Jag och min sambo har blivit med torp som både behöver och förtjänar lite mer kärlek.
Rödmålat torp från 1800-talet med snö på taket och vinterskog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursprungligen är det byggt på sent 1800-tal och därefter (1930 ?) påbyggd med en ny våning.
Som sig bör kommer vi att börja med taket och efter att ha lyft på några takpannor och hittat stora hål in genom takpapp och råspont ner kutterspånet. Man ser dock inget på insidan så det verkar som kutterspånet har sugit åt sig all fukt som tagit sig in under takpannorna.

Min tanke är att ersätta kutterspånet med ett modernare isoleringsmaterial, cellulosabaserat kanske, och även öka tjockleken av isolering. Nu är det endast 10 cm.

Här är nuvarande lager i takkonstuktionen:
Handritad skiss av takkonstruktion med lager betongpannor, takpapp, råspont och kutterspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag läst om cellulosabaserad isolering, typ iCell är att det ska ha liknande fuktabsorberingsförmåga som kutterspån och på så sätt fördela fukten jämt för att sedan kunna torka upp då vädret växlar.

Jag har bollat detta med några snickarkompisar men ingen har någon erfarenhet av gamla hus, därför skulle jag gärna höra tips och tankar från er som kan detta :)
 
Det stämmer, isolering av cellulosa, lin eller träfiber kan hantera fukt på ett bättre sätt än mineralull.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.

Min arbetshypotes är att bygga på takstolarna med reglar för att dubbla tjockleken av isolering i taket. Sedan isolera med cellulosa enligt bilden nedan.
Handritad skiss av takkonstruktion med isolering, reglar, takpapp och takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är jag ute och cyklar eller kan det funka?

Behövs det en luftspalt ovanför isoleringen? Jag vill inte höja taket för mycket pga estetiska skäl...
 
Det går bra att regla på takstolarna för att öka på tjockleken.
Naturfiberisolering går att använda utan luftspalt. Det kräver att takpappen eller takduken är difussionsöppen i så fall.

maro1234 maro1234 skrev:
Tack för svar.

Min arbetshypotes är att bygga på takstolarna med reglar för att dubbla tjockleken av isolering i taket. Sedan isolera med cellulosa enligt bilden nedan.
[bild]

Är jag ute och cyklar eller kan det funka?

Behövs det en luftspalt ovanför isoleringen? Jag vill inte höja taket för mycket pga estetiska skäl...
 
Vansinnigt gulligt hus. Jag tolkar din beställning som att övervåningen saknar hanvind och är öppen upp till nock?

En viktig fråga att ställa innan man börjar ändra isoleringsnivåer är ju om huset är/ska vara uppvärmt året runt?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om råsponten under pappen är fin så kan man även regla på uppe på gamla råsponten och sedan isolering.
Slipper man jobbet med att riva råsponten.
 
Jiji Jiji skrev:
Vansinnigt gulligt hus. Jag tolkar din beställning som att övervåningen saknar hanvind och är öppen upp till nock?

En viktig fråga att ställa innan man börjar ändra isoleringsnivåer är ju om huset är/ska vara uppvärmt året runt?
Torpet har hanvind. Det finns dock ingen möjlighet att titta in där på ett enkelt sätt
Snedtak med en fönster som släpper in dagsljus i en uppvärmd hanvind på ett torp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kommer att vara uppvärmt året om.
 
T Tompafix skrev:
Om råsponten under pappen är fin så kan man även regla på uppe på gamla råsponten och sedan isolering.
Slipper man jobbet med att riva råsponten.
Tyvärr är råsponten helt slut på sina ställen så den måste bort.
 
Läge att ta upp en lucka så att ni kan Inspektera vinden.

Menar du att själva taket är isolerat?
 
maro1234 maro1234 skrev:
Tyvärr är råsponten helt slut på sina ställen så den måste bort.
Ja då är det bara göra jobbet. :rofl:
 
Jiji Jiji skrev:
Läge att ta upp en lucka så att ni kan Inspektera vinden.

Menar du att själva taket är isolerat?
Ja, precis. Med 10 cm kutterspån, som är helt fuktigt på sina ställen.
 
maro1234 maro1234 skrev:
Ja, precis. Med 10 cm kutterspån, som är helt fuktigt på sina ställen.
Är det inte lite märkligt att det är isolerat på det sättet?
 
Tror det var nog ganska vanligt på tidigt 1900-tal. Och det är egentligen ingen dålig lösning med tanke på de förutsättningar som fanns då. Trots att spont och takpapp är helt söndervittrade på sina ställen så har kutterspånet absorberat den fukten som tagit sig in mellan takpannorna och på så sätt skyddat innertaket.
 
  • Gilla
Hallonbåten och 1 till
  • Laddar…
Vad bra. Jag har aldrig sett ett äldre tak uppbyggt på det sättet. Skadat träbjälklag och takkonstruktion med tecken på vattenläckage och röta, innertak delvis avlägsnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är förresten en bild från vårt tak... Det är en kupa. Vatten hade droppat in via plåttak och för det mesta hade kutterspånet tagit hand om det, men inte hela tiden, som du ser. Det har nog läckt i 15 år eller så, men syntes inte inifrån. Vi rev en bit av hanvinden för att komma åt att byta de bärande delar som behövde bytas. Det fanns ingen inspektionslucka. Nu har vi gjort en... ;)
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.