Niklasloow Niklasloow skrev:
Fast på mailet lämnar mycket öppet till tolkning och lär ha noll juridisk bärighet. Dock talar konsumentlagen emot elektriker eftersom priset ska vara skäligt.
Om nu kunden kunnat köpa lådan för ett billigare pris kunde han ha gjort det. Kunden har en upplysning och kunde ha tagit reda på fakta innan ett köp och inte efter. Dessutom kommer kunden få svårt att driva detta då domaren inte kan skilja på en elcentral och en skokartong;)
 
richardtenggren
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om du skickat ett mejl till elektrikern att du vill ha ett nytt proppskåp för 8-9000 har ni ingått ett avtal
Men det innebär ett spann mellan 8-9000 kr, TS kan ju ha tagit höjd för problem som i hans oinsatta värld kan tänkas ta dagar att lösa. ;)

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
...Dessutom kommer kunden få svårt att driva detta då domaren inte kan skilja på en elcentral och en skokartong;)
Ungefär som elektrikern som i sin lilla värld inte kunde förstå hur nätägaren skulle kunna se vilken storlek på mätarsäkring som används utifrån datan från mätaren? ;)
 
Leanath Leanath skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!

Tillägg då en del kommentarer och frågor återkommer.
  1. Vi har skrivit ner den tid de har varit i huset. Detta innefattar 2 tillfällen. 20/1 och 2/3. Dag 1 var de 1 elektriker mellan 07:15 och 12:30, och den andra var där mellan ~10:00 och 12:30 vilket blir totalt ~8 timmar. Dag 2 var de 2 elektriker mellan 08:10 och 12:40, detta blir ~9timmar. Totalt är den tid de spenderat i huset ~17 timmar, alltså 12 timmar mindre än den tid de angivit de arbetat. Sen självklart tillkommer restid och materialhantering osv men 12 timmar? Företaget ligger 15 körning från mitt hus.
  2. Det är ju antagligen så att de 9000:- för skåpet är inklusive arbetstiden för installation, men då försvinner ännu mer timmar från de 17timmar i huset som ingår i de 29h total arb.tid de fakturerat för, annars blir de dubbelt betalt. Vilket då innebär att den faktiska tiden i huset är närmre 13 timmar.
  3. Sjävklart inser jag nu att 9000:- inte är ett orimligt pris för ett nytt proppskåp plus installation, det är inte frågan i sammanhanget. Problemet är att de har fakturerat tiden i 2 poster på fakturan om de 9000:- är inklusive arb.tid
Kollade på jobbet vad det skulle kosta, vi skulle betala strax under 2300 för exakt samma delar.
Jag bygger ett sånt skåp på en timme, från delar till drifftsatt och provat.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
Nissens
N Nissensbygg skrev:
Hej alla glada
Mitt första inlägg i det här forumet blir ett som besvarar alla som gnäller på att företag gör påslag på de produkter de installerar. Som företagare kan jag verkligen inte "hålla käften" längre, för det gnälls så ofta på detta och det jämförs gärna med vad det kostar att köpa produkten i butik eller online.

Är 9000 kr rimligt för den el-centralen - nej! Men ett påslag på 100% är rimligt... varför? Jag ska förklara!

Vad "ni alla gnällisar" glömmer är att när jag installerar ett uttag så tar jag också över ansvaret för att uttaget ska fungera ("garanti"). Det är mig ni ringer till om tex Schneiders uttag slutar fungera och då är det jag som kommer tillbaka och sätter in ett nytt och sedan reklamerar jag det. (kastar det i soptunnan och tar förlusten) och detta tar jag noll kronor betalt för.

Men köper Ni produkten själva och jag installerar den -är det ni själva som får stå för kostnaden om ett fel uppstår, skicka tillbaka, reklamera etc etc (dessutom tillkommer ju nu en kostnad för elektrikerns jobb också, servicebil etc). Ni betalar alltså för en service... (Dessutom har ni sluppit att åka till butiken och köpt allt material, rätt kabel, wagos, slangar i rätt dimension, skruvar, dosor och allt annat skit/detaljer man ska släpa på för att kunna göra ett bra jobb).

