Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror främst att det beror på att fakturan blir så mycket högre än förväntat pga ibland absurda påslag och otydlighet. Alltför ofta "glömmer" man att nämna tillkommande kostnader som milersättning, restidsersättning och bilersättning. Alltför ofta låtsas man om att kunden ska få ett bra pris på materialet, sen visar det sig att man får 20% rabatt på Ahsells listpris.
Man vet exempelvis att materialet kostar omkring 2000 kronor och att hantverkaren var på plats 4 timmar och att de vill ha 700 kr/h. Man tror då att man ska få faktura på 4*700+2000 dvs i runda slängar 5000-6000 kr.
När fakturan kommer så är den på 8 timmar, materialet kostar 6000 kr och milersättning plus ersättning för servicebil blir 750 kr, dvs fakturan hamnar på omkring 12000 kr.
OBS! Jag förespråkat att hantverkare ska ha ersättning för restid, bil och för att köpa material. Jag förstår bara inte varför det ska vara så svårt att säga när kunden frågar om vad det kan tänkas kosta. Istället svarar man ett timpris. Ifrågasätter man upplägget så är man antingen en hantverkarhatare eller korkad som inte förstår att hantverkaren måste ha ersättning för resan, eller helst är man en korkad hantverkarhatare. Varför man ska ha 6000 kr för materialet förstår jag dock inte.
Nyckeln verkar ligga i att parterna inte avtalat rätt. Om hantverkaren offererar och kunden godtar offerten, då är det väl det som ingår i offerten som ska utföras, och priset i offerten som ska betalas. Till sist blir det väl bara en fråga om vad som avtalats och vad som gjorts? Rätta mig gärna om jag tänker fel.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Du gör samma fel som väldigt många hantverkare här på forumet; du tar åt dig personligen och lägger fram halmgubben att alla privatkonsumenter tycker att alla hantverkare är "giriga svin".

Jag har läst många många trådar i det här ämnet, och det är väldigt få som skriver att alla hantverkare är skurkar. Tvärt om skriver många att det finns massor av bra hantverkare, men att de är svåra att få tag i och rötäggen dominerar.

Det som gör mig bedrövad är att så många hantverkare agiterar på det sätt du gör. Att hantverkarbranscherna har ett massivt förtroendeproblem går inte att komma ifrån, och det är upp till branschernas företrädare att göra något åt det. Att skylla på kunderna är hål i huvudet eftersom det är kunderna som står för företagens intäkter.
Nu handlade det ju om ett svar på ett inlägg från Staffan2000 där han jämförde hantverkare med inbrottstjuvar.
Jag tar det inte personligt, utan är väl medveten om hur jag jobbar. Självklart har branschen ett stort problem. Ett av dem är grossisternas rabattbrev. Slopa dem direkt! Ett annat problem är en machokultur som kanske går lite hand i hand med det vi diskuterat här. Och om jag har generaliserat privatkunder ber jag om ursäkt. Det jag är glad över är att jag slipper jobba hos dem för tillfället.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
J
D DanyBouy skrev:
Nyckeln verkar ligga i att parterna inte avtalat rätt. Om hantverkaren offererar och kunden godtar offerten, då är det väl det som ingår i offerten som ska utföras, och priset i offerten som ska betalas. Till sist blir det väl bara en fråga om vad som avtalats och vad som gjorts? Rätta mig gärna om jag tänker fel.
Här har hantverkaren fått kunden att skriva offerten själv. Lite som när Astrid Lindgren pratade om pojken som fick leta upp riset som pappan skulle ge honom stryk med. Han hittade iofs en sten istället som han föreslog pappan att han kunde få stryk med.
Hantverkaren har alltså inte använt sitt övertag i kunnande på ett för kunden fördelaktigt sätt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Du gör samma fel som väldigt många hantverkare här på forumet; du tar åt dig personligen och lägger fram halmgubben att alla privatkonsumenter tycker att alla hantverkare är "giriga svin".

Jag har läst många många trådar i det här ämnet, och det är väldigt få som skriver att alla hantverkare är skurkar. Tvärt om skriver många att det finns massor av bra hantverkare, men att de är svåra att få tag i och rötäggen dominerar.

Det som gör mig bedrövad är att så många hantverkare agiterar på det sätt du gör. Att hantverkarbranscherna har ett massivt förtroendeproblem går inte att komma ifrån, och det är upp till branschernas företrädare att göra något åt det. Att skylla på kunderna är hål i huvudet eftersom det är kunderna som står för företagens intäkter.
Blir också bedrövad av att du förvränger det jag skriver.
 
WOW detta var en lång tråd men intressant.
Väntar själv in en offert från en elfirma om att byta ut min elcentral så detta kommer bli intressant.
 
Alltså.. Mina popcorn börjar ta slut. Var är TS med svaren :thinking:
 
  • Gilla
ason och 3 till
  • Laddar…
Saknar svar från Ts då den här tråden börjar spåra ur, drygt 330 inlägg vilket säkert är 150 förmånga.:rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
josefinwa och 2 till
  • Laddar…
Han skulle ju ha ett samtal idag med elfirman så antingen har han inte fått tag i någon person där eller så har han inte ringt ännu eller haft tid att svara i denna långa tråd.

Men det kommer väll snart så fortsättning följer......
 
