Hur ska jag måla om detta kök? Så det blir bra och hållbart.
Har inte råd att lämna in på lackering och ingen ork att slippa, grunda, prima etc.
Det ska vara enkelt men ändå hålla bra.
Tack :)
 
  • Ett äldre köksskåp med blå hyllor och blommigt tapetserade väggar, innehållande köksartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det du vill måla om? Alltihopa? Eller enbart skåpsluckorna och stommarna?
 
Den färgen som inte kräver förarbete och håller bra är inte uppfunnen än, du får vänta in den först.
 
  • Gilla
Hus tomte och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad är det du vill måla om? Alltihopa? Eller enbart skåpsluckorna och stommarna?
Allting. Luckorna och invändigt i stommen
 
Stefan N Stefan N skrev:
Den färgen som inte kräver förarbete och håller bra är inte uppfunnen än, du får vänta in den först.
Så man kan inte måla bara? Om man tvättar rent först ? Har målat byrån förr med bara färg och det har hållit. Men vet ej om det är samma sak med köksluckor
 
S Smoulinka skrev:
Så man kan inte måla bara? Om man tvättar rent först ? Har målat byrån förr med bara färg och det har hållit. Men vet ej om det är samma sak med köksluckor
Klart man kan ta genvägar när man målar, bara man är medveten om eventuell sämre finish eller hållbarhet.
Målade nyligen om mina badrumsmöbler, tog bort luckorna men målade stommar och hyllor på plats.
Blev väldigt nöjd med resultatet. Hur länge det håller och är fräscht får jag väl se.

Målade med http://www.sadolin.se/produkter/inomhus/snickerifarg-super-matt/
 
Tvätta och slipa är ett måste på ytor som anbänds. Sen vad är det för nåt invändigt på väggarna i skåpet?
 
Okej. Tack för svar.
Jag har tänkt måla i svart. Så får nog köra på att göra det ordentligt. Men jag kan inget sånt.
Vad för roller ska jag ha?
Ska man tvätta skåpen först med målartvätt eller t-röd och vad mer?
Kan ni snälla skriva exakt vad för grejer jag behöver, tack.
Skåpen inne är trä bara och vissa har någon slags gammal tapet på. Men tänkte om jag spacklar så det blir slätt? Sen måla
 
Karlia
Var inställd på att det är ett större jobb än du tänkt. Trist att göra ett snabbjobb och sedan inte bli nöjd. Underarbetet tar alltid lång tid.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Karlia
Tapet kan lossa när du målar på den, då det är lite tapet skulle jag prova att ta bort den med tapetlösare.

Tvätta ordentligt, I kök blir det lätt fett som är svårt att få bort. Ev ojämnheter spacklas. Slipa så nya färgen fäster. Roller tycker jag är svårt inne i skåp, liten pensel är bra till hörn och detaljer.
Jag skulle ta bort luckor och handtag innan.
Skåpluckor sprayas ofta för att få en jämn finish.

Finns säkert proffs som kan bättre än jag men såhär skulle jag göra.
 
S Smoulinka skrev:
Jag vill måla sån här på luckorna. Men vad ska man ta för färg? Måste väl vara speciell för kök tänker jag.
Är såå okunnig så ursäkta.
[länk]
Den ser ljusgrön ut, skulle du inte måla köket svart?
 
Jo, det var tänkt svart först. Men kom på att det lär se rätt dumt ut när spisen är vit.
Sen om det blir fult så syns det mindre på ljusa färger tänker jag :)
 
BirgitS
S Smoulinka skrev:
Men vad ska man ta för färg?
Till trä använder man lackfärg för snickerier.

Om du kan åka till ett byggvaruhus med bra färgavdelning så bör de kunna hjälpa dig att plocka ihop det du behöver.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.