Halloj,
Ena barnet har börjat önska sig en lekstuga till sommaren så går i lite byggplaner nu när det böjat töa ute. Finns så vitt jag sett färdiga byggnader / byggsatser men det kanske är dyrare (och tråkigare) än att bygga själv.

Har ni nå tips på hur man ska börja?

Vi har lite asien-intresse i familjen och tänker väl eventuellt ge lite asiatisk touch på det här projektet. Såvida det inte riskerar bli för omfattande?
 
B bradgard skrev:
Har ni nå tips på hur man ska börja?

Vi har lite asien-intresse i familjen och tänker väl eventuellt ge lite asiatisk touch på det här projektet. Såvida det inte riskerar bli för omfattande?
Det låter som om ni inte har så väldigt mycket erfarenhet av byggande?

Mitt tips är att utgå ifrån en enkel ritning av någon som vet vad de gör och gör estetiska förändringar tills ni är nöjda. Alternativt håll er till att dekorera fram den asiatiska stilen ni är ute efter.

Jag hade lekstugeplaner förra våren och blev lite förtjust i denna som utgångspunkt. Billig och enkel.
https://blog.homedepot.com/build-a-playhouse/
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
E erwinen skrev:
Det låter som om ni inte har så väldigt mycket erfarenhet av byggande?

Mitt tips är att utgå ifrån en enkel ritning av någon som vet vad de gör och gör estetiska förändringar tills ni är nöjda. Alternativt håll er till att dekorera fram den asiatiska stilen ni är ute efter.

Jag hade lekstugeplaner förra våren och blev lite förtjust i denna som utgångspunkt. Billig och enkel.
[länk]
Det mest avancerade jag byggt är en trappa med två steg, och då var delarna färdigskurna. Har bott i lägenhet större delen av livet så mycket snickeri har inte blivit tal om :/

Viktigaste är ju att den blir säker och hållbar, det är väl därför man har lite is i magen.

Kom ni nå vart med byggandet förresten?
 
B bradgard skrev:
Det mest avancerade jag byggt är en trappa med två steg, och då var delarna färdigskurna. Har bott i lägenhet större delen av livet så mycket snickeri har inte blivit tal om :/

Viktigaste är ju att den blir säker och hållbar, det är väl därför man har lite is i magen.

Kom ni nå vart med byggandet förresten?
Jag gjorde några enklare ritningar baserade på länken ovan, fick rent av godkännande av grannarna, men efter en omröstning blev det ett spabad där lekstugan var tänkt att stå istället ;)
 
Redigerat:
Bygg lekstugan som ett bra förråd. Då kan ni nyttja den till annat när barnen växt upp. Så gjorde jag ivf :rofl:
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Bygg lekstugan som ett bra förråd. Då kan ni nyttja den till annat när barnen växt upp. Så gjorde jag ivf :rofl:
Exakt. Bygg den som förråd.
 
B bradgard skrev:
Halloj,
Ena barnet har börjat önska sig en lekstuga till sommaren så går i lite byggplaner nu när det böjat töa ute. Finns så vitt jag sett färdiga byggnader / byggsatser men det kanske är dyrare (och tråkigare) än att bygga själv.

Har ni nå tips på hur man ska börja?

Vi har lite asien-intresse i familjen och tänker väl eventuellt ge lite asiatisk touch på det här projektet. Såvida det inte riskerar bli för omfattande?

Finns mycket att läsa på internet. Håller själv på att bygga ett Mumin-hus och har tittat lite på denna blogg https://www.styleroom.se/album/33987-muminhus
 
  • Ett blått hus i Mumin-stil med rött tak och ljusslinga under takfoten, fönster står lutat mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av ett hus med rund form och svart tak under uppbyggnad, med trädgårdstrappa och verktyg runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blått rundat Muminhus med röd dörr och dörrkrans, röd takbeklädnad mot en trädgårdsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
eller så kollar man facebook eller blocket och köper en från nån som vars barn har vuxigt upp
 
Jag tror inte på praktiska lekstugor.

Byggs det för att vara förråd då kommer det bli förråd snabbare än man tänkt sig...

/ATW
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Har haft tankar sen långt tillbaka att bygga ett japanskt tehus, men trädgården här är rätt liten för att få plats (den enda vettiga platsen som inte ligger mitt i är nära grannens bortglömda kompost).

Hade ju varit en idé att bygga något inspirerat åt det hållet som lekstuga. Blev ju lite inspirerad av de länkar och tips som ni gav, haha.

http://www.myjapaneseteahouse.com/


Samtidigt finns det önskemål om en uppvärmd pool här, så är lite som ska samsas om begränsad yta. Studsmatta sa jag dock nej till (har sett grannens frustration varje gång gräset ska klippas :D), men det är lite off.
 
T Tompafix skrev:
Bygg lekstugan som ett bra förråd. Då kan ni nyttja den till annat när barnen växt upp. Så gjorde jag ivf :rofl:
Det är ett bra tips, för dom växer upp fortare än man tror! Sen står stugan där och ruttnar.
 
Fast om man ska bygga det som ett användbart förråd så blir det en friggebod som inkräktar på övrig tillåten byggyta och måste uppfylla diverse krav. En lekstuga räknas inte...
 
useless useless skrev:
Fast om man ska bygga det som ett användbart förråd så blir det en friggebod som inkräktar på övrig tillåten byggyta och måste uppfylla diverse krav. En lekstuga räknas inte...
Så en lekstuga på säg 3,5x2m räknas inte, men ett förråd gör det med samma mått?
 
  • Gilla
LHighmountain
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.