S Spikin skrev:
Endast om priset är skäligt , priset är lämnat av Hantverkaren som skall svara för att det är skäligt.
Givet det som framkommit i tråden med prisreferenser etc så är det rimligt att material + arbete slutar på 9k.
 
Nissens
T Triax skrev:
Elc kostnad 2300
Ts betalade 9k
2300x3.92=ca 9k
500% är ändå mer än 392%
Så mitt exempel är ju ”värre” än det du tar upp..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inkl moms, så tycker jag det är relativt vettigt.
Eftersom företaget måste lämna en prisuppgift med moms så är det det som gäller.
 
Leanath Leanath skrev:
Är det så? Allt detta känns så läskigt.. Men man blir ju samtidigt riktigt irriterad om de har lurat mig.
Har du varit i kontakt med dem och ifrågasatt fakturan?
 
S Struuts skrev:
Vill bara påpeka att du inte bara betalar för tiden de spenderar i ditt hus. Någon måste välja och plocka ihop material, samt färdas ut till dig. Så dina 18h i huset kan mycket väl motsvara 29h beroende på resväg samt hur mycket arbete som ligger bakom val av material.
Debiteras konsumenten för inköpstiden , finns det inget skäl för hantverkarens påslag på
inköpt material. Hantverkaren har ju inte haft någon ytterligare kostnad utan inköpet ingår ju i
den av konsumenten köpta tjänsten vilket hantverkaren själv har accepterat genom att debitera
arbets- och körtid för inköpet.
 
  • Gilla
attefall
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Givet det som framkommit i tråden med prisreferenser etc så är det rimligt att material + arbete slutar på 9k.
Om konsumenten anser att prissättningen är oskälig skall han reklamera detta omgående och låta hantverkaren svara vilket skall ske inom skälig tid.
 
Leanath Leanath skrev:
Förlåt, men vad är ett testprotokoll? Jag är helt grön inom alla dessa termer dessvärre
Enligt installationsreglerna SKALL en kontroll/provning innan idrifttagning ske och denna skall ALLTID dokumenteras i form av ett protokoll. Detta förfarande ingår i egenkontrollprogrammet som installationsföretaget skall vara knuten till samt att "ägaren av anläggningen" dvs. fastighetsägaren (du) får en kopia (för husförsäkringen inte minst).

Här har ju en helt ny central monterats, så det är ju ingen "mindre" förändring. Så här gäller inte
"Elsäkerhetsteknisk praxis" utan regelverket.

Att sedan sätta en jordfelsbrytare som bryter hela anläggningen följer absolut inte rekommendationerna om selektivitet. Dvs. om du stoppar in en dammsugare som läcker lite så dör hela huset. Eller om något börjar läcka exvis en vitvara, typ kyl, då dör ju frysen och allt annat.

Ingen bra installation enligt föreskrifterna mao.

Kontakta elfirman och be att få tala med den installatör som innehar AL behörighet, han/hon kan svara på ovanstående ...

Lycka till ...
 
  • Gilla
beemwepaouer och 1 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Om konsumenten anser att prissättningen är oskälig skall han reklamera detta omgående och låta hantverkaren svara vilket skall ske inom skälig tid.
Ja?

Det låter inte som att prissättningen är uppenbart oskälig i detta fall, givet att de saker man kan förvänta sig ingå, ingår. Således finns ingen anledning att driva en sådan diskussion.
 
S Spikin skrev:
Debiteras konsumenten för inköpstiden , finns det inget skäl för hantverkarens påslag på
inköpt material. Hantverkaren har ju inte haft någon ytterligare kostnad utan inköpet ingår ju i
den av konsumenten köpta tjänsten vilket hantverkaren själv har accepterat genom att debitera
arbets- och körtid för inköpet.
Nej detta är fel.

Det finns ingen lag eller regel eller ens logik i att det skulle räcka att bara debitera för arbetstid relaterad kring materialförsäljning. Kan man sälja något till ett marknadspris med vinst ska man naturligtvis göra det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja?

Det låter inte som att prissättningen är uppenbart oskälig i detta fall, givet att de saker man kan förvänta sig ingå, ingår. Således finns ingen anledning att driva en sådan diskussion.
Nu anser TS detta och bör reklamera och hantverkaren skall därmed visa skäligheten i sin prissättning.
Om det är uppenbart oskäligt har ju hantverkaren avsiktligt överdebiterat vilket är en brottslig handling
i syfte att berika sig. Varje avtalspart svarar för sin del och har lojalitet mot avtalet.
Hantverkaren har medvetet utnyttjat konsumentens mindre kunskap .
Det räcker med oskälig prissättning för nedsättning av kostnaden , hantverkaren har bevisbördan
för sitt krav.
Fri prissättning finns inte mellan företagare/fackman och konsument , vilket är relevant.
 
