D DanyBouy skrev:
Nyckeln verkar ligga i att parterna inte avtalat rätt. Om hantverkaren offererar och kunden godtar offerten, då är det väl det som ingår i offerten som ska utföras, och priset i offerten som ska betalas. Till sist blir det väl bara en fråga om vad som avtalats och vad som gjorts? Rätta mig gärna om jag tänker fel.
Delvis, men eftersom konsumenten är i underläge kunskapsmässigt enligt kunsumentköp/tjänstlagen, får inte motparten utnyttja det för egen vinning. Ocker är ett exempel på ett sånt missförhållande och är troligtvis fallet här. Så man kan som hantverkare inte alltid komma undan med att ockra priset bara för att kunden godkänt något initialt.

Jag säger bestrid överskjutande belopp för vad centralen kostar i snitt hos tillgängliga återförsäljare (inte den billigaste, det håller inte). Förhoppningsvis förstår företaget att det kommer kosta 10 gånger mer i en förlikning i rätten, an att bara låta det passera (förmodligen med god vinst ändå)
 
Redigerat:
S Sweedbanana skrev:
Delvis, men eftersom konsumenten är i underläge kunskapsmässigt enligt kunsumenträtts/tjänstlagen, får inte motparten utnyttja det för egen vinning. Ocker är ett exempel på ett sånt missförhållande och är troligtvis fallet här. Så man kan som hantverkare inte alltid komma undan med att ockra priset bara för att kunden godkänt något initialt.

Jag säger bestrid överskjutande belopp för vad centralen kostar i snitt hos tillgängliga återförsäljare (inte den billigaste, det håller inte). Förhoppningsvis förstår företaget att det kommer kosta 10 gånger mer i en förlikning i rätten, an att bara låta det passera (förmodligen med god vinst ändå)
Självklart håller jag med om att den kunnige inte ska dra nytta av sin kunskap för att skjorta upp kunden. Jag vet också att det är supersvårt att få tag på hantverkare, och då kanske man inte orkar/har tid att ringa runt till flera för att få en bild av vad det kan tänkas kosta. Men efter avregleringen av elmaterielsmarknaden vilket innebär att icke fackman kan köpa elmateriel hos många aktörer, samt en snabb googlande, finns ju (som det oftast pratas om här) en god möjlighet att jämföra priser på materiel. Sedan är det ju alltid svårt att bedöma hur lång tid ett jobb bör ta för en lekman.
Men att en normcentral med säkringar som beskrivs skulle kosta 9000 kr verkar dyrt.

Efter att ha kollat våra grossistrabatter och sedan påslag samt moms kommer jag upp i 4500 kr för materialet, såvida man köper 6kA och inte 10kA.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
P
D Dalf skrev:
En solskenshistoria för trettio år sedan: Bad en elektriker dra om ledningarna i huset eftersom de var gamla. Han uppskattade att han behövde tre dagar och gav ett pris. När det var klart sa han: Det tog bara två dagar så det blir 30% billigare. Idag låter det som en saga.
En saga från i somras. Ommålning av huset, fasad + vindskivor. Fick en bra offert (lägre pris än jag hade gissat på) som sen stämde med fakturan. Det enda som blev lite dyrare än beräknat var kostnaden för material. Det fick jag en uppskattning på tillsammans med offerten och fakturan blev 200 kr högre. Inget påslag på material. Mycket bra jobb som gjordes på ganska kort tid (lite tur med vädret också).

Den här hantverkaren var inte svensk, men bor och har sin firma här. Utländska hantverkare tycks vara mycket trevliga.
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Den här hantverkaren var inte svensk, men bor och har sin firma här. Utländska hantverkare tycks vara mycket trevliga.
Det finns väldigt väldigt många bra från våra grannländer, som är arbetsvilliga på ett sätt som man inte är van med från Svenska sidan.
Det finns naturligtvis en del rena rötägg också, samt en hel del som vill väl men kan inte allt tillräckligt bra i det här landet.
Så man måste vaska fram guldkornen här också, men de finns, och de är inte speciellt ovanliga guldkorn heller.

Dom jobbar inte åt mig, men jag jobbar med dem lite då och då, och ser.

Båda grannhusen här är förövrigt målade av några Polacker eller Balter (jag har inte riktigt koll), och det blev bra och framförallt prisvärt.
 
C cazz skrev:
WOW detta var en lång tråd men intressant.
Väntar själv in en offert från en elfirma om att byta ut min elcentral så detta kommer bli intressant.
Räkna dock med en del ÄTA-jobb.

