Hej,

Nu är det dags att välja strömbrytare och vägguttag till min sommarstuga. Har tittat på jula, Biltema osv, men deras grejer verkar vara för dålig kvalitet. Malmbergs verkar inte heller hålla måttet enligt flera trådar på byggahus. Jag har varit inne på både elko och Schneider, och de verkar bra såklart men ganska dyra.

På Hornbach finns märket Roth Lange. Snygga och känns rejäla. Har någon erfarenhet av dessa? Vill tillägga att sommarstugan är ett budgetbygge. Massor av begagnat material osv.. men vill såklart inte köpa elmaterial av dålig kvalitet som är svårt att jobba med och kanske måste bytas efter några år.
 
Om du har känt på grejorna och du tycker material och känsla verkar bra så kör på det.
Bra pris på denna serie som tycks vara Hornbachs eget märke.

Julas anslut-serie har jag egen erfarenhet och där märks det tydlig hur producenten har sparat in på materialval/godstjocklek samt stabilitet på anslutningsplintar. Rekommenderas icke.
Biltema köper jag i princip inget från.
Malmberg ska inte direkt avföras som något sämre.
 
Tack för svar. Känns lite oroväckande att testa något helt oprövat.. men å andra sidan, ce-märkt, tyskt, stor firma. Tvivlat på att det är direkt farliga grejer. Hittade inget alls när jag sökte på forumet överraskande nog.
 
Hur stor skillnad blir det på dom billiga kontra Schneider eller Elko?

För då vet man verkligen vad man får för sina pengar. O man behöver inte ha en hammare vid varje uttag för att spöa in kontakterna som det lätt blir med billigare efter några år.

Malmbergs, känner jag sådär för. Har några såna i huset just nu och byter dom vartefter för dom känns lite rappliga men funkar.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Vit dubbeltrapp strömbrytare från Roth Lange på en produktlista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit ELKO RS16 dubbel strömbrytare visas på en webbsida med artikelnummer och prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir tyvärr rätt stor skillnad på ett helt hus.. Nu har jag bara kollat priser på Hornbach, men tvivlar stark på att det är mycket billigare någon annanstans. Jag har haft dålig erfarenhet av Anslut från Jula och försöker undvika att köpa dåliga grejer... men sparar såklart gärna en slant om det går. Roth Lange är tillverkade i Tyskland. Verkar vara hyfsat stora där, men det kanske inte säger så mycket om kvalitet egentligen.
 
Jag kan lägga till, Malmbergs är snäppet billigare än Roth Länge. Men vill gärna slippa hammare bredvid eluttaget för att slå in det
 
Har du funderat på arbetskostnaden? Om Roth Lange tar några minuter mer per uttag/strömbrytare för elektrikern att montera så blir det också pengar i slutänden.
 
Prisskillnaden blir väl inte så många hundralappar om du väljer ELKO, sedan VET att du aldrig behöver bry dig om dom mer, för dom kommer att fungera utmärkt så länge du lever.
 
Tack för alla svar! Jag ska tänka ett extra varv, och räkna ut vad den faktiska prisskillnaden blir, givet att det är ett helt fritidshus jag ska ha grejer till. Misstänker tusenlappar snarare än hundralappar om jag ska vara ärlig. Men det kan vara värt det vad det gäller elgrejer ändå, vill verkligen inte ha saker som bara håller några år.

Grejen med att bygga med strikt budget är ju den att varje dyrare (och möjligen bättre, men inte alltid) val "bara" kostar några tusen/hundralappar. Men, om alla dessa läggs samman då har huset blivit många procent dyrare i förhållande till att ständigt leta billigare men bra alternativ.Småsummorna läggs som bekant på hög. Jag tror att det är den fällan många som vill bygga billigt går i - att titta på varje enskild spenderad extra hundralapp och inte helheten av vad det procentuella kostnadsökningen blir om valet ståndigt faller på dyrare alternatliv. Sen gäller det såklart att inte gå i den dumsnåla fällan. Det är inte billigare att köpa dåliga grejer som går sönder och måste bytas. Det är inte heller billigare att köpa begagnade grejer som måste repareras/fixas/målas/grejas med alltför mycket om huset överhuvudtaget ska bli klart.

