J joksi skrev:
Funderar på om jag kanske behlver göra något mer? Justera inställningar på pumpen? Eller ska det räcka bara att skruva ner radiatorerna till 0?

Jag upplever det nämligen inte som att pumpen får det lättare, trots att den nu i praktiken bara behöver värma en våning (golvvärme)

Kanske missar jag något?
Det enklaste är väl att ha på båda systemen och ställa in dem på den temp du vill ha inne. LLVP kommer att tillföra värme utifrån och FLVP kommer att "behålla" värmen i huset och stötta med el om det behövs.
 
N Nikorasu skrev:
Det enklaste är väl att ha på båda systemen och ställa in dem på den temp du vill ha inne. LLVP kommer att tillföra värme utifrån och FLVP kommer att "behålla" värmen i huset och stötta med el om det behövs.
Förstod inte riktigt :)
 
J joksi skrev:
Förstod inte riktigt :)
Du undrar om du ska slå på LLVP och svaret är klart ja, då den tillför värme utifrån till en tredjedel av kostnaden som det skulle kosta för FLVP att producera denna värme med dess elpatron.

Du vill att LLVP kör på så mycket den kan i första hand, och att FLVP täcker upp det resterande behovet.
 
Tomture61
Värmen från LLVP är / blir huvudvärmekällan till din ö-våning .
Elementen kan stå kvar på den temp som önskas i rummen , termostaten på elementen reglerar sedan hur mycket värmevatten som behövs till resp. radiator (y)

Har själv en FLVP + LLVP (i trapphuset till ö-vån) + en 600 kg täljstenskamin .
Det svåra för mig är att justera termostaterna till golvvärmen på nedervåningen , en del termostater har kopplats bort .
 
N Nikorasu skrev:
Du undrar om du ska slå på LLVP och svaret är klart ja, då den tillför värme utifrån till en tredjedel av kostnaden som det skulle kosta för FLVP att producera denna värme med dess elpatron.

Du vill att LLVP kör på så mycket den kan i första hand, och att FLVP täcker upp det resterande behovet.
Ja exakt så, med tanken att det skulle vara smartast /mest fördelaktigt. Nu har jag bara LLVP uppe så därflr får det värma bara där, och därför tänkte jag att jag stänger av eller iaf sänker radiatorerna så mycket som möjligt.

Menar du på att jag inte ska göra det? Isf besparar jag väl inte FLVP ovanvåningen...
 
J joksi skrev:
Ja exakt så, med tanken att det skulle vara smartast /mest fördelaktigt. Nu har jag bara LLVP uppe så därflr får det värma bara där, och därför tänkte jag att jag stänger av eller iaf sänker radiatorerna så mycket som möjligt.

Menar du på att jag inte ska göra det? Isf besparar jag väl inte FLVP ovanvåningen...
Jag menar att du ska ha på båda samtidigt. Då FLVP i första hand använder värmen som finns i huset och endast därefter elpatron. Då värmer du i praktiken med följande prioritering:

1. Värme utifrån via LLVP
2. Värme inifrån vi FLVP kompressor
3. I sista hand elpatron om det behövs

Du får då även uppvärmning i hela huset.
 
Tomture61
N Nikorasu skrev:
Jag menar att du ska ha på båda samtidigt. Då FLVP i första hand använder värmen som finns i huset och endast därefter elpatron. Då värmer du i praktiken med följande prioritering:

1. Värme utifrån via LLVP
2. Värme inifrån vi FLVP kompressor
3. I sista hand elpatron om det behövs

Du får då även uppvärmning i hela huset.
Tycker att ditt resonemang är ok , men "Värme utifrån / Värme inifrån" :thinking:

En FLVP tar värmeenergin från frånluften och från el (som kommer in från utsidan av huset)
En LLVP (har en inom / utomhus del) tar energin från utomhusluften och från el (som kommer in från utsidan av huset)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tycker att ditt resonemang är ok , men "Värme utifrån / Värme inifrån" :thinking:

En FLVP tar värmeenergin från frånluften och från el (som kommer in från utsidan av huset)
En LLVP (har en inom / utomhus del) tar energin från utomhusluften och från el (som kommer in från utsidan av huset)
ja, jag vet hur de fungerar. Det var det jag försökte förklara. En LLVP kan normalt inte tillföra värme med eltillskott som en FLVP.
 
Det korta svaret, du värmer till lägst kostnad om du slår på båda och ställer in på den temp du vill ha.
 
Så här gjorde jag med liknande setup, IVT690(2kw kompressor) + ln35 llvp på relativt stängd planlösning på ovanvåningen(80kvm). 300mm isolering i tak, 200 i väggar. Gissar du har välisolerat också.

1. Stäng av alla element på ovanvåningen och låt LLVP:n köra själv
2. Vänta ett dygn, efter det har du en uppfattning över hur värmespridningen lirar.
3. Är du nöjd med värmespridningen?
-- Om ja - Ställ alla radiatorer på ~1-2 grader under rumstempen. Termostater har olika känslighet så man får labba sig fram. Det viktiga är att de inte släpper in varmvatten förrän du stänger en dörr.
-- Om nej - Justera upp termostaterna där du vill ha varmare

Exempelvis så har jag alla termostater uppe ställt på ~19 grader, medan LLVP:n står ställd i 22. På så sätt har jag 20,5-22 grader överallt uppe när det är -10 ute utan att radiatorerna värmer. Stänger jag sedan sovrumsdörren för natten så börjar elementet skjuta in varmvatten vid ~20 grader så att tempen ligger därikring med stängd dörr, perfekt temp för mig och frugan att sova i.

