Hej!

Vi har ett hus från 1970-talet. Utbyggt en gång. Inga moderniseringar av elen har gjorts, mig veterligen. Nu funderar vi på att bygga en liten pool med eluppvärming. Eluppvärmnigen ligger på 9 kw. Till min fråga: Hur vet jag att vi kan koppla in detta utan att säkringar kommer gå? Finns det risk att elen är underdimensionerad?

Som ni märker kan jag ingenting om detta, så ursäkta om ovanstående är konstigt formulerat. :)

Tack!
Frida
 
Börja med att titta vilken storlek på mätarsäkringarna som ni har. 9 kW innebär ca 13 A, så om ni idag har mätarsäkringar på 16 A så kan man gå upp till 25 A. 25 A är gränsen för en normal bostad, därefter kostar det mycket mer pengar då mätarskåpet måste bytas och nätägaren kanske tar en rejäl avgift.

16 + 13 A = 29 A men beroende på hur ofta värmen i badet ligger på så kan det gå att jämka. Jag menar ni kommer troligen aldrig att belasta huset med 29 A hela tiden utan kan kanske välja bort spis och annan uppvärmning när badet ska värmas? Då kanske ni t.o.m klarar er med en mätarsäkring på 16 A. Men är det så att ni redan idag överbelastar era 16 A säkringar (om det är det ni har) så blir det trångt. Så ni behöver titta på er övriga förbrukning, främst då hur huset värms upp, och främst om badet även ska värmas på vintern.

Beroende på var badet ska kopplas in kan det tillkomma kostnader för byte av ledningar och utökning av elcentraler. Så det blir inte gratis att koppla in ett bad på 9 kW.

Ett hus från 1970 bör ha en frisk elanläggning. Men den är ju 50 år gammal så om ingen har tittat på den så är det nog dags att se över elcentraler och kopplingspunkter lite allmänt.
 
Om poolen värms upp på sommarhalvåret kan det fungera med effektvakt också.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Fairlane
Som jämförelse har jag ett hus från slutet på 60-talet, i Stockholmsområdet. Elpanna står för uppvärmingen till stor del, eller gjorde iallafall tidigare, nu har jag en luft/luft-pump sen i somras, som hjälper till. Jag har ett spa-bad med bubbelpool och jet-stream för simning och det är på året runt, inställt på 36 grader vinterhalvåret, när man drar mest ström till annat också. Spabadet är inkopplat på 3x16A och mina huvudsäkringar ligger på 3x20A. Det fungerar bra för mig. Det betyder inte att det kommer fungera för er, men det kan ju vara något att jämföra med. Sen kan man även ha effektvakter inkopplade, det har inte jag.
 
Hej Frida
Skippa eluppvärmningen på 9Kw och investera i en poolvärmepump istället.
En pump som ger upp till 9 Kw får du för runt 12000kr.
Och den drar max 2 Kw. Kopplas i vanligt jordat uttag.

Du vill inte se elräkningen när du kör eluppvärmd pool.
 
  • Gilla
mattoys och 1 till
  • Laddar…
Man använder en pool-värmepump,dom har ett bra COP värde. Eller fjärrvärme.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Sällar mig till skalan som lobbar för poolvärmepump istället, det går att ganska snabbat räkna hem en sådan investering. Haft pool med uppvärmning med 9kW elpatron, det är ingen rolig förbrukning. Har idag pool med värmepump :)
 
Vad värms huset upp med. Och ska poolen användas året om eller bara på somnaren
 
Jag har sett en spännande lösning där det byggdes en fristående altan/trädäck i souterräng med en stor pool i mitten. Under trädäcket hade man grävt ur lite och ställt i en gammal oljepanna..

Hittade även min första 63A till 16A CEE motorkabel där. Samt några hane-hane lösningar.

Ehrm.. Värmepump är ett bättre alternativ.
 
M
Oj oj, räkna du lite på ekvationen med elvärme kontra värmepump innan du börjar greja med elen. Min poolvärmepump är på 1,67kw men ger 10kw effekt vid +25gr lufttemp.
Hur mycket rymmer poolen?
 
Säker på att det inte är värmeeffekt på 9kW?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.