Har precis köpt bostadsrätt. Badrummet är visserligen kaklat längs väggarna men golvet består av en gulnad gammal plastmatta. Ful som stryk. Helst skulle jag vilja kakla om hela badrummet inklusive golv men då det vankas stambyte så känns det onödigt. Istället tänkte jag piffa till badrummet med tillfälliga lösningar. Nu dusch och handfat kan jag lägga pengar på, de går ju att montera upp igen efter stambyten. Men golvet...

Fråga; Vad kan man göra åt en gammal plastmatta för att tillfälligt piffa till golvet? Kakla över? Något helt annat?
 
Hej. Många målar plastmattor, och det har jag gjort med gott resultat i en liten gästtoalett. De höll några år innan jag bestämde mig för att göra en "riktig" renovering av toan.

Jag vill dock varna lite för det i våtrum. Det är nåmligen så att plastmattan är tätskiktet. Om du lägger ett lager färg på, så får du helt tätt uppåt =dubbla tätskikt. Det innebär att om vatten skulle komma in genom en liten skada i färgen, så blir det svårt för det att torka upp. Fukten blir alltså kvar i mattan = det kan bli mögel osv. Oklart om försäkringen täcker det. Jag säger inte att det måste bli problem, bara att det finns en risk.

Vad det gåller att lägga klinker ovanpå en sliten plastmatta är jag osäker på om det kan finnas risker, men jag vill tipsa om att ringa ditt försäkringsbolag och kolla innan du gör det. Om du har otur, så täcker inte försäkringen en eventuell vattenskada, oavsett om den orsakades av fulrenoveringen eller inte.
 
BirgitS
Det är inte lämpligt att sätta klinker på en gammal plastmatta då fixet kan påverka plasten så den inte längre är tät. Däremot går det rätt ofta att måla gamla plastmattor med våtrumsfärg men prova först på ett undangömt ställe för ibland gör mattan att färgen inte torkar ordentligt utan blir kletig.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Bra att veta om klinker också. Slutsatsen verkar vara att det är bra att vara försiktig med att måla och klinkra på gamla plastmattor. Grejen med klinker på är ju också att det är helt omöjligt att se om plastmattan (alltså tätskiktet) får skador under eller efter. Ett par stycken jättestora badrumsmattor kanske?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.