Sparar ~2kw vid -10 ute på detta sätt. Nackdelen är ju att temperaturen inte är jämt genom alla rum, men det kan vi leva med. När vi haft -25 så har jag behövt öka LLVP:n till 23 grader för att radiatorerna inte ska gå på, det sparar fortsatt energi även om LLVP:n inte håller samma COP som vid -10. LN35 är ett monster.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
King Average King Average skrev:
Så här gjorde jag med liknande setup, IVT690(2kw kompressor) + ln35 llvp på relativt stängd planlösning på ovanvåningen(80kvm). 300mm isolering i tak, 200 i väggar. Gissar du har välisolerat också.

1. Stäng av alla element på ovanvåningen och låt LLVP:n köra själv
2. Vänta ett dygn, efter det har du en uppfattning över hur värmespridningen lirar.
3. Är du nöjd med värmespridningen?
-- Om ja - Ställ alla radiatorer på ~1-2 grader under rumstempen. Termostater har olika känslighet så man får labba sig fram. Det viktiga är att de inte släpper in varmvatten förrän du stänger en dörr.
-- Om nej - Justera upp termostaterna där du vill ha varmare

Exempelvis så har jag alla termostater uppe ställt på ~19 grader, medan LLVP:n står ställd i 22. På så sätt har jag 20,5-22 grader överallt uppe när det är -10 ute utan att radiatorerna värmer. Stänger jag sedan sovrumsdörren för natten så börjar elementet skjuta in varmvatten vid ~20 grader så att tempen ligger därikring med stängd dörr, perfekt temp för mig och frugan att sova i.

Sparar ~2kw vid -10 ute på detta sätt. Nackdelen är ju att temperaturen inte är jämt genom alla rum, men det kan vi leva med. När vi haft -25 så har jag behövt öka LLVP:n till 23 grader för att radiatorerna inte ska gå på, det sparar fortsatt energi även om LLVP:n inte håller samma COP som vid -10. LN35 är ett monster.
Ännu bättre! Då är du säker på att FLVP inte går in förrän LLVP har maxat. Men om man inte har lust att lägga detta jobb, så får du i praktiken samma effekt med båda på och samma temp inställd.
 
N Nikorasu skrev:
Ännu bättre! Då är du säker på att FLVP inte går in förrän LLVP har maxat. Men om man inte har lust att lägga detta jobb, så får du i praktiken samma effekt med båda på och samma temp inställd.
Jepp, är man inte inne på att _maximera_ besparingen så kvittar det ju, då skulle jag också ställa termostaterna till den rumstemp man önskar även om det bara skulle innebära att man får ut 50% av potentialen från LLVP:n

dock om syftet är att maximera energibesparingen så behöver man ställa ner radiatorerna ju längre bort från pumpen man kommer. Exempelvis om jag har LLVP.n ställd på 22 grader och alla radiatorer på samma, då kommer radiatorerna längst bort släppa in värme i för stor utstreckning och man tappar viss besparing till dessa rum.
 
Okej, då är jag med och tänker rätt iaf. Sen om jag stänger radiatorerna helt eller inte spelar inte stor roll,så länge LLVP är igång uppe och sprider tillräckligt med värme till de olika tummen. Korrekt?

Men LLVP är alltså effektivare än FLVP?

Orsakar inte stängda eller begränsande termostater å andra sidan att FLVP behöver jobba hårdare? Har läst nånstans att man helst ska köra med så många radiatorer helt öppna för bäst effekt... Blir ju svårt om jag stänger av uppe vilket blir halva huset.

Jag tror jag har ok isolering, huset är byggt 2014 och kan säga att har jag inte alls igång varken radiatorer (genomkalla) eller LLVP så blir det i princip aldrig mindre än 18c uppe. Enda gången det har sjunkit mer är vid typ - 10 ute (vilket är sällan i Skåne) :)
 
Förresten, borde jag inte även då sänka värmekurvsn? Det behövs ju högre för att värma massa radiatorer, än bara värmegolv...?
Annars kommer väl FLVP bara producera onödigt varmt vatten, som sedan stryps bort...
 
Tomture61
J joksi skrev:
Okej, då är jag med och tänker rätt iaf. Sen om jag stänger radiatorerna helt eller inte spelar inte stor roll,så länge LLVP är igång uppe och sprider tillräckligt med värme till de olika tummen. Korrekt?

Men LLVP är alltså effektivare än FLVP?

Orsakar inte stängda eller begränsande termostater å andra sidan att FLVP behöver jobba hårdare? Har läst nånstans att man helst ska köra med så många radiatorer helt öppna för bäst effekt... Blir ju svårt om jag stänger av uppe vilket blir halva huset.

Jag tror jag har ok isolering, huset är byggt 2014 och kan säga att har jag inte alls igång varken radiatorer (genomkalla) eller LLVP så blir det i princip aldrig mindre än 18c uppe. Enda gången det har sjunkit mer är vid typ - 10 ute (vilket är sällan i Skåne) :)
Hur effektiv en LLVP är beror mycket på temp på utsidan , värmespridning , men som ett generell svar , ja en LLVP är mer effektiv sett till SCOP .

En FLVP tar energin från den uppvärmda luften i bostaden , stängs en del värmekällor av så minskar energin till möjlig återvinning .
Nu har du en LLVP som tillför energi till huset , så det blir ett nollsummespel .

Själv har jag ingen uppvärmning via radiatorer eller golvvärme alls på ö-våningen .
Har som kallast upplevt +14,5 gr uppe , skönt att sova i :rofl:
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.