Alla el centraler jag har varit inne och jobbat i – i den här stan – hittar man ofta amatörernas julafton. Man hittar regelmässigt fullständiga livsfarligheter, som ex vis att använda en enfas-grupp ut till en uteplats med infravärmare, lite ”effektivare". Man lägger huvudspänning till det jordade vägguttaget ute – och sedan använder man skyddsledaren som kombinerad noll- och skyddsledare – hur svårt kan det vara?

Så när din blivande elektriker öppnar din el central för att byta ut den – kan det mycket väl låta bakom kapslingsdelar och spretande ledningar ”vad i helsike är det här??” – och där ramlar ditt fasta pris. Har man sedan kört med måttanpassade ledningar i den gamla centralen – är risken stor att man måsta skarva i stort sett alla gruppledningar. Men gör elektrikern ett bra jobb – blir det som regel snyggt och prydligt – men det är inte gjort på en ”kaffekvart”.

Noterade att en central jag nyligen bytte, där blev priset för central med innehåll 5800 – baserat på nettopriser och ink moms. Motsvarande med ”Riktpriser” hade blivit ca 15700 – det säger väl allt om det tänkbara prisspannet på HW.
 
Leanath Leanath skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!

Tillägg då en del kommentarer och frågor återkommer.
  1. Vi har skrivit ner den tid de har varit i huset. Detta innefattar 2 tillfällen. 20/1 och 2/3. Dag 1 var de 1 elektriker mellan 07:15 och 12:30, och den andra var där mellan ~10:00 och 12:30 vilket blir totalt ~8 timmar. Dag 2 var de 2 elektriker mellan 08:10 och 12:40, detta blir ~9timmar. Totalt är den tid de spenderat i huset ~17 timmar, alltså 12 timmar mindre än den tid de angivit de arbetat. Sen självklart tillkommer restid och materialhantering osv men 12 timmar? Företaget ligger 15 körning från mitt hus.
  2. Det är ju antagligen så att de 9000:- för skåpet är inklusive arbetstiden för installation, men då försvinner ännu mer timmar från de 17timmar i huset som ingår i de 29h total arb.tid de fakturerat för, annars blir de dubbelt betalt. Vilket då innebär att den faktiska tiden i huset är närmre 13 timmar.
  3. Sjävklart inser jag nu att 9000:- inte är ett orimligt pris för ett nytt proppskåp plus installation, det är inte frågan i sammanhanget. Problemet är att de har fakturerat tiden i 2 poster på fakturan om de 9000:- är inklusive arb.tid
Jag skulle kontakta dem och be att få fakturan specificerad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael_L
Pamnor Pamnor skrev:
Jag skulle kontakta dem och be att få fakturan specificerad.
Det är alltid en bra början.
 
A
Leanath Leanath skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!

Tillägg då en del kommentarer och frågor återkommer.
  1. Vi har skrivit ner den tid de har varit i huset. Detta innefattar 2 tillfällen. 20/1 och 2/3. Dag 1 var de 1 elektriker mellan 07:15 och 12:30, och den andra var där mellan ~10:00 och 12:30 vilket blir totalt ~8 timmar. Dag 2 var de 2 elektriker mellan 08:10 och 12:40, detta blir ~9timmar. Totalt är den tid de spenderat i huset ~17 timmar, alltså 12 timmar mindre än den tid de angivit de arbetat. Sen självklart tillkommer restid och materialhantering osv men 12 timmar? Företaget ligger 15 körning från mitt hus.
  2. Det är ju antagligen så att de 9000:- för skåpet är inklusive arbetstiden för installation, men då försvinner ännu mer timmar från de 17timmar i huset som ingår i de 29h total arb.tid de fakturerat för, annars blir de dubbelt betalt. Vilket då innebär att den faktiska tiden i huset är närmre 13 timmar.
  3. Sjävklart inser jag nu att 9000:- inte är ett orimligt pris för ett nytt proppskåp plus installation, det är inte frågan i sammanhanget. Problemet är att de har fakturerat tiden i 2 poster på fakturan om de 9000:- är inklusive arb.tid
Märklig faktura, verkar rena nippran. T.ex. "Rörboj 16 1 st. 26,25 kr"
Det tar ju längre tid att hålla reda på och skriva in 26,25 kr på en faktura än vad den delen är värd.
Elektrikern har nog inte så bra koll på sitt jobb. En duktig elektriker ser innan med ögat vad som behöver göras och utgår från det och sätter priset.