Mikael_L
Detta jag nu skriver har inget med tråden att göra, så vill ni inte öda tid på detta, så hoppa över nu.

Men jag tänkte passa på och skriva lite om hur det är, du vill väl inte fortsätta i villfarelse?
S stefan_gsx skrev:
Enligt installationsreglerna SKALL en kontroll/provning innan idrifttagning ske och denna skall ALLTID dokumenteras i form av ett protokoll.
Nja, det är inte något krav på att följa elinstallationsreglerna (ss436 40 00) del6.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Kontroll-fore-idrifttagning/

S stefan_gsx skrev:
Detta förfarande ingår i egenkontrollprogrammet som installationsföretaget skall vara knuten till
Nu är det så att installationsföretaget ska ha ett egenkontrollprogram, som alla verksamma personer ska vara knuten till. Det är inte något företag som är knutet till EKP, utan tvärsom typ.
Och vad som står däri bestämmer alltså företaget,

S stefan_gsx skrev:
samt att "ägaren av anläggningen" dvs. fastighetsägaren (du) får en kopia (för husförsäkringen inte minst).
Tja, som krav hittar du nog inte detta någonstans. Men firman kan ju skicka ett protokoll till kunden om de vill. Kunden kan ju kräva också, helst före jobbet görs.
De flesta elinstallationsfirmor skickar inga protokoll till kunderna.

S stefan_gsx skrev:
Här har ju en helt ny central monterats, så det är ju ingen "mindre" förändring. Så här gäller inte
"Elsäkerhetsteknisk praxis" utan regelverket.
"God elsäkerhetsteknisk praxis" gäller för allt installationsarbete, vare sig det är en komplett nyinstallation eller bara ett extra vägguttag. Kravet finner du i ELSÄK-FS 2008:1.

S stefan_gsx skrev:
Att sedan sätta en jordfelsbrytare som bryter hela anläggningen följer absolut inte rekommendationerna om selektivitet.
Vilka rekommendationer? I vilket fall går det inte att generalisera så? Det beror helt och hållet på anläggningens storlek, syfte och annat. Och snälla, använd inte ordet "selektivitet" här, det betyder egentligen något annat, "segmentering" är bättre.

S stefan_gsx skrev:
Kontakta elfirman och be att få tala med den installatör som innehar AL behörighet, han/hon kan svara på ovanstående ...
Bara för att vara lite petig nu (skulle aldrig orkat skriva om'et ifall jag inte redan hade skrivit ett så långt inlägg), idag heter det auktorisation AL (kan vara A också), förut hette det ABL eller AB (-behörighet).
Men var lugn, jag själv säger fortfarande oftare behörig istället för auktoriserad. :)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Nu anser TS detta och bör reklamera och hantverkaren skall därmed visa skäligheten i sin prissättning.
Om det är uppenbart oskäligt har ju hantverkaren avsiktligt överdebiterat vilket är en brottslig handling
i syfte att berika sig. Varje avtalspart svarar för sin del och har lojalitet mot avtalet.
Hantverkaren har medvetet utnyttjat konsumentens mindre kunskap .
Det räcker med oskälig prissättning för nedsättning av kostnaden , hantverkaren har bevisbördan
för sitt krav.
Fri prissättning finns inte mellan företagare/fackman och konsument , vilket är relevant.
Ja. Men, det finns ingen anledning att börja prata om oskälig prissättning osv innan man förstått vad hantverkaren egentligen tänkt sig här. Det är oerhört osmidigt att börja dialogen på ett sådant sätt.

Det är avsevärt mycket bättre att prata med hantverkaren och konstatera att det verkar ha blivit dubbeldebiterat med timmarna och få detta korrigerat, därefter är saken ur världen.

