Fråga 1
Någon som har haft samma tankar som jag??? Blir det stor prisskillnad
" I sånna fall c:a hur mycket om vi pratar om 100kvm boyta och bara skalet "
Vi jämför lösvirkes byggnationer med lokala byggfirmor kontra taklyft från de stora firmorna som gör allt klart på två dagar.???

Fråga 2
Jag vill även ha info om det är någon som gjort ett taklyft på ett soutteräng / etagehus ????

hoppas min otroooligt snygga skiss kan hjälpa er förstå hur det ser ut i dag samt ett förhoppningsvis tänkt läge.

mvh nicke
 
  • hus med bef samt tänkt tak i söderläge.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror nog att det här är mer komplicerat än du tror! Det måste till en helt ny hållfastighetsberäkning med allt vad det betyder i dimensionsändringar, pelare balkar och takstolar. Snacka med en konstruktör är väl det första jag tänker på.
/S
 
Hej nicke!
Varför ej göra det själv?
Om du höjer den högra väggen på skissen till hammarbandsnivå och använder mellanväggen som ant. finns vig golvnivåändringen som hjärtvägg.
Ytterväggen kan du skarva på utan att ta bort taket. såga upp der bara så att du kommer till hammarbandet och skarva upp.
Best. eller bygg egna takstolar på typ gräsmattan. lyft på dem och spika råspont. täck med pappen och läkta. Sedan reglar du upp gavlarna och sedan täck in gavlar och nya väggarna med tex. asfaboard. Sedan kan du plocka av det gamla taket och ha det skyddat från väder och vind. Då börjar du att bygga hjärtväggen.
Detta är så jag gjorde med vårat hus i höstas men det var ju ej något soutteränghus utan påbyggt hus från 1919 i olika omgångar.
Spikade takstolarna på gräsmattan på en mall och lyfte upp dem med en liten kran som jag "hyrde" från företaget jag jobbar för.
Har ju ej brutet tak men det bör ju funka.
 
Att bara skarva är inte..... vad jag förstår bara att "göra". Men låter genomförbart, men knicklängder och skjutkrafter måste nog redovisas, även laster ner! Är ingen konstruktör men har lite snus om`et
/S
 
Hejsan,
Jag har egentligen samma fråga. Hur har ni som ska bygga på en våning resonerat vad gäller "taklyft" med borkas eller Åtvidabergshus kontra att upphandla en byggfirma som bygger en ovanvåning.

Vi har räknat och tror att det blir billigare att anlita en bygfirma.

Tips och råd? Någon som har funderat i samma banor?
 
Jag håller med stol, börja med att prata med en konstruktör om det ens är möjligt att genomföra. Det kan ju vara så att grunden för ditt hus inte håller för den extra last som blir när du bygger på ytterligare en våning.

- M
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.