Hej!
Vi funderar på att öppna upp en vägg mellan kök och vardagsrum och klurar lite på om den är bärande eller ej. Har lite originalritningar från 50-talet och det är 12b fram till skorstenet som ska bort.
Är det någon som är van vid att tyda ritningar som vet om denna är bärande? Väggen är ca 12cm tjock.

Tack på förhand

Gammal arkitektonisk ritning över en byggnad från 50-talet med måttmarkeringar för väggar och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal ritning av en bostadsplan från 50-talet, som visar en planlösning med kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det borde inte vara något problem att ta bort den väggsnutten.
Men har du möjlighet att visa hur takstolarna går och ser ut, och taklutningen?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det borde inte vara något problem att ta bort den väggsnutten.
Men har du möjlighet att visa hur takstolarna går och ser ut, och taklutningen?
Stort tack för svar! Bifogar den info jag hittade ang takstolar. Hoppas det går att läsa :)

Anteckningssida med handritade skisser av takstolskonstruktioner och detaljerade måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som har möjlighet att ta en titt? Skulle ju vara fantastiskt om det bara är att slå ned väggen :)
 
W williamspäron skrev:
Någon som har möjlighet att ta en titt? Skulle ju vara fantastiskt om det bara är att slå ned väggen :)
Som jag kan läsa så är takstol 11 avväxlad för skorsten och enligt ritning sitter de fast på takstol 10 och 12. Se mitt svar är: Nej du kan inte bara ta ner den. Det kan vara så att just den väggen är hjälpbärande för taksolen där avväxlingen vilar. Upp och kryp på vinden:rofl:
 
Redigerat:
Stort tack för svar. Får pipa upp på vinden och kika. Hur ska det se ut om väggen är hjälpbärande? Novis som jag är trodde jag att 12:an stödde mot murstocken och därför blev avlastad där.
 
Redigerat:
De har ju satt en takstol på var sin sida om skorstenen och en mitt för. Sedan har de satt 2 x 6" vid skorstenen i vrum och 2x6" på varje sida i köket mellan nr10 och nr 12. Det är den där 2x4" på ritningen som spökar den går bara från nr11 till 12 och verkar sluta över köksväggen.
Avväxlingarna ska ta hand om draglasterna från nr 11.
Du får kolla vart exakt väggen är placerad i förhållande till takstolen och var avväxlinge är fastsatt.
 
Träkonstruktion av takstol vid vägg med synlig murstock till höger i en vindsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog en bild på takstol där väggen går. Till höger ser man lite av murstocken.
 
W williamspäron skrev:
[bild]
Tog en bild på takstol där väggen går. Till höger ser man lite av murstocken.
Verkar ju som att avväxlingen 4" sitter direkt under råsponten i taket. Så den hänger inte på väggen ivf:D Takstolarna är så kallade självbärande så de ska normalt inte behöva något stöd under. I vrum har nr 11 inget stöd ivf. Så det borde nog inte vara någon fara. Men svårt utan att se det på plats. I värsta fall blir det en liten balk på vinden.
 
T Tompafix skrev:
Verkar ju som att avväxlingen 4" sitter direkt under råsponten i taket. Så den hänger inte på väggen ivf:D Takstolarna är så kallade självbärande så de ska normalt inte behöva något stöd under. I vrum har nr 11 inget stöd ivf. Så det borde nog inte vara någon fara. Men svårt utan att se det på plats. I värsta fall blir det en liten balk på vinden.
Stort tack för svar!
 
Nog lika bra att ta hit en snickare innan jag går loss på väggen. Känns tryggast. Om någon här bor på norra sidan Sthlm och vill tjäna en liten hacka eller back öl är det bara att pm:a :)
 
BirgitS
W williamspäron skrev:
Nog lika bra att ta hit en snickare innan jag går loss på väggen.
Du behöver kontakta en byggnadskonstruktör för att få ett pålitligt svar. Snickare har inte en sån utbildning att de alltid kan avgöra vad som är bärande eller stödjande på ett korrekt sätt (finns några skräckexempel i forumet).
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Sådär, då var det bekräftat att väggen inte är bärande. Jag har nu tagit ur dörr och karm och undrar lite om hur man tar ner väggen på smidigast sätt.
Plastskynken är inhandlade och uppsatta. Tigersågen är redo.

Om någon kan ge något tips vore det väldigt uppskattat.

Öppning där dörrkarm tagits bort, framvisande halvt riven vägg i kök med trälister i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med borttagen dörrkarm och synlig murbruk, tecken på renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hus tomte
Ja skulle köra ett vågrätt snitt på mitten å några lodrätta snitt 40-70cm mellanrum beror lite på hur väggen e uppbyggd

Glöm inte elen;)
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Smart, det kör vi på! Elen är borttagen så nu är det bara å köra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.