De få gånger man själv har hantverkare ber jag alltid om fast pris.
Bytte ut säkringscentralerna i vårt gamla hus till moderna med brytare. Elektrikern var där och tittade och sedan återkom han med ett fast pris för allt. Tror det gick på 18.000 kr före rot och då var det en större central och två mindre som byttes ut + lite annat kringarbete.

Även en annan gång skulle värmepumpen bytas ut och det var modernare modell så röranslutningar och massa annat var tvunget att modifieras med nya rördragningar osv. Han var där innan i 20 minuter och kikade och bedömde. Sedan fick jag fast pris på stubben. Minns det kostade 65000 kr för pumpen inkl moms. Och 14.000 kr för jobbet med material före ROT. Han höll på i 8 timmar i sträck och gjorde av med mycket material.
 
  • Gilla
Mickebus och 1 till
  • Laddar…
Leanath Leanath skrev:
Okej. Tack för input. Jag kommer försöka lösa det diplomatiskt över telefon här idag.
Hur gick det? Vad sa de?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Svara inte på mina inlägg om ditt svar inte rör det jag skriver. Vad som är relevant och inte avgör inte du.
Återigen , håll dig till TS fråga och tråden . Mitt inlägg avseende relevansen i MathiasS inlägg är
inget avgörande utan min uppfattning om inlägget vilken MathiasS inte har beslutsmässighet över .
TS fråga och underlag avser inte företagsekonomi utan företagares fackmässighet och förmodad oskälig debitering .
 
Staffans2000
D Dinjo skrev:
Hade TS fått en offert på en mille så hade ha nog valt en annan firma. Din kommentar är mycket märklig.
Så, var går gränsen? Nio tusen, är bara att betala, skrev du. Men en million, är löjligt. Skulle tjugo tusen, också bara vara att betala?

Staffan
 
S Spikin skrev:
Återigen , håll dig till TS fråga och tråden . Mitt inlägg avseende relevansen i MathiasS inlägg är
inget avgörande utan min uppfattning om inlägget vilken MathiasS inte har beslutsmässighet över .
TS fråga och underlag avser inte företagsekonomi utan företagares fackmässighet och förmodad oskälig debitering .
:crysmile: Hej och välkommen till Internet. Du kommer också förstå hur det fungerar om några år.

Om du ändå vill veta var du körde i diket redan nu så får du fortsätta den dialogen med mig via PM.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Märklig faktura, verkar rena nippran. T.ex. "Rörboj 16 1 st. 26,25 kr"
Det tar ju längre tid att hålla reda på och skriva in 26,25 kr på en faktura än vad den delen är värd.
Elektrikern har nog inte så bra koll på sitt jobb. En duktig elektriker ser innan med ögat vad som behöver göras och utgår från det och sätter priset.
Via såkallad automatiskt databehandling (ADB), ett 70 år gammalt påfund, tror jag det går rätt fort att skriva en sådan faktura.

:)
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Det blir ju betudligt dyrare att hålla reda på vilka delar som är så billiga att de inte ska med på fakturan, så länge de är så få till antalet att beloppet blir så litet att det är motiverat att inte ta med dem.

Plus att när de står med på fakturan så blir det ju också lätt att se vilka delar man har sålt och har ett garantiåtagande för.
 
Fairlane
B Boggi skrev:
Alla el centraler jag har varit inne och jobbat i – i den här stan – hittar man ofta amatörernas julafton. Man hittar regelmässigt fullständiga livsfarligheter, som ex vis att använda en enfas-grupp ut till en uteplats med infravärmare, lite ”effektivare". Man lägger huvudspänning till det jordade vägguttaget ute – och sedan använder man skyddsledaren som kombinerad noll- och skyddsledare – hur svårt kan det vara?
Shit, det låter riktigt illa. Vad är det för stad där alla är hemmapulare av sämsta sorten, alternativt där vissa elektriker gjort riktigt usla jobb? En noggrann elbesiktnign låter som en bra rekommendation om man köper/har köpt hus i den staden.

B Boggi skrev:
Så när din blivande elektriker öppnar din el central för att byta ut den – kan det mycket väl låta bakom kapslingsdelar och spretande ledningar ”vad i helsike är det här??” – och där ramlar ditt fasta pris.
Nja, med fastpris så har förhoppningsvis elektrikern tagit höjd för att det kan vra lite skit, så fastpriset gäller. Det är ju själva poängen med fastpris. Kunden vet slutpris och som säljare får man ta i lite extra så man tjänar mer pengar på de fall där det går fort och förlorar lite på de fall där det krånglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.