S Spikin skrev:
Delvis riktigt om det sker mellan likvärdiga parter , Köpman till köpman , privatperson till privatperson .
Dock bör parterna ha lite fackkunskap för rättvist avtal.
Mellan Företagare / fackman till privat konsument gäller Konsumenttjänstlagen eller konsumentköplagen
och andra konsumentlagar tillkomna just för att rätta till parternas ojämna fackmässiga förhållanden.
I TS fall gäller att pröva mot Konsumenttjänstlagen och avtalslagen § 30, 33, 36 .
Mitt inlägg har ingenting med konsumentlagar att göra, det handlar om att det är fullt normalt att ett företag tjänar pengar på både material och levererad mantid. Titta på vilket inlägg jag svarar på så du förstår sammanhanget.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja. Men, det finns ingen anledning att börja prata om oskälig prissättning osv innan man förstått vad hantverkaren egentligen tänkt sig här. Det är oerhört osmidigt att börja dialogen på ett sådant sätt.

Det är avsevärt mycket bättre att prata med hantverkaren och konstatera att det verkar ha blivit dubbeldebiterat med timmarna och få detta korrigerat, därefter är saken ur världen.

Du verkar ha fastnat i att någon tar 9000 för ett skåp som kostar 1800. Det är inte DET som ska beivras i första läget eftersom den logiska slutsatsen av mail osv är att 9000 avser material och arbete och moms.
Det är TS som anser att prissättningen är felaktig och därmed oskälig som skall reklameras .
Reklamationen skall parterna hantera själva och åtgärd är upp till parterna.. Jag har försökt visa TS vad som gäller då jag anser att TS har stort underläge gentemot fackmannen .
Felaktighet skall reklameras omgående för giltighet.
Jag har inte fastnat i någon prissättning utan ger råd utifrån TS uppgifter och fråga , det finns ingen
anledning till att ifrågasätta relevansen i uppgifterna och frågan.
Hantverkaren har visat vad han vill . I hantverkarens egenkontroll ingår att kontrollera fakturan mot
fakturaunderlaget / arbetsordern och avtalen , detta ingår i fackmässigt utförande .
Det finns anledning till varför klagomålen på hantverkare är så många .
Konsumenttjänstlagen är ett otyg för vissa hantverkare och räddare för konsument .
Jag har fått samma tjänst utförd till priset av 2500 kr innan ROT , elektrikern medförde material.
Arbetstid 2 tim , Intyg ihop med fakturan.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Mitt inlägg har ingenting med konsumentlagar att göra, det handlar om att det är fullt normalt att ett företag tjänar pengar på både material och levererad mantid. Titta på vilket inlägg jag svarar på så du förstår sammanhanget.
TS fråga avser konsuments köp av tjänst från företagare vilket regleras i konsumentlagarna som
visar till att prissättningen skall vara skälig.
Inlägg om TS fråga som inte avser konsumentköp/tjänst har ingen relevans .
Företagsekonomi är en fråga för annat forum, detta är ett konsumentforum.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men då skall man tala om det för kunden. -Under normala omständigheter skulle det här kosta ca: 4000kr. Men på grund av att jag jobbar övertid för att sno ihop ditt proppskåp, så blir det, det dubbla. Frågor på det?

Orsaken till att hantverkarna har börjat konkurera med inbrottstjuvarna, är brist på konkurens, Hade jämnvikt rått, hade de åkt ut med huvudet före!

Staffan
Jag skulle hellre åka ut med huvudet före än dra en enda skruv åt Staffan2000.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000
D DanyBouy skrev:
Jag skulle hellre åka ut med huvudet före än dra en enda skruv åt Staffan2000.
Det är på grund av att du har råd med den lyxen pga. bristande konkurens. Hade magen kurrat och fogden knackat på dörren hade du så vacker fått rätta in dig i leden, som dina kunde nu tvingas till. Frågor på det?

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Jorn och 10 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är på grund av att du har råd med den lyxen pga. bristande konkurens. Hade magen kurrat och fogden knackat på dörren hade du så vacker fått rätta in dig i leden, som dina kunde nu tvingas till. Frågor på det?

