K Kallens skrev:
Hehe ja alla har vi olika utgångspunkter i huvudet.

Men förstår fortfarande inte varför TS vill köpa gården?
Vi alla har olika drömmar i livet. Min kompis har ett intresse av skog och mark - lära sig mer om det bla. Jag har intresse av hästar. Och vi bägge gillar läget.
 
M Myzan87 skrev:
Vi alla har olika drömmar i livet. Min kompis har ett intresse av skog och mark - lära sig mer om det bla. Jag har intresse av hästar. Och vi bägge gillar läget.
Absolut har människor olika drömmar och mål i livet! Jag har själv gjort köpa-gård-resan, dock i ungefär en tiondel av den storlek du och din kompis tänker er.

När ni kommer till banken för att låna pengar (om vi nu tänker oss att ni har de där miljonerna till kontantinsats) kommer de att räkna på en kalkylränta för att ni säkert ska ha råd med lånet även om räntan går upp från nuvarande låga nivåer. Kalkylräntan är 6-7% beroende på bank. Om vi säger att ni lånar 16 miljoner blir räntan på ett år vid 6% 960 000 kr och vid 7% kalkylränta 1 120 000 kr. Detta ska ni alltså ha råd med för att få låna så mycket pengar.

Edit: Jag försöker inte skjuta ner er dröm, jag vill tipsa er att omforma drömmen en aning. Det finns gott om billigare gårdar i landet. En behöver inte oroa sig för att bli varken sysslolös eller uttråkad med en gård på 10-20 hektar heller. Det finns arbete så det räcker ändå :D!
 
Redigerat:
  • Gilla
Myzan87 och 2 till
  • Laddar…
M Myzan87 skrev:
Vi alla har olika drömmar i livet. Min kompis har ett intresse av skog och mark - lära sig mer om det bla. Jag har intresse av hästar. Och vi bägge gillar läget.
Ok, jag misstolkade nog tidigare inlägg som att ni inte var intresserade av varken hästar eller skogsskötsel egentligen, utan bara skulle ha det som lite sidogrej för att dra in pengar. Men om intresset finns är det ju en annan sak.

Men långsiktigt så tänkar jag att gården gärna får bära sig själv, så att ni inte försöker finansiera den med vanligt lönearbete. Det är ju trots allt främst en verksamhet med tillhörande bostad och inte tvärtom, iaf tänker jag så.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Absolut har människor olika drömmar och mål i livet! Jag har själv gjort köpa-gård-resan, dock i ungefär en tiondel av den storlek du och din kompis tänker er.

När ni kommer till banken för att låna pengar (om vi nu tänker oss att ni har de där miljonerna till kontantinsats) kommer de att räkna på en kalkylränta för att ni säkert ska ha råd med lånet även om räntan går upp från nuvarande låga nivåer. Kalkylräntan är 6-7% beroende på bank. Om vi säger att ni lånar 16 miljoner blir räntan på ett år vid 6% 960 000 kr och vid 7% kalkylränta 1 120 000 kr. Detta ska ni alltså ha råd med för att få låna så mycket pengar.

Edit: Jag försöker inte skjuta ner er dröm, jag vill tipsa er att omforma drömmen en aning. Det finns gott om billigare gårdar i landet. En behöver inte oroa sig för att bli varken sysslolös eller uttråkad med en gård på 10-20 hektar heller. Det finns arbete så det räcker ändå :D!
Nej jag förstår att det är ett stort projekt att ta på sig och det var därför jag frågade om vad man ska tänka på osv :)
 
Hästar är svåra att få att ge någon vinst. Får man hästverksamheten ens betala för sina direkta kostnader och 50 kronor i timmen för arbetsinsatsen så har man gjort det bra.

Skogsbruk har ganska dålig lönsamhet men å andra sidan är lönsamheten säker och stabil och bara man sköter skogen så smular det in litet pengar emellanåt i alla fall fram tills nästa istid.

Att äga jord och skog är alltid bra så jag önskar er lycka till!
Man satsa inte för mycket på hästarna.
 
  • Gilla
Myzan87 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.