2 620 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Ska man eller ska man inte dränera?
Hej!
bor i ett hus byggd 1977. Gubben som byggde mitt hus bor granne med mig idag och på den tiden han byggde huset var han besiktningsman som åkte runt Sthlm och besiktade hus som byggdes.
med det sagt har han byggt allt väldigt väl. Bytte taket i somras men helt ärligt var taket ej i behov av byte ifall man kollar till skicket.
Nu är dränering på tapeten och man funderar och funderar så vill fråga er som kan lite om råd och tips.
Huset är ett suterränghus, halva huset är under jord. Fuktmätare än i bastun visade idag 45% luftfuktighet och ligger i den delen av huset som är i ena hörnet som är ”under marken” och i andra änden är det ett garage som jag håller 10 grader varmt under vintern och även där är det ca. 50% luftfuktighet enligt fuktmätare. Som finns på plats.
själva huset är på en höjd och nedan för höjden har jag en kanal/vatten som tillhör Mälaren.
Har inte sett eller känt nåt problem gällande fukt i den delen av huset som är under jord/mark, några enstaka microsprickor på nån vägg här och där men det är lättbetong så vet inte om det beror på sättningar och är gamla grejer sprickor eller om det beror på något annat men har bott här sen 2017 och de verkar inte bli mer eller liknande.
ska jag dränera ändå eller kan jag skapa problem med att ändra något som redan funkar?
bor i ett hus byggd 1977. Gubben som byggde mitt hus bor granne med mig idag och på den tiden han byggde huset var han besiktningsman som åkte runt Sthlm och besiktade hus som byggdes.
med det sagt har han byggt allt väldigt väl. Bytte taket i somras men helt ärligt var taket ej i behov av byte ifall man kollar till skicket.
Nu är dränering på tapeten och man funderar och funderar så vill fråga er som kan lite om råd och tips.
Huset är ett suterränghus, halva huset är under jord. Fuktmätare än i bastun visade idag 45% luftfuktighet och ligger i den delen av huset som är i ena hörnet som är ”under marken” och i andra änden är det ett garage som jag håller 10 grader varmt under vintern och även där är det ca. 50% luftfuktighet enligt fuktmätare. Som finns på plats.
själva huset är på en höjd och nedan för höjden har jag en kanal/vatten som tillhör Mälaren.
Har inte sett eller känt nåt problem gällande fukt i den delen av huset som är under jord/mark, några enstaka microsprickor på nån vägg här och där men det är lättbetong så vet inte om det beror på sättningar och är gamla grejer sprickor eller om det beror på något annat men har bott här sen 2017 och de verkar inte bli mer eller liknande.
ska jag dränera ändå eller kan jag skapa problem med att ändra något som redan funkar?
Produkter som diskuteras: "Fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Om du inte ska inreda utrymmet eller liknande och där idag inte finns nån "sommarstugelukt" eller annat som påvisar fukt så är det onödigt att dränera om kan jag tycka. I väldigt många fall är en omdränering onödig om man inte ska utnyttja utrymmet till annat ändamål. På 70-talet så trodde man att det mest korrekta var en vägg som var diffusionstät på utsidan, man tjärade, sedan isolerade man insidan. Detta förstod man på 80-talet att det var lite fel så man tjärade väggen och isolerade utsidan med typ Rockwool, men Rockwool suger ju vatten, så.. På 90-talet insåg man att det är bättre att låta väggen andas, flytta ut kondenspunkten och montera kappilärbrytande isolering av cellplast istället. Och det är denna metod som gäller fortfarande.
Undrar vad som kommer härnäst?M Markarbetaren skrev:Om du inte ska inreda utrymmet eller liknande och där idag inte finns nån "sommarstugelukt" eller annat som påvisar fukt så är det onödigt att dränera om kan jag tycka. I väldigt många fall är en omdränering onödig om man inte ska utnyttja utrymmet till annat ändamål. På 70-talet så trodde man att det mest korrekta var en vägg som var diffusionstät på utsidan, man tjärade, sedan isolerade man insidan. Detta förstod man på 80-talet att det var lite fel så man tjärade väggen och isolerade utsidan med typ Rockwool, men Rockwool suger ju vatten, så.. På 90-talet insåg man att det är bättre att låta väggen andas, flytta ut kondenspunkten och montera kappilärbrytande isolering av cellplast istället. Och det är denna metod som gäller fortfarande.
Staffan
vi rör oss mycket i de utrymmena samt att det finns en dusch/spa/bastu i ena delen och det är alltid så kallt. Vad jag förstått så gör även isodrän att du får bättre isolering eller är det för lite temp skillnad vid montering av isodrän?M Markarbetaren skrev:Om du inte ska inreda utrymmet eller liknande och där idag inte finns nån "sommarstugelukt" eller annat som påvisar fukt så är det onödigt att dränera om kan jag tycka. I väldigt många fall är en omdränering onödig om man inte ska utnyttja utrymmet till annat ändamål. På 70-talet så trodde man att det mest korrekta var en vägg som var diffusionstät på utsidan, man tjärade, sedan isolerade man insidan. Detta förstod man på 80-talet att det var lite fel så man tjärade väggen och isolerade utsidan med typ Rockwool, men Rockwool suger ju vatten, så.. På 90-talet insåg man att det är bättre att låta väggen andas, flytta ut kondenspunkten och montera kappilärbrytande isolering av cellplast istället. Och det är denna metod som gäller fortfarande.
Jag satte 200mm dränskiva när jag dränerade om, 200mm är normen vid nyproduktion idag. Äldste sonen har ett ”gamingroom” i källaren och där har jag fått stänga av radiatorerna då det ändå håller 21-22gr av värmen från några led-lampor och playstation som är på ibland. Kallförrådet håller 16-17gr året om och där finns ingen radiator.A Asse_softberg skrev:
Så visst gör det en otrolig skillnad på inomhusklimatet.
Nu har jag inte räknat på kostnad vs verkan då jag bara skulle dränera om av principskäl, ja du ser mitt nick. Fick bra rabatt på det mesta då jag som sagt jobbar med detta och hade egen grävmaskin. Men allt måste ju ställas emot varandra, hur länge ska jag bo kvar, är det värt det kontra ha på lite mer värme för samma klimat. Det är ju inte helt gratis om man ska leja bort allt arbete. Jag hade nog fått betala en firma 200K för mitt projekt. Jag har som sagt inte räknat på det men jag kanske landade på 30-40K + eget arbete.
Produkter som diskuteras i tråden