Hemmakatten
Har en 80-meterstelekabel för utomhusbruk som jag fick från Telia. Tyvärr är den för kort och har nu 30 m telekabel till som måste skarvas på, innan den dras i röret. Hur gör man?

Vet att det måste till nåt skarvdon och sedan någon slags krymptejp. Är det någon som kan förklara (exakt) vilka saker som måste inhandlas och hur man gör vore jag tacksam. :) Blir ännu mera tacksam om förklaringen är utförlig, dvs. pedagogiskt övertydlig. :D

För sakens skull infogar jag att denna telekabel ligger EFTER det första jacket i huset, så det är helt okej att jag gör detta själv. Detta enda som kan hända är väl att det inte fungerar. ;)
 
Du ska inte ha någon skarv alls i röret.
 
Hemmakatten
Elektrikern sa att det var ok. Han kunde iofs göra det sa han, men inte denna vecka när det MÅSTE göras, så han tyckte jag kunde göra det själv. Han menade på att skarven skulle bli så pass tunn att det inte hade någon inverkan när man drog kabeln genom röret. Enda risken är väl att det inte blir tätt så att fukt kommer in, eller?
 
Lite info från Ahlsell:

Gelsnap Kabelskarv för Tele-signalkabel:
Fabrikat Tyco
Användning: För pappers/plastisolerad telesignalkablar t.o.m. 30 par. Förläggning i luft och mark. Vattenresistent.
Konstruktion: Två gelefyllda halvor kläms åt över skarv-stället och låses med de bilagda fjädrarna. Skarven kan öppnas och återanvändas då gelemassan återtar sin ursprung-liga form. Inga verktyg erfordras.
Skarvhylsor se lista E 08.

Artikel nr: 07 160 80
Typ: Gelsnap A
Max antal ledare: 3 par
Pris: 141.00


 
Hej,

Tänk på att det blir stor belasning på kabeln då den ska dras så långt i ett rör. Vad blir det då om det finns en skarv. Även om skarven håller nu sä kan det bli/uppkomma en skada på den efter xx år. Vissiligen slutade jag som telemontör -87 och att nya och bättre skarvlösningar finns nu. Jag skulle inte göra det. Men, beslutet är ditt.
 
Hemmakatten
Alltså Immobil, din variant tror jag inte alls på. :) Det är alldeles för få trådar (ledare?) Den kabel som jag har är svart, 9 mm tjock och heter EUALEV 5X2X0,5 Ericsson.

Har tidigare sett en skarvning. Där var skarvarna helt svarta, mer långsmala men ändå lite grövre. Den svarta (tejpen?) tätningen gick 40 cm på var sida om skarven.

Tror nog att det vi behöver är som ByggaNytt skriver, dvs Gelsnap. (Det lustiga är att jag tidigare arbetat i många år på AMP Inc. som tillverkar tusentals olika kontakter och kontaktdon och det måste vara de som tillverkar dessa Gelsnap, fast numera är AMP uppköpta av Tyco.
 
Hemmakatten skrev:
Alltså Immobil, din variant tror jag inte alls på. :) Det är alldeles för få trådar (ledare?) Den kabel som jag har är svart, 9 mm tjock och heter EUALEV 5X2X0,5 Ericsson.
>:( Det var ju f*sen också. :p Både jag och televerket använder oss av denna modell när vi skarvar samma kabel som din. ::)
 
Hemmakatten
Okej, okej, ber om ursäkt :-[. Du vet ju att el o tele inte är riktigt min grej. :) ;) Men skarvdosan SER mer klen och opålitlig ut än den som ByggaNytt föreslog.... Men du som kan detta, vad är det för skillnad mellan dessa två skarvdosor?
 
Dessa skarvdosor är inte på något sett gjorda för att dra i rör utan mer för att ha en skarvgrop eller skada som man lagar. Dragavlastning är av stor vikt när det ska kunna dras i rör och det va ganska långa stäckor du skulle dra. "fiskögon" som ledar skarv funkar utmärkt och säkert vulktejp för att stoppa fukten men vulken kan efter nått år vulka med röret och då får du inte i något nytt i röret. Plus att denna metod inte tar upp några drag krafter. Envisas du med att göra på detta viset iaf så försök knyta något som dragavlastning mellan mantlarna och lägg några lager vanlig eltejp utanpå vulktejpen.
 
