J
P polarsson skrev:
Som jag skrev, timmarna ska vara med i fastpris. Det ska ts bestrida. Men hela diskussionen med påslag på material är inte så relevant tycker jag.
Nej i detta fallet är det väl ett mindre bekymmer, men tydligen är det inte helt fri prissättning som gäller i Sverige, lagligt sett. Då har man tydligen rätt att bestrida.
 
Fairlane
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Elektrikern har sämre inköpspris än webbutiker. Ett faktum. De har en grossist mellan som ska ha pengar. Typ ahlsell...
Tro mig jag har krigat med min elnisse och han i sin tur med sin gross...
Jag skulle nog snarare säga att det är ungefär samma, enligt vad jag har sett. Några produkter billigare på elbutik än på grossisten, några billigare på grossisten. I det stora hela ungefär samma. Därför är elbutik en bra jämförelse. Sen kan man självklart vilka ha en viss marginal på materialet så elbutiks pris plus 20-50% skulle jag inte gnälla på. Elbutiks pris plus 300% som jag sett på vissa fakturor (inte denna) är däremot bara vidrigt.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Leanath Leanath skrev:
Såhär såg mitt mail ut bara
Jag hade sagt att jag har beställt ett proppskåp från 8 kr till 9000 kr med den beställningen ;)
 
Leanath Leanath skrev:
Okej. Tack för input. Jag kommer försöka lösa det diplomatiskt över telefon här idag.
Hur gick det?
 
  • Gilla
josefinwa
  • Laddar…
Några skriver om
Målare...
Andra berätta gladeligen att dom minsann
Jag har fick detta för....
Sedan dom som bara skummat igenom men vill vara med
Jag har inte läst hela tråden men....
.
Undrar varför dessa trådar blir så långa...
...och nu inser jag att jag gör den ändå längre...:worried:
 
  • Gilla
  • Haha
Jorn och 6 till
  • Laddar…
R René W skrev:
Några skriver om
Undrar varför dessa trådar blir så långa...
...och nu inser jag att jag gör den ändå längre...:worried:
Kanske behövs en strängare admin?
Det är jäklig mycket Offtopic.

Sedan är det ju ett kännslig och het ämne med många åsikter.

Det blir svårt för trådstartaren att plocka de relevante rekomendationer på detta sättet.
 
  • Gilla
josefinwa och 2 till
  • Laddar…
Det skulle behövas en liten checkbox bredvid "Skicka"-knappen. "Jag lovar att jag har läst hela tråden och vet vad jag uttalar mig om"
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Maria T och 11 till
  • Laddar…
@Leanath Hur har det gått? Har du pratat med firman? Påstår de att fakturan är rätt eller har de råkat göra fel och de 8-9k skulle inkluderat arbete?
 
  • Gilla
josefinwa
  • Laddar…
K Kingfreddie skrev:
Många hemmafixare men inte många jurister.
Håller verkligen med . Begär specificerad faktura för varje offert ( 2 st ) . Prissättning . Alla priser skall
vara skäliga
.Likväl som hantverkaren kan höja avtalat pris kan konsumenten begära sänkning pga
missförstånd eller uppkomna händelser vilket påverkar avtalet. . Notera , all ändring av avtal fordra parternas godkännande . När konsumenten godtog offerten för elskåpet antog han att priserna var skäliga .
Stöd för detta i Konsumenttjänstlagen och Avtalslagen. Konsumenten är den svagare parten varför
kravet på Hantverkaren är mkt större. Vid tvist skall hantverkaren visa skäligheten , tills detta gäller
konsumentens version.
När firman dyker upp i TR så kommer advokaten att krossa dom. Hur ska kunden kunna veta hur många arbetstimmar de tar att sätta upp skåpet? Och varför skulle han maila de där mailet öht, muntliga avtal gäller. Enda anledningen verkar vara för att kunna blåsa honom.

När de gäller yrkesmän och deras kunder så har yrkesmännen ett JÄVLA underläge i rätten. Eftersom de är just yrkesmän, det är deras skyldighet att informera kunden klart och tydligt om kostnader osv.

Att betala 9k+x arbetstimmar för ett skåp som kosta max 3000kr.. den kan ni glömma att tingsrätten köper. Att hela grejen med malet kommer göra TR väldigt misstänksamma mot firman till att börja med.

Sen om arbetstimmar inte stämmer med det antalet de varit i huset ska det såklart tas upp också.

Mitt tips är:
Betala det ni tycker är rimligt enligt avtalet ni hade. Men va inte för gnida o bara betala 500kr för ni hitta nåt för de priset men firman tagit 650kr. Men ni kan ifrågasätta det innan ni betalar. De är såklart första steget, ifrågasätt allt ni tycker är överbetalt. Fråga var de köpt materialet, be att få se fakturorna el prislistan.
Och ifrågasätt varför där e uppsatt mer timmar än de varit i huset.

När allt det är gjort så betala in den summan ni tycker är lämpligt.. säg de påstår de skulle kosta 40000kr men ni går med på 25.000.
Då bestrider ni fakturan o betalar in 25.000kr.

