Hej,

Jag har köpt en obehandlad, stavlimmad furuskiva som jag ska använda som bord. Hade planerat att behandla ytan med Ösmo hårdvaxolja för ett trärent uttryck, men så sprang jag på en forumtråd som diskuterar om kvistlack kan ersättas med trälim utspätt med vatten. Detta väckte frågan huruvida det vore möjligt att ytbehandla min bordsskiva på samma sätt? Vad får det för skyddande verkan, hur påverkar det färg och glans på träet, är det slitstarkt? Är det bara att glömma? :)

Tack på förhand!
 
Har använt på mdf och på ändträ för att få en hård fin yta att slipa och måla på men aldrig som ytbehandling.
Blir extremt glansigt och då trälim stelnar så oerhört fort brukar det lämna ränder som man då slipar bort.

Men prova du på en mindre bit eller undersidan först
 
  • Gilla
hkkark
  • Laddar…
pjapen pjapen skrev:
Har använt på mdf och på ändträ för att få en hård fin yta att slipa och måla på men aldrig som ytbehandling.
Blir extremt glansigt och då trälim stelnar så oerhört fort brukar det lämna ränder som man då slipar bort.

Men prova du på en mindre bit eller undersidan först
Tack för svar!
Menar du att det blir slitstarkt/reptåligt, alltså? När du slipar den "limmade" ytan, blir den vit eller förblir den transparent? Vad kör du för proportioner lim/vatten? Förstår problemet med torktiden - kanske går det att experimentera med mängd vatten så att det blir mer lättapplicerat...
 
Tänk på att stavlimmat kan slå sig.
Jag fick lacka även undersidan på ett bord för att räta upp det igen.
 
  • Gilla
hkkark
  • Laddar…

Bästa svaret

lim vatten är mellan 5 delar vatten 1 del lim på mdf, på ldf kör jag lite mer lim 4:1.
på ändträ så är det också 4:1 till 3:1.

men för din del är det nog 5:1 som är grejen.
Underlaget blir hårt och går att slipa till extrem släthet, något som är svårt med ändträ och mdf kanter annars.
blir inte genomskinligt utan mer vitt efter att man slipat i limmet. men går säkert att polera upp till 1200 slippapper. så det inte uppfattas som ljustvit. är antagligen slipspår som bryter ljuset därav att det uppfattas som vill, jag nöjer mig ofta med 180 eller 240 papper, så lite små ränder är ju kvar.

Det går slipa i det så nja reptåligt är det inte men jag sätter inte porslin på den ytan, det är till möbler och har den som underlag för färg och matt klarlack, och lacken är reptålig sedan men det är ju något helt annat.
 
  • Gilla
hkkark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.