Staffan
Så du menar att magen måste kurra? Jag tycker det är en stor skillnad på att utföra ett jobb till rimligt pris, med tillhörande materiel till ett rimligt pris, och med intjänade pengar kunna betala sina räkningar och äta sig mätt och din inställning att (som du säger) hantverkare är att likställa med inbrottstjuvar eller bedragare i blåkläder. Men fortsätt gärna propagera för din sak. Kan tänka mig att du generaliserar om andra grupper i samhället också.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D DanyBouy skrev:
Så du menar att magen måste kurra? Jag tycker det är en stor skillnad på att utföra ett jobb till rimligt pris, med tillhörande materiel till ett rimligt pris, och med intjänade pengar kunna betala sina räkningar och äta sig mätt och din inställning att (som du säger) hantverkare är att likställa med inbrottstjuvar eller bedragare i blåkläder. Men fortsätt gärna propagera för din sak. Kan tänka mig att du generaliserar om andra grupper i samhället också.
Om nu Staffan2000 skulle vara så helt ute och cykla, hur kommer det sig att just hantverkare år efter år ligger i topp på listan över de yrkesmän som privatkonsumenter har sämst förtroende för?

https://www.svt.se/nyheter/konsument/gigantiskt-missnoje-med-hantverkartjanster

Hmm...undrar om det beror på att privatkonsumenter föds med ett hantverkarförakt...eller kan det möjligen vara så att hantverkarnas hantering av privatkunder bidragit på något sätt? :thinking:

EDIT: En intressant länk till (hur mycket olika tjänster kostar kunderna i onödan):

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ny-rapport-hantverkstjanster-toppar-listan-over-misslyckade-kop
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Du har beställt ett proppskåp för 8-9000 och det har du fått.
Nja, det finns "ocker" som skäl för att häva avtal. Som konsument gäller inte avtalet i vått och torrt, utan måste vara "rimligt" i förhållande till konsumentens bristande kunskap. Vid entreprenad företag mot företag väger avtalet otroligt tungt, även om det finns skäl för hävning även där.

Som konsument har man juridisk rätt att se inköpsbevis för produkterna man betalat för. Dessa ska stå i proportion för vad som anses normalt pris i handeln, alltså inte några ahlsell-priser exklusive kickback som konsumenter inte kommer I kontakt med.
 
P Paxman skrev:
Om nu Staffan2000 skulle vara så helt ute och cykla, hur kommer det sig att just hantverkare år efter år ligger i topp på listan över de yrkesmän som privatkonsumenter har sämst förtroende för?

[länk]

Hmm...undrar om det beror på att privatkonsumenter föds med ett hantverkarförakt...eller kan det möjligen vara så att hantverkarnas hantering av privatkunder bidragit på något sätt? :thinking:
Jag tror det är en kombination av att de flesta arbeten som utförs av hantverkare är sådana som många anser sig kunna utföra själv och därför tycker det är orimligt dyrt att någon annan måste göra det, och att det är en typ av tjänst där man faktiskt ser vad en annan person kostar.

Och ja Staffan, jag tycker det är en oerhörd lyx att ha en relativt medioker lön och jobba i skitiga, bullriga, varma eller kalla miljöer för industri eller företag istället för privatpersoner. Då beror huvudvärken på något helt annat nämligen.
 
Claes Sörmland
P Paxman skrev:
Hmm...undrar om det beror på att privatkonsumenter föds med ett hantverkarförakt...
Det är bara klassförakt och rasism. Strukturer du vet.
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
TS fråga avser konsuments köp av tjänst från företagare vilket regleras i konsumentlagarna som
visar till att prissättningen skall vara skälig.
Inlägg om TS fråga som inte avser konsumentköp/tjänst har ingen relevans .
Företagsekonomi är en fråga för annat forum, detta är ett konsumentforum.
Svara inte på mina inlägg om ditt svar inte rör det jag skriver. Vad som är relevant och inte avgör inte du.
 