När ni går och köper en T-shirt i butik, har butiken minst!!! 300% påslag, gnäller ni över det? Eller skor, många här betalar mer än gärna 1500kr för att par "löpar dojor" -de kostar typ 1 dollar att tillverka och 200kr i inköp, gnäller du i butiken?

Anyway -Jag har inga som helst problem med att göra installationer med material som är införskaffat av kund själv, det är inte någon "grej" att man liksom vill lura folk på pengar, bara för att man gör ett påslag på material - som sagt det är för att jag tar ansvaret för grejjerna, jag har gjort inköpen etc...

Men visst tycker jag att elektrikern som tagit 9000 tusen för det skåpet borde gett ett rimligt pris, det är det ingen tvekan om.

Tycker jag det är tråkigt att så många gnäller på oss hantverkare -well, ja klart som fan att det är trist med "så mycket hat/förakt" -men så som branschen ser ut så finns det de som blåser folk på pengar. Vilket ju är uppenbart både i den här tråden och många andra här i forumet och det skapar ju ett förakt.

Men jag anser att de flesta hantverkarna är ju seriösa och försöker inte lura någon och jag tycker naturligtvis inte 500-700kr/tim för en duktig yrkesman är dyrt. Det är fullt rimliga pengar för någon som är duktig på sitt yrke. (jag tror de flesta här inne på detta forum tycker att deras jobb och kunskap är värd de pengarna -minst!)

Hur som - Till TS så håller jag tummarna för att elektrikern du valt "bara har gjort fel på fakturan" och ger dig ett rimligare pris på el-centralen. Lycka till

Tack för ordet - over and out.
Med det resonemanget så borde alla elektriker vara glada om kunden skaffar all materiel, så slipper elektrikerna ”gratis” garantiåtgärder, och kan då fakturera sådana jobb.
Men så fungerar det inte... för det blir inte speciellt många sådana garantijobb. :)

Självklart tjänar elektrikerna fina pengar på materielpåläggen.
 
Redigerat:
  • Gilla
attefall och 2 till
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Rabatterna är inte till för dig som kund.

Utan för dig som företagare.

Ju bättre rabatt, mer marginal på grejerna ! Mer klirr i kassan :cool:
Ärligt talat skulle jag säga att de är där för att locka olika målerifirmor till just den färghandeln. Ju mer rabatt på färg/spackel/etc desto lägre pris kan de erbjuda kund.

Jag har inte jobbat me måleri sen tidigt 90tal och de verkar nästan som hela hantverkarscenen blivit ett gäng irländska "asfalts"läggare.

Du kan inte påstå till kunden att färgen Kostar nåt helt annat än vad den gör. Möjligtvis om du verkligen har färgen i ditt eget lager och bryter den själv i rätt kulör. Men lycka till att nån hantverkare gör de. O samma gäller vvs/elektriker/bilmekaniker. De har verktyg men inte delar, sånt beställs efter kunds önskemål. O då kan man inte börja lägga på massa på priset förutom moms.

Varför inte prova de omvända.. skänk bort färgen till kund O lägg på priset på arbetskostnad. Då hade du nog fått många kunder.. tills du hamnat finkan.. staten sitter inte på händerna när de gäller fuffens som kunder gör.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K Kingfreddie skrev:
Ärligt talat skulle jag säga att de är där för att locka olika målerifirmor till just den färghandeln. Ju mer rabatt på färg/spackel/etc desto lägre pris kan de erbjuda kund.

Jag har inte jobbat me måleri sen tidigt 90tal och de verkar nästan som hela hantverkarscenen blivit ett gäng irländska "asfalts"läggare.

Du kan inte påstå till kunden att färgen Kostar nåt helt annat än vad den gör. Möjligtvis om du verkligen har färgen i ditt eget lager och bryter den själv i rätt kulör. Men lycka till att nån hantverkare gör de. O samma gäller vvs/elektriker/bilmekaniker. De har verktyg men inte delar, sånt beställs efter kunds önskemål. O då kan man inte börja lägga på massa på priset förutom moms.