T
Immobils "fiskögon" är nog de bästa och mest beprövade skarvhylsor som finns, MEN dessa är inte gjorda för att ha i rör, försök helst göra skarv före/efter rör. Om du nu absolut vill ha skarv i rör måste du ordna med dragavlastning, och i rör ska du inte ha "fiskögon", dom kommer att ta för stor plats med all vulktejp och kan också fastna lätt, då får du nog ge dig på att skarva med dragavlastare/krympslang m.m.

Hur långt och vilken diameter har ditt markrör, har du planer på att lägga in mer än tele i framtiden i detta rör?
 
Immobil skrev:
>:( Det var ju f*sen också. :p Både jag och televerket använder oss av denna modell när vi skarvar samma kabel som din. ::)
Av någon udda anledning råkar jag ha några fiskögon med gamla televerksloggan på. Det senaste lasset jag fick av flex i somras var dock standardmodellen men Telia med underleverantörer har använt och använder fiskögon som sin standardmetod för att skarva tråd även i mark. Har man tur så lägger de en krympslang över, har man mindre tur så blir det bara eltejp
 
Håller med snuttjulle & hkkv. Ha aldrig skarvar oåtkomliga. Köp en längre kabel istället eller sätt en extra dosa om det går.
/CC
 
Hej, jag skulle inte rekommendera att dra in skarven i ett rör men iband har nöden ingen lag.
"Fiskögonen" är helt ok att skarva ledarna med, dock bör dessa vara anpassade till ledargrovleken men det vanliga är 0,5 mm för utomhus telekabel.
Tvinna först ihop ledarna som skall skarvas och lämna ca 5 cm ända och klipp ledarna exakt lika långa, trä på fiskögat och se till att båda ledare bottnar och kläm sedan ner "pupillen" i ögat, finns speciella tänger för detta men det fungerar även med t.ex en polygrip.
När alla ledare är skarvade linda på en tunn plastfolie, har du inget annat kan du ta den tunna genoskinliga plastfolien som du säkert har hemma i köket.
Skarva också skärmen på kabeln om den har en sådan, slipa den yttre kabelmanteln med ett slippapper eller duk, slipa helst så att slipspåren blir runt kabeln, inte längs kabeln.
Nu skulle det vara bäst om du hade en krympslang av den typen som innehåller lim och krympa denna med en varmluftpistol, var inte för snål med den genomskinliga folien eftersom den skyddar så att inte ledarna får för varmt när du värmer krympslangen.
Värm krympslangen i ändarna så mycket att lim pressas ut runt hela kabeln.
Om du använder krympslang, kom ihåg att trä på den innan du börjar skarva och räkna med att du behöver få minst 5 cm som slangen överlappar kabelns yttre mantel.
Använder du vulktejp kan du linda den på plastfolien, kom då ihåg att sträcka ut vulktejpen ordentligt så att den vulkar bra, linda ca 3 lager av den och ca 5 cm ut på kabeln.
Därefter måste vulktejpen skyddas med 2-3 lager "eltejp" eftersom vulktejpen är så pass mjuk så kan den krypa undan om den får någon form av belastning vilket kan medföra att det helt enkelt börjar komma in fukt i kabeln.
Linda eltejpen ytterligare ca 5 cm utanför vulktejpen.
Skall du dock dra in skarven i röret skulle jag använda krympslangen eftersom den i viss mån kan fungera som dragavlastare, eventuellt säkra med dubbla krympslangar.
Att dra på en tejpad skarv skulle jag inte rekommendera.

Hälsningar från en telejobbare på Åland.
 
Det är inga problem att skrava. Vi använder numera silicon när vi skarvar utomhus och det är inga problem att det blir en skarv i mitten.

Det kostar dock inget extra att låta Telia göra det när de ändå installerar 1:a jacket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.