Du verkar ha fastnat i att någon tar 9000 för ett skåp som kostar 1800. Det är inte DET som ska beivras i första läget eftersom den logiska slutsatsen av mail osv är att 9000 avser material och arbete och moms.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Som vanlligt så har man annat att göra ä att läsa allt här, men......
I denna hysteriska byggyra finns det företag som saltar så länge det går. Nyligen begärde jag offert på en frånluftsventilation från mitt badrum, wc och kök. Installationen var enkel eftersom huv finns redan på taket, de gamla eternitrören hade jag redan plockat bort, elen var fördragen till 80%. Material som behövdes var 6 meter 150mm Spirorör med isolering, 3st 150mm T-kors, 2st 150 mm 90-böjar, 3st vent.don, 1st kanalfläkt, 1st ljuddämpare, 1st styrenhet några kanalstöd, tejp m.m. Har säkert glömt något litet skit. Min erfarenhet av att hålla på med hus, sa mig att detta är arbete i en dag för två man, alltså 16 timmar. Håll i er nu. En lokal entreprenör offererade 72.000 kronor!!!. Jag skrattade gott och gick vidare till nästa. Påverkad av den tidigare offerten gjorde jag företaget uppmärksamt på att jag hade goda kunskaper i att hålla på med hus. Det ledde till att jag trots tre påstötningar inte fick någon offert alls. Det hela slutade med att jag fick anlita en utsocknes entreprenör som kom hit. Han kom ensam och han arbetade 13 timmar. Jag gav honom arbetsstöd för sådana uppgifter som underlättas av att vara två. Materialet kostade mig drygt 9.000kr ink moms och arbetet ca 8.000kr före ROT, några hundralappar för bilkörningen. Hur jag än vänder och vrider på detta, så kan jag aldrig komma över 20 papp på detta, vilket också var min bedömning innan jag började ta in offerter. Jag "viktade" projektet till 15-20 papp efter ROT, och det visade sig vara en bra bedömning. Så din historia om elektrikern är inget som förvånar mig. Se upp med dessa fulingar! Och kom ihåg att INTE tycka synd om dem när det blir lågkonjunktur.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej detta är fel.

Det finns ingen lag eller regel eller ens logik i att det skulle räcka att bara debitera för arbetstid relaterad kring materialförsäljning. Kan man sälja något till ett marknadspris med vinst ska man naturligtvis göra det.
Delvis riktigt om det sker mellan likvärdiga parter , Köpman till köpman , privatperson till privatperson .
Dock bör parterna ha lite fackkunskap för rättvist avtal.
Mellan Företagare / fackman till privat konsument gäller Konsumenttjänstlagen eller konsumentköplagen
och andra konsumentlagar tillkomna just för att rätta till parternas ojämna fackmässiga förhållanden.
I TS fall gäller att pröva mot Konsumenttjänstlagen och avtalslagen § 30, 33, 36 .
 
R
N Nygamla hus skrev:
Som vanlligt så har man annat att göra ä att läsa allt här, men......
I denna hysteriska byggyra finns det företag som saltar så länge det går. Nyligen begärde jag offert på en frånluftsventilation från mitt badrum, wc och kök. Installationen var enkel eftersom huv finns redan på taket, de gamla eternitrören hade jag redan plockat bort, elen var fördragen till 80%. Material som behövdes var 6 meter 150mm Spirorör med isolering, 3st 150mm T-kors, 2st 150 mm 90-böjar, 3st vent.don, 1st kanalfläkt, 1st ljuddämpare, 1st styrenhet några kanalstöd, tejp m.m. Har säkert glömt något litet skit. Min erfarenhet av att hålla på med hus, sa mig att detta är arbete i en dag för två man, alltså 16 timmar. Håll i er nu. En lokal entreprenör offererade 72.000 kronor!!!. Jag skrattade gott och gick vidare till nästa. Påverkad av den tidigare offerten gjorde jag företaget uppmärksamt på att jag hade goda kunskaper i att hålla på med hus. Det ledde till att jag trots tre påstötningar inte fick någon offert alls. Det hela slutade med att jag fick anlita en utsocknes entreprenör som kom hit. Han kom ensam och han arbetade 13 timmar. Jag gav honom arbetsstöd för sådana uppgifter som underlättas av att vara två. Materialet kostade mig drygt 9.000kr ink moms och arbetet ca 8.000kr före ROT, några hundralappar för bilkörningen. Hur jag än vänder och vrider på detta, så kan jag aldrig komma över 20 papp på detta, vilket också var min bedömning innan jag började ta in offerter. Jag "viktade" projektet till 15-20 papp efter ROT, och det visade sig vara en bra bedömning. Så din historia om elektrikern är inget som förvånar mig. Se upp med dessa fulingar! Och kom ihåg att INTE tycka synd om dem när det blir lågkonjunktur.
Du hade sparat mer på att göra jobbet själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.