C Chris61 skrev:
det måste vara ett ganska litet växthus om det skall finnas någon rimlig möjlighet att konstant värma upp ett växthus under vintern. Bättre att ev avgränsa växthuset om man gör det för växternas skull.
Vill man kunna sitta ute i sitt växthus för t.ex glöggmingel, middagar eller julmiddag så hade jag installerat en kamin.
Vi har installerat en Contura 550A och det funkar fint.
Det tar ett tag att få t-shirt varmt men vi har ju en stor volym då växthuset har 4m till nock.
Skickar med en bild
[bild] [bild] [bild] [bild]
Härligt med kamin.. Vi har en gammal täljstenskamin som vi ska sätta in nästa vinter för just sådana mystillfällen.
 
C Chris61 skrev:
det måste vara ett ganska litet växthus om det skall finnas någon rimlig möjlighet att konstant värma upp ett växthus under vintern. Bättre att ev avgränsa växthuset om man gör det för växternas skull.
Vill man kunna sitta ute i sitt växthus för t.ex glöggmingel, middagar eller julmiddag så hade jag installerat en kamin.
Vi har installerat en Contura 550A och det funkar fint.
Det tar ett tag att få t-shirt varmt men vi har ju en stor volym då växthuset har 4m till nock.
Skickar med en bild
[bild] [bild] [bild] [bild]

Va fint med kaminen! Vill också ha en sådan. Hur högt går rökröret utanpå? Och anmälde ni detvtill kommunen?
 
Lucky2015
PR-hobbysnickare PR-hobbysnickare skrev:
Jag har en kompis som funderar över samma sak men jag har tyvärr dålig koll på luftvärmepumpar. Om jag får killgissa så ser jag inte varför det inte skulle gå, kanske kan det ställa till för elektroniken om det är väldigt fuktig luft i växthuset?
Tänk bara på att om man kör för låg värme så kan luftvärmepumpen få problem när den ska avfrosta då den nyttjar värmen vid avfrostning.
 
Vi har ett ca 25 m2 växthus där vi håller en del varm ( minst 5 plus) för vissa växter. Vi klär in den delen ca 8 m2 i bubbelplast. Har en 2 KW värmefläkt där. En säsong går det åt ca 2000 kWh. I år betydligt mer pga kalla januari.
Vi har också en vedkamin - mycket svårt att få upp någon värme i växthuset med den - det är för stort läckage via glasytorna mm. Tämligen enkelt att fixa skorsten - behöver bara sticka upp lite över nocken.
 
  • Gilla
bobomuu
  • Laddar…
Då var växthuset uppstartat igen!
 
  • Ett upplyst växthus i skymningen med tända ljus och belysning längs dess grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
monada63 och 4 till
  • Laddar…
Är det ett olivträd där inne?
 
  • Gilla
Chris61
  • Laddar…
PR-hobbysnickare PR-hobbysnickare skrev:
Är det ett olivträd där inne?
Helt riktigt, där står två stora olivträd inne i växthuset och du har sett det ena.
 
PR-hobbysnickare PR-hobbysnickare skrev:
Härligt med kamin.. Vi har en gammal täljstenskamin som vi ska sätta in nästa vinter för just sådana mystillfällen.

Har du blivit färdig med ditt växthus från Willab? Jag beställde ett greenroom som levereras i juni, kanske har du lite erfarenhet kring problem med monteringen eller flöt det på utan hinder?
 
F Fabiano skrev:
Har du blivit färdig med ditt växthus från Willab? Jag beställde ett greenroom som levereras i juni, kanske har du lite erfarenhet kring problem med monteringen eller flöt det på utan hinder?
F Fabiano skrev:
Har du blivit färdig med ditt växthus från Willab? Jag beställde ett greenroom som levereras i juni, kanske har du lite erfarenhet kring problem med monteringen eller flöt det på utan hinder?
Det är färdigt och vi är jättenöjd med produkten, dock så är vi mindre nöjd med servicen från Willian garden. När vi fick växthuset var några av stomdelarna till taket till ett annat växthus ( för korta) vilket gjorde att det blev försenat då det tog en månad till innan vi kunde fortsätta bygget. När väl den leveransen kom var det bara två av totalt fyra delar vilket gjorde att det blev ytterligare förseningar. Så det vi lärde oss av detta var att Willian verkar ha antingen väldigt dålig koll på lagret, eller att kommunikationen mellan lagret och kundservice inte funkade så bra. Vid sista leveransen ringde vi ett antal gånger och det verkade snabba på processen. Vid första strulet kändes det som de bara glömt bort oss. Så blir det strul för dig ring och tjata på dem, (jag var trots strul trevlig mot dem och vi fick kompensation på andra grejer vi beställde). Jag kan ta lite bilder på grejer jag önskar att jag visste innan jag monterade. Återkommer med det i veckan...
 
Uppskattar verkligen tipsen och varningarna, jag planerar att gjuta under maj månad och skall försöka lägga upp lite bilder inom kort kring byggnationen av växthuset.
 
PR-hobbysnickare PR-hobbysnickare skrev:
Vart i landet bor du?
Mitten av Småland. Har du provat värmefläkten i vinter eller blev det en kamin? Min tanke har varit att kunna värma upp det tillfälligt för att kunna använda det som ett uterum och har i stort sett tänkt att det skulle värmas upp av en eldstad men en elfläkt är nog kanske ett smart komplement som sprider värmen snabbare och bättre. Borde bli kondens om det tillfälligt värms upp men det kanske du kan svara på? Har du betongplatta eller står det på murad grund?
 
F Fabiano skrev:
Mitten av Småland. Har du provat värmefläkten i vinter eller blev det en kamin? Min tanke har varit att kunna värma upp det tillfälligt för att kunna använda det som ett uterum och har i stort sett tänkt att det skulle värmas upp av en eldstad men en elfläkt är nog kanske ett smart komplement som sprider värmen snabbare och bättre. Borde bli kondens om det tillfälligt värms upp men det kanske du kan svara på? Har du betongplatta eller står det på murad grund?
Vi hade från början tänkt att bara använda värmefläkten i hela växthuset, men vi insåg att det var att elda för kråkorna då vi inte har så många växter som behöver övervintras frostfritt. I december byggde vi därför ett innertält av växthusplast jag fick från en kompis. Skitful men det blev rätt stor skillnad i temperatur och jag antar även på elräkning. Vi har ännu inte satt in vedkaminen men den kommer nog nästa vinter. Vi köpte till ett extra takfönster utan glas för att kunna dra upp skorstenen.
 
  • Hemmagjort innertält av växthusplast i ett växthus med värmefläkt, trädgårdsmöbler och växter inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt fint växthus! Vad är det för tegel i golvet? Vanligt murtegel eller speciellt avsett för golvläggning?

//Anders
 
Grunden gjorde vi av L-stöd som vi gjöt en fast i en ca 20 cm bred sarg. I mitten blev det sedan makadam 8-16. Ovanpå det cellplast ca 120 mm. Cellplasten la vi med svagt fall för avrinning. Täckte sedan cellplasten med bärlager, makadam 2-4 som vi la markstenen på. Vi ville ha ytan i växthuset helt plant och genom att använda 2-4 istället för 0-fraktion blir det aldrig något problem med stående vatten på ytan. Den lilla brunnen i mitten är för att dra upp bevattningsslang då vi sommartid har två rader med tomater i mitten.
 
  • Plant markstensbelagt område med brunnen i mitten, flankerad av träträdgårdsstolar och en grön slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
matknu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.