Hej
Vi ska bygga hus och vill samtidigt bygga garage. Enligt detaljplanen får man bygga max 50kvm uthus men maxhöjden från mark till nock får vara max 3 m. Jag hittar inget garage som är så lågt. Dom flesta är snarare 4,5m höga med sadeltak.
Har ni några idéer?
 
M
Låglutande pulpettak
 
Vad är minsta lutningen man kan ha rent praktiskt?
 
R riktigadavid skrev:
Vad är minsta lutningen man kan ha rent praktiskt?
Nedåt 3 grader är det lägsta man brukar se hos garageleverantörer även om det är ovanligt.
3grader är väl också den lägsta lutningen som man hitta takpapp som är specat för. I alla fall för konsumentbruk. Finns kanske svetsade system hos proffsen/takläggarna som klarar ännu lägre.

Har själv sneglat på denna modell då jag också behöver ett lågt garage: https://www.iglandgarage.se/vare-garasjemodeller/justoy/
 
Kan åxå tänka ett "brutet" pulpettak..
40/60 alt 30/70 dvs en kortare del mot framsida som får en skarpare lutning.
Fördelen är att du skjuter start positionen för taket bakåt och kan gå upp i lutning.
(Beroende på hur långt garage du tänkt bygga)
 
Kolla en extra gång så att det är nockhöjd och inte byggnadshöjd som är 3m. Om det är nockhöjd skulle jag också säga låglutande pulpettak.
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra förslag. Dubbelkollade nu och det är 3,5m (inte 3.0 som jag trodde) men det stämmer att det är från mark till tacknock.
Verkade vara dåligt med höjdmått på iglandgarage som Stuff tipsade om, men får väl höra av mig till dom.
Lite snabb räknande ger det dryga 40cm höjd på 8meter för 3grader, så borde ju gå.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
R riktigadavid skrev:
Tack för bra förslag. Dubbelkollade nu och det är 3,5m (inte 3.0 som jag trodde) men det stämmer att det är från mark till tacknock.
Verkade vara dåligt med höjdmått på iglandgarage som Stuff tipsade om, men får väl höra av mig till dom.
Lite snabb räknande ger det dryga 40cm höjd på 8meter för 3grader, så borde ju gå.
Gör så. Den svenska säljaren är bra att ha att göra med. För att inte ge för ensidig "reklam" så kan jag jag säga att det finns andra leverantörer som kan lösa det också, även om platta tak med så låg lutning är något som de flesta svenska leverantörer helst inte sysslar med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.