Hej!

Håller på att bygga en kolonilottt (20kvm) som ska användas enbart under sommarperioden. (d.v.s stå ouppvärmd under vinterhalvåret.)
- Finns ingen ångspärrsplast i väggar/tak
- För att få en schysst takhöjd har jag en taknock som bär tak och takreglar (se bild)

Funderar hur viktigt det är med takventilation för isoleringen vid taket, då konstruktionen jag byggt bildar som isolerade fack utan ventilation.

Skulle vilja höra få feedback, samt diskutera risker om de olika förslagen nedan.

1. Ska jag foga mellan ytterpanel/tak för att hindra att någon fukt ska kunna ta sig in i facken?
2. Bör jag ha luftspalt där ytterpanel möter tak, eller ökar det bara risken att fukt tar sig in?
3. Bör jag ha luftspalt samt håsåga småhål i mitten av tak-nock för att få genomgånede luftflöde fårn båda håll.
4. Ska jag inte tänka så mycket och bara bygga som det är idag?


Illustration av takkonstruktion på kolonistuga med isolering utan luftspalt mellan ytterpanel och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Högerklicka på bilden och klicka på "öppna i ny flik" för att se ordentligt

Patte-P
 
Dö bör ha en typgodkänd konstruktion och inte hitta på egna lösningar. En luftspalt utan luftning ska du inte ha.

Tex Isovers lösning. Tjocklekar kan man ju välja själv.

Teknisk ritning som visar skikt av isolering och konstruktion i en vägg med Isover-material och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huggan, vad är risken med en spalt utan luftning?

Förstår att man bör följa generella husregler/träguiden, men nu är det en kolonistuga på 20kvm och inget riktigt hus.

Min fråga är hur orolig jag behöver vara för fukt om jag har bra ventilation inomhus
 
Större risk för fukt undersida råspont samt större energiförlsuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.