Varför inte prova de omvända.. skänk bort färgen till kund O lägg på priset på arbetskostnad. Då hade du nog fått många kunder.. tills du hamnat finkan.. staten sitter inte på händerna när de gäller fuffens som kunder gör.
När jag höll på med det där så hade vi 70% rabatt på färgen. Men det var inget kunderna såg förstås.
 
Nissens Nissens skrev:
När jag höll på med det där så hade vi 70% rabatt på färgen. Men det var inget kunderna såg förstås.
Viss skillnad, här har du ett påslag på drygt 392%
 
Så länge arbete och material ingår i priset så ser jag inte problemet. TS beställde ett skåp för ett visst pris och han fick det.

Kan ju inte komma i efterhand och diskutera ner priset. Gå inte med på priset från första början då....


Trist men ta det som lärdomspengar....
 
  • Arg
JJAOA och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T Triax skrev:
Viss skillnad, här har du ett påslag på drygt 392%
Förstår inte hur du räknar.
Ett exempel:
Priset för en burk färg i butik är 1000:-
Målarens pris är 300:- med 70% rabatt.
Målaren fakturerar sin kund 1500:- för färgen.
Det blir ett påslag på 500%
I min värld är det mer än 392%...
 
J
P polarsson skrev:
Så länge arbete och material ingår i priset så ser jag inte problemet. TS beställde ett skåp för ett visst pris och han fick det.

Kan ju inte komma i efterhand och diskutera ner priset. Gå inte med på priset från första början då....


Trist men ta det som lärdomspengar....
Har du läst tråden? Se längre ner på fakturan...
 
Nissens
P polarsson skrev:
Så länge arbete och material ingår i priset så ser jag inte problemet. TS beställde ett skåp för ett visst pris och han fick det.

Kan ju inte komma i efterhand och diskutera ner priset. Gå inte med på priset från första början då....


Trist men ta det som lärdomspengar....
Nu ingår ju inte arbetet i priset, arbetet står på översta posten...
 
  • Gilla
josefinwa och 2 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
I min värld borde det bli billigare att köpa av hantverkaren. Brukar inte de ha diverse rabatter? I tidigare trådar kan man läsa att tex elektriker köper en vara med tex 50% rabatt. Kunden betalar fullpris och där är marginalen? Kanske har fel?
Elektrikern har sämre inköpspris än webbutiker. Ett faktum. De har en grossist mellan som ska ha pengar. Typ ahlsell...
Tro mig jag har krigat med min elnisse och han i sin tur med sin gross...
 
Jag vet, men enligt beställningen så tolkar jag det som fastpris med allt. Det ska såklart bestridas. Men att komma med priset från elbutik etc och jämföra är inte så relevant. Elektrikern får ha vilket påslag han vill, TS gick ju med på det. Sen att vissa tycker påslaget är gör stort generellt i branschen är en annan sak.
 
J
P polarsson skrev:
Jag vet, men enligt beställningen så tolkar jag det som fastpris med allt. Det ska såklart bestridas. Men att komma med priset från elbutik etc och jämföra är inte så relevant. Elektrikern får ha vilket påslag han vill, TS gick ju med på det. Sen att vissa tycker påslaget är gör stort generellt i branschen är en annan sak.
Jo men han har ju ÄVEN fått en räkning på 29 timmars arbete utanpå det. Om han fått betala 9000 totalt hade ju ingen klagat.
 
  • Gilla
josefinwa
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jo men han har ju ÄVEN fått en räkning på 29 timmars arbete utanpå det. Om han fått betala 9000 totalt hade ju ingen klagat.
Som jag skrev, timmarna ska vara med i fastpris. Det ska ts bestrida. Men hela diskussionen med påslag på material är inte så relevant tycker jag.
 
  • Gilla
josefinwa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.