Tyvärr gäller för många hantverkare GDSGD - går det så går det. Fick en saltad räkning på material för ett badrum och bad om spec. Det var krökar som räckt till flera varv. Som tur hittade jag en fogsvans(!) och tre golvbrunnar (fanns bara två) så jag hade lite fördel i förhandlingen och fick ner priset ordentligt. Har ett viktigt råd. Fotografera med mobilen, dagligen och gärna flera gånger med datum/klockslag på bilderna. Då vet man också bättre hur många timmar de lagt ner.
En solskenshistoria för trettio år sedan: Bad en elektriker dra om ledningarna i huset eftersom de var gamla. Han uppskattade att han behövde tre dagar och gav ett pris. När det var klart sa han: Det tog bara två dagar så det blir 30% billigare. Idag låter det som en saga.
Åke
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Betalar under 1600kr för en färdigbestyckad central. Dock tillkommer en handfull dvärgar för ca 30kr/st...

svårt att inte tycka att detta är ocker.
 
Fairlane
D DanyBouy skrev:
Nyckeln verkar ligga i att parterna inte avtalat rätt. Om hantverkaren offererar och kunden godtar offerten, då är det väl det som ingår i offerten som ska utföras, och priset i offerten som ska betalas. Till sist blir det väl bara en fråga om vad som avtalats och vad som gjorts? Rätta mig gärna om jag tänker fel.
Precis, men offerten var ju att komma och installera X (som kunden vet kostar ungefär 2000 kr) och att hantverkaren vill ha 700 kr/h, så vad ska kunden betala? 5000 kr eller 12000 kr?
Om missförstånd som dessa ofta uppkommer (och det gör det), så kanske det är därför förtroendet är så lågt? Då är ju frågan om det är hantverkarbranschen eller kunderna som ska arbeta för tydligare kommunikation och höja branschens rykte.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Betalar under 1600kr för en färdigbestyckad central. Dock tillkommer en handfull dvärgar för ca 30kr/st...

svårt att inte tycka att detta är ocker.
Oj, om du nu inte snackar om malmbergs, GDS, Rogy eller något annat lågprismärke, så blir jag rätt nyfiken.
PM'a mig isåfall vilken gross du använder.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, om du nu inte snackar om malmbergs, GDS, Rogy eller något annat lågprismärke, så blir jag rätt nyfiken.
PM'a mig isåfall vilken gross du använder.
Det är centralen som efterfrågas. Du kan omöjligen ha ett sämre pris. Pmar skärmdump.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Precis, men offerten var ju att komma och installera X (som kunden vet kostar ungefär 2000 kr) och att hantverkaren vill ha 700 kr/h, så vad ska kunden betala? 5000 kr eller 12000 kr?
Om missförstånd som dessa ofta uppkommer (och det gör det), så kanske det är därför förtroendet är så lågt? Då är ju frågan om det är hantverkarbranschen eller kunderna som ska arbeta för tydligare kommunikation och höja branschens rykte.
70-30. Hantverkare ska naturligtvis skärpa sig vad gäller tydlighet mot kund, men man kan väl inte frånta kunderna deras inblandning i avtalet?
 
Leanath Leanath skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!

Tillägg då en del kommentarer och frågor återkommer.
  1. Vi har skrivit ner den tid de har varit i huset. Detta innefattar 2 tillfällen. 20/1 och 2/3. Dag 1 var de 1 elektriker mellan 07:15 och 12:30, och den andra var där mellan ~10:00 och 12:30 vilket blir totalt ~8 timmar. Dag 2 var de 2 elektriker mellan 08:10 och 12:40, detta blir ~9timmar. Totalt är den tid de spenderat i huset ~17 timmar, alltså 12 timmar mindre än den tid de angivit de arbetat. Sen självklart tillkommer restid och materialhantering osv men 12 timmar? Företaget ligger 15 körning från mitt hus.
  2. Det är ju antagligen så att de 9000:- för skåpet är inklusive arbetstiden för installation, men då försvinner ännu mer timmar från de 17timmar i huset som ingår i de 29h total arb.tid de fakturerat för, annars blir de dubbelt betalt. Vilket då innebär att den faktiska tiden i huset är närmre 13 timmar.
  3. Sjävklart inser jag nu att 9000:- inte är ett orimligt pris för ett nytt proppskåp plus installation, det är inte frågan i sammanhanget. Problemet är att de har fakturerat tiden i 2 poster på fakturan om de 9000:- är inklusive arb.tid
Jag var shälv inne på bygta min gamla proppcentral till dem nya.
Fick pris på ca 10k.
Han sa att elskåpet är inte så dyrt utan arbetstimmar som kostar.
Alltså anställer du någon som El, räkna på timmpris och skyhög. Ordna så antingen fast pris eller tim pris. Och gör sin kalkyl ha det i bakhuvut för att sedan förhandla om fasta priset.
Man får spela dum först och inte gå direkt på saken vad du vill göra , om du skulle byta elcentralen om börja med först.
Se till att fråga först hur.många timmar tar det att byta elcentral först o frömst då vet du sj.
Timpris kan du räkna deras timmar dem är hemma hos dig.

kort sagt anser att 9 tusen är bra tycker jag.unklusiv allt och se till få ett godkänt papper på centralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.