Därmed inte sagt att det blir Roth Lange till huset. Jag blir lite oroad av bristen på folk som faktiskt testat dessa grejer och är lite nervös ändå att hamna i att de är lika dåliga som Jula Ansluta, även om plasten känns betydligt tjockare och det verkar vara bra fästen osv... men svårt att veta hur de blir med tidens tand.
 
Om det blir billigare i slutändan beror ju också på om det är en elektriker som ska montera prylarna. En elektriker kostar ju minst 10kr per minut, så det behövs ju inte mycket krångel med billigare prylar för att det ska bli en förlustaffär.

Edit: sen beror det ju på hur man värderar sin egen tid också...dyrare uttag går snabbare att montera för en lekman.
 
Redigerat:
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Om det blir billigare i slutändan beror ju också på om det är en elektriker som ska montera prylarna. En elektriker kostar ju minst 10kr per minut, så det behövs ju inte mycket krångel med billigare prylar för att det ska bli en förlustaffär.
Ja, oklart om så alltid är fallet dock. Jag vet att vissa billiga grejer har skruvar där elko osv har snabbfästen. Roth verkar dock ha klämmor på baksidan. Har svårt att förstå hur det skulle kunna ta så mycket längre tid..
 
Det kan hända att det går lika fort också, jag har ingen koll på märket...

En kompis köpte biltema för att spara lite pengar. Efter en halvtimmes försök att montera ringde han mig och var skitsur och beklagade sig, han hade inte lyckats montera uttaget på den tiden på grund av nån skruv som krånglade. Dessutom var det ytterst tveksam kvalitet på konstruktionen inuti... Men biltema spelar ju i en egen division gällande kvalitet...
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Läste recensionerna på tyska Hornbach och dom var väldigt olika. Från bra till skräp. Jag skulle nog satsa på bättre.
 
E elmont skrev:
Prisskillnaden blir väl inte så många hundralappar om du väljer ELKO, sedan VET att du aldrig behöver bry dig om dom mer, för dom kommer att fungera utmärkt så länge du lever.
Det där är bra.
Det borde innebära att det åtminstone inte på ELKOs grejer blir några prispåslag från elfirmorna som motiveras med garantiåtaganden ;)
 
lnilsson lnilsson skrev:
Det kan hända att det går lika fort också, jag har ingen koll på märket...

En kompis köpte biltema för att spara lite pengar. Efter en halvtimmes försök att montera ringde han mig och var skitsur och beklagade sig, han hade inte lyckats montera uttaget på den tiden på grund av nån skruv som krånglade. Dessutom var det ytterst tveksam kvalitet på konstruktionen inuti... Men biltema spelar ju i en egen division gällande kvalitet...
Ja, jag har också hört att en del superbilliga märken har skruvar som är superpilliga, svåra, frustrerande och helknäppa. Biltema har jag också för dålig erfarenhet av generellt för att någonsin vilja köpa något som inte är en plastdunk ifrån....

Hornbach har jag däremot inget ont att säga om ännu. Men, Roth Lange verkar vara rätt oprövat med tanke på att det inte verkar vara nån på forumet som testat. Finns det någon som vet om det finns en tysk motsvarighet till Byggahus? Tänker att jag skulle kunna söka med google translate för att få lite mer pejl på kvalitet.

Jag är alltid lite skeptisk till recensioner på byggvaruhusens hemsidor. Tänker att det mest är missnöjda som skriver, och att folk kanske är förbannade på annat än dålig produkt tex kass service osv... givet att det inte är många som rapporterar om måndagsexemplar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.