Då är utestående belopp 15.000kr och om firman vill gå till rätten blir de förenklat tvistemål. De betyder att om ni förlorar kan de inte kräva er för advokatkostnad. Bara 3 timmar el nåt sånt, o man brukar ju ha nån rättshjälp i hemförsäkring.

Nu e jag bara utbildad jurist o jobbar inte me de så kolla me din försäkring om där e nå rättshjälp så du kan prata igenom med en tvistemålsadvokat.

Och angående att elfirmor skulle tjäna på materialet de köper, vilken jävla bluff! Jag va målare när ja va ung o vi fick 15% rabatt på allt vi köpte på färghuset där vi köpte allt material. En elektriker är inte detaljhandel för elmatrial. Han utför elektriskt arbete och tar en viss kostnad per timme för de.

Man kan aldrig vara försiktig nog med hantverkare, spela in ALLT! Utan de vet såklart. Muntliga avtal är giltiga. Och prata ALDRIG jobb när de väl börjat, svarA inte på en enkel fråga ens som om en grej ska dras här el där utan att få på inspelning/papper m underskrift att de inte kommer kosta något extra.
Tänk igenom allt 5 ggr innan du skriver på en offert.
O viktigaste är att ej genomföra ändringar när offert är underskrivet.
Och ett tips är att försöka få ett fast pris med total entreprenad. Då kan inte arbetarna dra benen efter sig eller skylla på den detaljen ingick ej. Och försök få nån bygg/el/vvs/etc kunnig att gå igenom offert först.
 
Leanath Leanath skrev:
Hehe, ja vi får se. Oavsett så ska jag ringa och försöka resonera med dem imorgon och försöka få ner priset lite förhoppningsvis. Vilken frukt det bär får vi se.
Spela in samtalet , presentera dig med namn och vad saken gäller samt be svararens namn .
Tillåtet att spela in på detta sätt utan att nämna inspelning . Annars endast skriftlig kommunikation ,
reklamationen efter samtalet skall vara skriftlig.
 
Nissens Nissens skrev:
Förstår inte hur du räknar.
Ett exempel:
Priset för en burk färg i butik är 1000:-
Målarens pris är 300:- med 70% rabatt.
Målaren fakturerar sin kund 1500:- för färgen.
Det blir ett påslag på 500%
I min värld är det mer än 392%...
Elc kostnad 2300
Ts betalade 9k
2300x3.92=ca 9k
 
....men utifrån informationen som lämnats här har vi följande att förhålla oss till:

9000kr är priset för material OCH arbete OCH moms

Snarare än att försöka pruta så ska diskussionen mer handla om att rätta till fakturan så att den motsvarar ovanstående.

9000 för allt detta är kanske mycket, men inte så mycket att det är något att bråka om i denna situation.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
M masurica skrev:
Jag hade sagt att jag har beställt ett proppskåp från 8 kr till 9000 kr med den beställningen ;)
Priset fick du från Hantverkaren ,som du då litade på , nu har du förstått att priset var oskäligt högt
och ber att Hantverkaren förklarar sig genom separat specificerad faktura med motivering till
prissättningen. Du svarar efter fakturan har granskats. Du behöver inte betala innan specad faktura
har granskats inom skälig tid .
 
MathiasS MathiasS skrev:
....men utifrån informationen som lämnats här har vi följande att förhålla oss till:

9000kr är priset för material OCH arbete OCH moms

Snarare än att försöka pruta så ska diskussionen mer handla om att rätta till fakturan så att den motsvarar ovanstående.

9000 för allt detta är kanske mycket, men inte så mycket att det är något att bråka om i denna situation.
Endast om priset är skäligt , priset är lämnat av Hantverkaren som skall svara för att det är skäligt.
 
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
....men utifrån informationen som lämnats här har vi följande att förhålla oss till:

9000kr är priset för material OCH arbete OCH moms

Snarare än att försöka pruta så ska diskussionen mer handla om att rätta till fakturan så att den motsvarar ovanstående.

9000 för allt detta är kanske mycket, men inte så mycket att det är något att bråka om i denna situation.
Är det inkl moms, så tycker jag det är relativt vettigt.
Jag uppskattar att jag själv skulle köpa det materialet för ca 3000 + moms.
Och skulle jag lämna ett fast pris skulle jag nog inte våga gå under 6 timmar på den bedömningen, det skulle kunna bli klart på 4 om det flyter rätt bra.
Så jag skulle inte ge offert på mindre ca 6000:- + moms = 7500:- inkl moms.
Så 8-9 tusen är nog inte så jättetokigt, om det nu är med moms.
Vilket det SKA vara, då prisuppgiften är lämnad till privatperson.


Jag skulle gå på den linjen i mitt mellanhavande med den elfirman, att prisförslaget för elcentralen var 8-9000, inkl moms och allt arbete, det är ett mycket rimligt antagande, och privatpersonen har tolkningsföreträde här, om inte firman kan visa något annat.

Så det betyder att tiden och materialet för detta inte får finnas med i det andra.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.