D DanyBouy skrev:
Jag tror det är en kombination av att de flesta arbeten som utförs av hantverkare är sådana som många anser sig kunna utföra själv och därför tycker det är orimligt dyrt att någon annan måste göra det, och att det är en typ av tjänst där man faktiskt ser vad en annan person kostar.
Till skillnad från alla andra branscher menar du? Det är ju inte så att hantverkarna bara är lite före den bransch som kostar mest onödiga pengar för konsumenterna...de ligger solklart i topp.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Till skillnad från alla andra branscher menar du? Det är ju inte så att hantverkarna bara är lite före den bransch som kostar mest onödiga pengar för konsumenterna...de ligger solklart i topp.
Jag är helt övertygad om att det finns en hel del hantverkare som försöker få ut så mycket som möjligt på sina jobb, och fuskar så det står härliga till. Min ursprungliga kommentar handlade egentligen om hur fantastiskt glad jag är att jag i dagsläget inte behöver jobba en minut åt folk med attityden att alla hantverkare är giriga svin. Faktiskt riktigt nice.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Fairlane
D DanyBouy skrev:
Jag tror det är en kombination av att de flesta arbeten som utförs av hantverkare är sådana som många anser sig kunna utföra själv och därför tycker det är orimligt dyrt att någon annan måste göra det, och att det är en typ av tjänst där man faktiskt ser vad en annan person kostar.
Jag tror främst att det beror på att fakturan blir så mycket högre än förväntat pga ibland absurda påslag och otydlighet. Alltför ofta "glömmer" man att nämna tillkommande kostnader som milersättning, restidsersättning och bilersättning. Alltför ofta låtsas man om att kunden ska få ett bra pris på materialet, sen visar det sig att man får 20% rabatt på Ahsells listpris.
Man vet exempelvis att materialet kostar omkring 2000 kronor och att hantverkaren var på plats 4 timmar och att de vill ha 700 kr/h. Man tror då att man ska få faktura på 4*700+2000 dvs i runda slängar 5000-6000 kr.
När fakturan kommer så är den på 8 timmar, materialet kostar 6000 kr och milersättning plus ersättning för servicebil blir 750 kr, dvs fakturan hamnar på omkring 12000 kr.
OBS! Jag förespråkat att hantverkare ska ha ersättning för restid, bil och för att köpa material. Jag förstår bara inte varför det ska vara så svårt att säga när kunden frågar om vad det kan tänkas kosta. Istället svarar man ett timpris. Ifrågasätter man upplägget så är man antingen en hantverkarhatare eller korkad som inte förstår att hantverkaren måste ha ersättning för resan, eller helst är man en korkad hantverkarhatare. Varför man ska ha 6000 kr för materialet förstår jag dock inte.
 
  • Gilla
  • Älska
TobiasStockholm och 10 till
  • Laddar…
D DanyBouy skrev:
Jag är helt övertygad om att det finns en hel del hantverkare som försöker få ut så mycket som möjligt på sina jobb, och fuskar så det står härliga till. Min ursprungliga kommentar handlade egentligen om hur fantastiskt glad jag är att jag i dagsläget inte behöver jobba en minut åt folk med attityden att alla hantverkare är giriga svin. Faktiskt riktigt nice.
Du gör samma fel som väldigt många hantverkare här på forumet; du tar åt dig personligen och lägger fram halmgubben att alla privatkonsumenter tycker att alla hantverkare är "giriga svin".

Jag har läst många många trådar i det här ämnet, och det är väldigt få som skriver att alla hantverkare är skurkar. Tvärt om skriver många att det finns massor av bra hantverkare, men att de är svåra att få tag i och rötäggen dominerar.

Det som gör mig bedrövad är att så många hantverkare agiterar på det sätt du gör. Att hantverkarbranscherna har ett massivt förtroendeproblem går inte att komma ifrån, och det är upp till branschernas företrädare att göra något åt det. Att skylla på kunderna är hål i huvudet eftersom det är kunderna som står för företagens intäkter.
 
  • Gilla
  • Älska
TobiasStockholm och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.