.
 
  • Gilla
  • Ledsen
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
A
EUs standard är 230V därför fasas alla 400v konsumentprodukter ut.
likväl som bredden är 60cm därför försvinner den överlägsna 70cm varianten
Induktion har alltid varit 230v anslutningsspänning
vanliga glashällar har funnits som både och.
spisar finns fortfarande i 400v utförande men urvalen minskar, dessa är ju till för de som lätt bara vill byta ut sin gamla produkt utan att renovera elsystemet
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.